Torsdagsnytt 15.oktober 2020

Internt ukentlig nyhetsbrev med aktuelle nyheter om smått og stort ved Institutt for privatrett.

Hurra for nye professorer ved IfP!

Vedtak om opprykk til professor i rettsvitenskap ble fattet i ITU møte 12.10. Disse har fått opprykk til professor i rettsvitenskap:

Birgitte Hagland

Harald Irgens- Jensen

Marte Kjørven

Tone Wærstad

Utlysning i CAS er utsatt

Se melding fra Senter for grunnforskning - Centre for Advanced Study (CAS)

"Senter for grunnforskning (CAS) har vedtatt å utsette utlysningen for CAS-prosjekter for det akademiske året 2023/2024 til 2021. Siden UiO er en av våre samarbeidspartnere vil det påvirke forskere og akademikere ved din institusjon.

Grunnen til at CAS har vedtatt å utsette utlysningen er at perioden fra et prosjekt får tilslag til det har oppstart på senteret vårt skal kortes ned fra to til ett år. For å muliggjøre dette må vi revidere krav og søknadsprosess, og selvsagt vente med å publisere utlysningen.

Vi har flere forskere ved deres institusjon som har søkt om CAS-prosjekt tidligere og som vet at det er en årlig søknadsfrist."

Ny bok: Aksjeklasser - Adgangen til å regulere aksjeeiers rettigheter og forpliktelser i aksjeklasser

Av Erlend Eriksen Gjein

Dr-avhandlingen til Erlend E Gjein er kommet som bok i Universitetsforlaget.

Les mer om boken her

Aksjeklasser innebærer et brudd med likhetsprinsippet i aksjeselskapsretten: at alle aksjer gir lik rett i selskapet. Bruken av aksjeklasser reiser en rekke teoretiske og praktiske problemstillinger.

Seminar: Sustainability and the future of Nordic business models

The seminar is open to all interested including scholars, students, practitioners and journalists.

Time and place: Nov. 27, 2020 9:00 AM–5:00 PM, Department of private law, "Kjerka", and/or Zoom

See the program and registert here

Babynytt

Morten Nadheim Smedal er blitt pappa igjen! De har fått en liten datter og alt står bra til. Vi gratulerer!

Kurs i bruk av Outlook

Kursserie i bruk av Outlook med oppstart 30. september.

Kursene holdes ved hjelp av Zoom, hver onsdag 10-11 i 9 uker.

Kursseriens hjemmeside.

Det er mulig å melde seg på en e-postliste for å få oppdateringer og påminnelser.

Alle arrangementer ved IFP

Her finner du alle kommende arrangementer, både interne og eksterne.

Publisering

Se siste publikasjoner fra våre forskere.

Ønsker du å få inn stoff til Torsdagsnytt?

Det er enkelt å få inn nyheter til TN: send en mail til torsdagsnytt@jus.uio.no. Mailen vil garantert nå redaksjonen og meldingen vil komme i neste nyhetsbrev.

Publisert 15. okt. 2020 16:40 - Sist endret 23. feb. 2024 14:19