Torsdagsnytt 19. oktober

Hva er risikoene ved bruk av eID i offentlig forvaltning? Hør ulike aktører og forskere drøfte sårbarheter og eventuelle løsninger ved bruk av eID på seminar i november.

abstrakt illustrasjon av menneske på kontor. Oransje og blått. tekst: Domus Bibliotheca.

Seminaret er et samarbeid mellom forskningsprosjektene Digital velferdsstat og SODI. Illustrasjon: Bilde generert av AI-tjenesten womba.art.

eID i offentlig forvaltning: Sårbarhet, risiko og løsninger

Forskningsprosjektene Digital velferdsstat og Samfunnssikkerhet og digitale identiteter (SODI) inviterer til seminar i Domus Blbliotheca! Ulike aktører fra eksternt hold vil reise ulike typer problemer privatpersoner og offentlige forvaltning kan oppleve ved bruk av eID. Seminaret retter fokus på risiko og sårbarhet ved bruk av eID, og hvordan man kan utvikle sikre og brukervennlige løsninger.

Arrangementet krever påmelding.

Tid og sted: 27. november kl. 13:00-16:00 i Domus Bibliotheca.

UiO er nominert som finalist til Anskaffelsesprisen 2023!

Anskaffelsesprisen er en pris DFØ deler ut til en virksomhet som utmerker seg i arbeidet med å gjøre mer bærekraftige anskaffelser. Innkjøpsseksjonen ved UiO melder at det var hele 25 kandidater til prisen, og at UiO nå er blant en av de seks finalistene. Det er spesielt pilot- og samarbeidsprosjektet Bærekraftig catering ved IFP og innkjøpsavdelingen ved UiO sentralt som har bidratt til denne nominasjonen.

Vinneren kåres under DFØs Anskaffelseskonferanse den 31. oktober på Radisson Blu Hotel i Oslo.

Uavhengighet og upartiskhet i investeringsvoldgift

Forskergruppen for internasjonal rett inviterer til workshop på uavhengighet og upartiskhet i investeringsvoldgift. Bidragsyterne til boka, Fabien Gélinas (McGill University) og Yuliya Chernykh (Inland Norway University), diskuterer tematikken boka reiser sammen med redaktøren Giuditta Cordero-Moss og forsker Geir Ulfstein ved Universitetet i Oslo.

Tid og sted: 10. november kl. 14:30-16:00 i Lødrups kjeller, Domus Media.

illustrasjon av mennesker som snakker mot en mann i midten.
Arrangementet er åpent og gratis for alle interesserte! Illustrasjon: Colourbox.

Disputas: Lukasz Bojarski

2. november forsvarer stipendiat Lukasz Bojarski sin doktoravhandling, "Resistance against the Rule of Law Backsliding - Judges and Citizens - the case of Poland".

Se deltagere og les sammendraget av doktoravhandlingen på arrangementssiden. Disputasen vil bli streamet!

Tid og sted: 2. november kl. 12:15-15:00 i Gamle festsal, Domus Academica.

Arbeidsrettsgruppens høstseminar 2023

Forskergruppen Arbeidsrettsgruppen inviterer til halvdagsseminar! Aktuelle temaer som Digitalisering og kunstig intelligens i arbeidslivet, Adgang til kollektive forhandlinger og Arbeidstakerdefinisjon og -presumsjon, står på agendaen.

Se fullt program på arrangementssiden.

Tid og sted: 6. november 2023 kl. 12:00-18:00 i Kjerka, Domus Media Vest.

Påmeldingsfrist: 27. oktober.

Knut Selmer Memorial Lecture 2023

Senter for rettsinformatikk og Norsk forening for Jus & edb inviterer til forelesning med professor Nadya Purtova ved Universitetet i Utrecht. Forelesningen vil drøfte problemer rundt den europeiske personvernforordningen (GDPR) og vil presentere retninger for en reform av personvernlovgivning som baserer seg på innsikter fra informasjonsvitenskap.

Arrangementet er åpent for alle interesserte!

Les mer om forelesningen og professor Purtova.

Tid og sted: 8. november kl. 16:30 i Kjerka, Domus Media Vest.

Påmeldingsfrist: 30. oktober.

Professor Lasse Simonsen fyller 70 år!

illustrasjon av ballonger og tekst: happy birthday!
Illustrasjon: Colourbox.

IFP ønsker alle kollegaer velkommen til seminar for Lasse Simonsens 70-årsdag. På programmet er flere innledere fra ulike advokatfirmaer. Ordstyrere på seminaret er professor Finn Arnesen og førsteamanuensis Herman Bruserud ved Universitetet i Oslo.

Tid og sted: 9. november kl. 11:00-14:00 i Kjerka, Domus Media Vest.

Påmeldingsfrist: 1. november.

IFP i media

Medieovervåkning følger saker i nettmedier som omtaler Institutt for privatrett eller våre ansatte. Tjenesten er supplert av egenpublisert henvisning til utvalgte mediesaker fra papir- og etermedier. Se flere saker.

Publisering

Se siste publikasjoner fra våre forskere:

Arrangementsoversikt IFP

Se alle åpne arrangementer - Institutt for privatrett (uio.no)

Ønsker du å få inn stoff til Torsdagsnytt?

Det er enkelt å få inn nyheter til TN: send en mail til torsdagsnytt@jus.uio.no. Mailen vil garantert nå redaksjonen og meldingen vil komme i neste nyhetsbrev.

Publisert 19. okt. 2023 16:05 - Sist endret 19. okt. 2023 16:05