Torsdagsnytt 12. oktober

I oktober er det ekstra mye fokus på sikkerhet! Les tipsene fra IT-sikkerhet ved UiO.

Foto av tastatur med hengelås og nøkler.

Bruk oktobermåneden til å etablere trygge, digitale vaner og for å se igjennom hvor innhold er lagret på dine digitale enheter. Foto: UiO.

IT-sikkerhet: Sikker oktober

IT-sikkerhet ved UiO setter denne måneden ekstra stort fokus på sikkerhet gjennom kampanjen "Sikker oktober". Her minner de om syv enkle grep du som ansatt kan gjøre for å unngå hacking, tyveri og sosial manipulering.

1. Sjekk lenker før du klikker - er det riktig nettsted og avsender?
  2. Bruk aldri det samme passordet på flere steder
  3. Takk ja til automatiske oppdateringer - disse løser ofte sikkerhetsproblemer!
  4. Lagre dokumenter riktig sted. Sjekk hvordan du skal lagre hvis du er ansatt.
  5. Gi ikke fra deg personlig informasjon på e-post. Det vil si passord, fødselsnummer, kortinformasjon eller helseopplysninger.
  6. Ikke installer flere apper og programmer enn nødvendig. Vær oppmerksom på hvilken data du deler med appen.
  7. Gå ikke fra PC og telefon på steder med mye folk. Lær deg snarveien for å låse PC-en/Mac-en raskt: Windows-knapp + L på Windows, eller Ctrl + Cmd + Q på Mac.

Se mer informasjon om lagring av innhold, rydding og hva som er viktig å tenke på ved din rolle ved UiO

SODI-onsdag: Samtykkebasert lånesøknad og svindel

Societal security and digital identities (SODI) inviterer til faglunsj der problemstillinger knyttet til tjenesten Samtykkebasert lånesøknad (SBL) reises. Thea Aarseth, leder for juridisk avdeling i Bits, og Nils Inge Brurberg, teamleder for DSOP Programkontor, vil redegjøre for finansnæringens analyse av svindelsituasjonen og hvordan det arbeides med å løse utfordringene.

Tid og sted: 18. oktober kl. 12:00-13:00, Zoom.

Frist for påmelding: 16. oktober.

IFP i media

Medieovervåkning følger saker i nettmedier som omtaler Institutt for privatrett eller våre ansatte. Tjenesten er supplert av egenpublisert henvisning til utvalgte mediesaker fra papir- og etermedier. Se flere saker.

Publisering

Se siste publikasjoner fra våre forskere:

Arrangementsoversikt IFP

Se alle åpne arrangementer - Institutt for privatrett (uio.no)

Ønsker du å få inn stoff til Torsdagsnytt?

Det er enkelt å få inn nyheter til TN: send en mail til torsdagsnytt@jus.uio.no. Mailen vil garantert nå redaksjonen og meldingen vil komme i neste nyhetsbrev.

Publisert 12. okt. 2023 16:35 - Sist endret 12. okt. 2023 16:35