Torsdagsnytt 7. oktober

Bildet kan inneholde: blomst, anlegg, himmel, kronblad, naturlandskap.

Høst i hagen ved DM. Foto: UiO/Eva Dobos

Kongen kommer til Aulaen - hagen bak DM stengt

Mandag 18. oktober kl. 1200-1400 skal Kong Olav Vs kreftsforskningspris deles ut i Aulaen.

Kongen vil være tilstede og ved dette besøket i Aulaen vil han benytte heisen og bli kjørt inn porten i øst-hagen fra Kristians 4. gate. Hagen vil være stengt for parkering for ansatte og håndverkere fra morgenen av til Kongen er kjørt ut igjen.

Det vil heller ikke være anledning til å parkere sykler på øst siden av Aula tilbygget.

Seminar: Criminal accountability for robot harms

Presentation by Carlos Calleja, a former research assistant at NRCCL.

Who should be arrested when a self-driving car runs over a pedestrian? If things go wrong, could we excuse ourselves just by saying: "the robot did it"?

Over the past year Calleja has reflected on some of the legal and human rights challenges of robots, particularly those related to liability.

Date: Tuesday 12th October 2021, 12:15-13:15

More information and registration can be found on this website.

Note that this will be a hybrid event, both physical and virtual attendance is possible.

Kvoter for kostnadsfri publisering

UiO har inngått flere "Publiser og les"-avtaler med store akademiske forlag som for eksempel Wiley og Elsevier. Avtalene innebærer at forskere ved UiO og OUS kan publisere åpent i tidsskrifter fra disse utgiverne, uten direkte kostnad for den enkelte forsker, melder Universitetsbiblioteket.

Les mer om forlagsavtaler med publiseringskvoter

IfP- ansatte i media

Medieovervåkning følger  saker i nettmedier som omtaler Institutt for privatrett eller våre ansatte. Tjenesten er supplert av egenpublisert henvisning til utvalgte mediesaker fra papir- og etermedier.

Klikk her og les dagsferske saker

Publisering

Se siste publikasjoner fra våre forskere.

Ønsker du å få inn stoff til Torsdagsnytt?

Det er enkelt å få inn nyheter til TN: send en mail til torsdagsnytt@jus.uio.no. Mailen vil garantert nå redaksjonen og meldingen vil komme i neste nyhetsbrev.

Publisert 7. okt. 2021 13:15 - Sist endret 7. okt. 2021 13:15