Torsdagsnytt 8. juni 2023

I forrige uke hadde 39 ansatte fra IFP en svært vellykket og hyggelig studietur til Roma! Der var de på besøk i Corte Suprema di Cassazione, UNIDROIT og deltok på flere byvandringer med foredrag.

Bilde av Altare della Patria i Roma.

Altare della Patria i Roma. Foto: Mona Ådum/UiO.

Bilder fra Roma i Teams

De av dere som deltok på turen er velkomne til å dele bildene sine med kommunikasjonsmedarbeider Silje på s.i.a.naranjo@jus.uio.no. Disse samles i bildemappen på instituttets Teamsområde.

Gruppebilde av ansatte ute i en italiensk hage.
Ansatte ved IFP på besøk i UNIDROIT. Foto: Olav Torvund/UiO.

Humaniorameldingen feirer 6 år

I anledning til 6-årsjubileumet for Humaniorameldingen, inviterer Det humanistiske fakultet i Oslo til feiring og panelsamtale. Det serveres kaffe og marsipankake, og alle er hjertlig velkommen til å delta!

Tid og sted: 15. juni kl. 13:00 - 15:00 på Sophus Bugges hus.

Luft i DM og DA

Lufteanleggene i byggene våre har vært innstilt på redusert styrke pga. strømsparing. Nå når varmen har kommet er det ikke bra, og Eiendomsavdelingen har regulert til normal drift igjen. Vi håper det vil gi et bedre inneklima.

Stimuleringsmidler er utlyst

Stimuleringsmidler for høsten 2023 er nå utlyst, se mail fra Eli 6. juni. Husk å søke innen fristen 20. juni om du planlegger reise eller arrangement her i perioden august - desember.

Ny professor II

Mads Greaker er tilsatt som professor II i rettsøkonomi i perioden august 2023 - juli 2026. Greaker er professor ved OsloMet.

Utvidet instituttlunsj

Forskningsgruppen Markets, Innovations and Competition arrangerer et lunsjseminar med Professor Daniel Gervais ved Vanderbilt School of Law som presentasjonsholder. Her vil han snakke om kunstig intelligens og behovet for regulering. Seminaret er åpent for alle interesserte!

Tid og sted: 14. juni kl. 12:00 - 14:00 i Kjerka på Domus Media.

Bli merittert utdanner ved UiO! - Universitetet i Oslo

Ta en titt på artikkelen om meritterte utdannere på Rektorbloggen

Universitetet i Oslo har de siste årene hatt som mål å anerkjenne vitenskapelige ansatte for deres innsats på utdanningsfeltet. Meritteringsordningen har opprinnelig vært en pilotordning, men er nå blitt en permanent ordning. Status som merittert utdanner vil man beholde så lenge man er ansatt ved UiO, og gir både faglige og økonomiske belønninger.

Alle vitenskapelige ansatte som har vært ansatt i mer enn to år kan søke om å bli vurdert som merittert utdanner frem til fristen 1. september 2023.

Hvis du er usikker på hva som skal med i en søknad kan du delta på søkerseminaret.
Tid og sted: 22. juni kl. 13:00 - 16:00 i Elektronisk klasserom på Georg Sverdrups hus.

Frist for påmelding til søkerseminar: 15. juni.

Husk frist 9. juni for søknad til Akademiaprogrammet med Equinor

Akademiaprogrammet med Equinor er i gang med utviklingen av en ny avtaleperiode med UiO. Programmet understøtter UiOs tverrfaglige satsning UiO:Energi og miljø, og innen dette feltet er det flere juridiske problemstillinger som bør adresseres.

UiO etterlyser derfor prosjektsøkere fra jus til programmet. For å søke kreves det en prosjektskisse på maks én A4-side.

Prosjektsøknadene sendes til forskningsdekan innen 9. juni.

Ny frist for søknad om forlengelse av ansettelsesperiode for stipendiater og postdoktorer

Stipendiater og postdoktorer har fått ny frist for søknad om ekstraordinære forlengelser av ansettelsesperioden dersom hovedbegrunnelsen skyldes koronapandemien. Denne er satt til 31.12.2023.

I søknaden kreves det en redegjørelse for forlengelsen, en plan for ferdigstillelse av avhandlingen og støtte/anbefaling av veileder og instituttleder. Søknader fra stipendiater sendes til Programrådet for forskerutdanning (PFF) innen utgangen av året. Postdoktorer må sende søknad til forskningsdekan. Alle søknader blir behandlet individuelt i januar 2024.

Informasjon om forlengelser og permisjon finner du her.

IFP i media

Medieovervåkning følger saker i nettmedier som omtaler Institutt for privatrett eller våre ansatte. Tjenesten er supplert av egenpublisert henvisning til utvalgte mediesaker fra papir- og etermedier.

Les dagsferske saker!

Publisering

Se siste publikasjoner fra våre forskere.

Arrangementsoversikt IFP

Se alle åpne arrangementer - Institutt for privatrett (uio.no)

Ønsker du å få inn stoff til Torsdagsnytt?

Det er enkelt å få inn nyheter til TN: send en mail til torsdagsnytt@jus.uio.no. Mailen vil garantert nå redaksjonen og meldingen vil komme i neste nyhetsbrev.

Publisert 8. juni 2023 13:56 - Sist endret 10. mai 2024 13:13