Torsdagsnytt 10. februar 2022

Ny gjesteforsker

Mikael Kråkenes Lund er ny gjesteforsker på IFP. Han har fått plass på gjestesalen i 2. et DMØ og blir her ut året 2022.

Mikael er stipendiat på Institutt for regnskap, revisjon og rettsvitenskap ved Norges Handelshøyskole og han skriver følgende:

«Avhandlingen min består av to artikler som omhandler kostnadsberegninger i europeisk statsstøtterett, samt en artikkel om kostnadskonsepter i EU-kommisjonens konkurransevedtak. Hovedveilederen min er Trond Bjørnenak ved NHH, og mine to biveiledere er Erling Hjelmeng ved UiO og Kenneth Fjell ved NHH. For de spesielt interesserte ble min første artikkel publisert i European State Aid Law Quarterly i fjor: New Methodology to No Avail?

Årsoppgave for 2021

Årsoppgaven for 2021 i selvbetjeningsportalen til UiO er ufullstendig. Årsoppgaven må hentes fra Skatteetaten, fordi UiO benyttet to ulike lønnssystemer i 2021.

Mer informasjon om årsoppgaven.

Universitetet i Oslos menneskerettighetspris 2022 - Utlysning

Prisen deles ut årlig som en anerkjennelse av personlig innsats og aktivt engasjement innenfor ett eller flere menneskerettslige områder i vid forstand. Prisen er på 10 000 euro, og deles ut i forbindelse med Oslo Peace Days i desember 2022.

Nominasjoner til prisen skal sendes inn via dette nettskjemaet: Nominasjon til UiOs menneskerettighetspris 2022 - Universitetet i Oslo.

Endelig frist for å sende inn nominasjoner i nettskjemaet er 15. mars.

Både fakulteter, institutter, foreninger og enkeltpersoner har anledning til å nominere kandidater, og dersom det er noen særlige kandidater instituttene eller JSU mener fakultetet bør fremme bes det om at innspill om dette sendes Andreas Mobråten senest 28. februar.

Mer om menneskerettighetsprisen, samt tidligere vinnere finnes her: UiOs menneskerettighetspris - Lisl og Leo Eitingers fond - Universitetet i Oslo.

Les hele utlysningsteksten.

Viggo Hagstrøms stiftelse

Det er oppnevnt ny styreleder og sekretær for Viggo Hagstrøms stiftelse; Inger Ørstavik har overtatt som styreleder og Karianne Stang som sekretær.

Takk til Tone Sverdrup og Eva Modvar for strålende innsats som styreleder og sekretær for stiftelsen ved etablering og drift fram til nå.

UiB utnevner åtte nye æresdoktorer

Hans Petter Graver er en av de åtte som er utnevnt som nye æresdoktorer ved UiB. Vi gratulerer.

Æresdoktorat tildeles personer som på ulikt vis har gjort et fremragende arbeid til gagn for vitenskapen eller gjort en betydningsfull vitenskapelig innsats. Æresdoktorgrader er den høyeste æren som universitetet kan gi en person som ikke er ansatt ved UiB. De åtte vil bli kreert til æresdoktorer under en seremoni i Universitetsaulaen 2. juni.

UiB skriver om tildelingen: "Professor Hans Petter Graver, for sin omfattende og sterke rettsvitenskapelige produksjon om en rekke rettslige emner, og for sitt arbeid som samfunnsdebattant og leder av ulike lovutvalg. Graver har gjennom årene velvillig stilt opp for det juridiske fagmiljøet i Bergen. Hans Petter Graver er foreslått av Det juridiske fakultet."

Les hele saken om tildelingen ved UiB.

Norsk medlem og varamedlem til Venezia-kommisjonen

Mandatene til det norske medlemmet og varamedlemmet av Venezia-kommisjonen utløper i mai 2022, og Norge skal derfor på nytt utnevne medlem og varamedlem til kommisjonen. UD ber om at man sirkulerer utlysningen til personer som kan være kvalifisert og interessert i vervet.

Utlysningen ligger på Jobbnorge. Frist for å sende interessemelding er 6. mars 2022.

IfP- ansatte i media

Medieovervåkning følger  saker i nettmedier som omtaler Institutt for privatrett eller våre ansatte. Tjenesten er supplert av egenpublisert henvisning til utvalgte mediesaker fra papir- og etermedier.

Klikk her og les dagsferske saker

Publisering

Se siste publikasjoner fra våre forskere.

Ønsker du å få inn stoff til Torsdagsnytt?

Det er enkelt å få inn nyheter til TN: send en mail til torsdagsnytt@jus.uio.no. Mailen vil garantert nå redaksjonen og meldingen vil komme i neste nyhetsbrev.

Publisert 10. feb. 2022 13:53 - Sist endret 29. feb. 2024 13:28