Torsdagsnytt 28. september

16. - 20. oktober er det PhD-seminar med Bærekraftsrett. Meld deg på i tide!

to søppelkasser ute med tekst "Refuse/Recycle".

PhD-seminaret varer i fire dager i Kjerka og Lødrups Kjeller. Foto: Joshua Lawrence/Unsplash.

Husk påmeldingsfrist til PhD-seminar med Bærekraftsrett

Forskergruppen Bærekraftsrett inviterer til PhD-seminar. Hovedtema for seminaret er tverrfaglighet i jus og bærekraftig verdiskaping. Seminaret er rettet til PhD-kandidater og vitenskapelige ansatte med interesse for tema.

Tid og sted: 16. - 20. oktober kl. 09:30-16:00, Kjerka/Lødrups kjeller, Domus Media Vest/Zoom.

Frist for påmelding: 2. oktober (fysisk oppmøte) og 9. oktober (digitalt oppmøte).

Want to understand Norwegian Working Culture?

International Staff Mobility Office (ISMO) invites all staff members with an international and Norwegian background to the workshop "Want to understand Norwegian Working Culture?".

The Norwegian working environment is full of social norms and unwritten rules. The aim of this workshop is to provide participants with interesting and fun, but also important and useful insights into such norms and rules.

Time and place: November 14th at 9:00 AM - 11:30 AM, Stort møterom (room 2531) in Georg Sverdrups hus.

Deadline for registration: November 7th at 11:00 PM.

I morgen er det midtveisevaluering for Knut Sande

Ved midtveisevaluering for stipendiat Knut Sande presenterer han sitt doktorgradsprosjekt "Sensur og revisjon av avtalte ansvarsbegrensninger i kommersielle kontraktsforhold".

OBS! Merk at stedet for evalueringen er byttet fra Lødrups kjeller til Kjerka.

Tid og sted: 29. september kl. 10:00-12:00 i Kjerka, Domus Media Vest.

Utlysning av midler til yngre forskere under 40 år

Senter for grunnforskning (CAS) ved Det Norske Videnskaps-Akademi (DNVA) lyser ut midler til to unge forskere under 40 år for perioden 2024-2026.

De to kandidatene som velges ut, mottar 750.000 NOK hver over to år til dekning av utgifter (reise og opphold) for tre samlinger hver på en uke det første året, den første og siste ved CAS og den andre ved egen institusjon. Det andre året samles prosjektgruppen i to måneder på CAS og resultatene av prosjektet presenteres ved en samling i DNVA. Prosjektleder fritas for undervisningsoppgaver og administrative oppgaver i forbindelse med samlingene. Midlene brukes til å rekke reise og opphold i forbindelse med samlingene og også i noen grad frikjøp fra undervisningsoppgaver for deltagerne i prosjektet.

Les mer om Young CAS Grant og kriterier for søknaden

Initiativet finansieres av CAS og er et samarbeidsprosjekt mellom Akademiet for yngre forskere og DNVA.

Søknadsfrist: 9. desember 2023.

Dilemmaer i rettsstaten: Politikeres habilitet

Hvorfor har vi habilitetsregler? Hva er egentlig konsekvensene av å bryte dem? Finnes politikk uten interesser?

Se arrangementet og deltakere. Seminaret er nummer to i seminarserien "Dilemmaer i rettsstaten".

Tid og sted: 17. oktober kl. 15:00-16:30, Domus Bibliotheca.

Utsnitt av norske politikere under pressekonferanser.
Erna Solberg under pressekonferansen i september om Finnes' aksjekjøp, samt bilder av Anniken Huitfeldt, Anette Trettebergstuen og Ola Borten Moe. Foto: NTB.

IFP i media

Medieovervåkning følger saker i nettmedier som omtaler Institutt for privatrett eller våre ansatte. Tjenesten er supplert av egenpublisert henvisning til utvalgte mediesaker fra papir- og etermedier.

Les dagsferske saker!

Publisering

Se siste publikasjoner fra våre forskere.

Arrangementsoversikt IFP

Se alle åpne arrangementer - Institutt for privatrett (uio.no)

Ønsker du å få inn stoff til Torsdagsnytt?

Det er enkelt å få inn nyheter til TN: send en mail til torsdagsnytt@jus.uio.no. Mailen vil garantert nå redaksjonen og meldingen vil komme i neste nyhetsbrev.

Publisert 28. sep. 2023 14:30 - Sist endret 28. sep. 2023 14:30