Torsdagsnytt 7. mars

Hver onsdag arrangeres det instituttlunsjer i Kjerka hvor ansatte får anledning til å dele sin ekspertise i feltet de arbeider i. Så langt i år har det vært en stor suksess, med fantastisk oppmøte blant kollegaer!

Mann holder foredrag for full sal. En prosjektor bak.

Tema for instituttlunsjen 6. mars var rettsøkonomi, og instituttets erfarne professor i feltet, Endre Stavang, introduserte faget. Foto: Silje Naranjo

Bli med på instituttlunsjer for faglig og sosialt samvær!

Onsdag 6. mars var tema for instituttlunsjen rettsøkonomi. Professor Endre Stavang holdt en fantastisk introduksjon om faget og dets historie fram til i dag. Her redegjorde han for broen mellom økonomi og juridisk argumentasjon. I den sammenheng ble også instituttets nye professor II, Mads Greaker, introdusert.

Mads er til vanlig professor ved OsloMet og sitter på bred kunnskap om rettsøkonomi. Under lunsjen fikk han introdusere seg for de andre ansatte, og sin arbeidserfaring innenfor klimapolitikk og forskningsarbeid som jobber i retning av det grønne skiftet.

Instituttlunsjene på IFP er imidlertid ikke bare en plattform for erfarne jurister – også unge forskerspirer, masterstudenter og stipendiater, deler sine forskningsarbeider. I forrige uke holdt vitenskapelig assistent, Margrete Malmgård, en flott presentasjon av sin masteroppgave som er under arbeid, i skjæringsfeltet mellom juss og psykologi. Her belyste hun blant annet problemstillinger rundt de psykologiske effektene dommere i retten kan påvirkes av.

Følg med i kalenderen din, og sett av tid til å høre flere inspirerende og spennende foredrag fremover i Kjerka!

Kvinne holder foredrag med prosjektor bak seg. Tittel på lysbilde: Høyestrettsdommers stilling ved rettsavklaringen og rettsutviklingen av formueretten.
Vitenskapelig assistent, Margrete Malmgård, i Kjerka 28. februar. Foto: Silje Naranjo/UiO.

AI Regulation and Governance: A Cross-Jurisdictional Approach

Forskergruppen Jus og teknologi og forskningsprosjektet VIROS ved Institutt for privatrett inviterer alle KI-interesserte jurister og fagpersoner til konferansen AI Regulation and Governance: A Cross-Jurisdictional Approach.

Under konferansen samles både norske og utenlandske forskere for å sette søkelys på regulering og styring av kunstig intelligens (KI). Konferansen blir en unik plattform for jurister og forskere til å drøfte juridiske og rettspolitiske problemstillinger knyttet til utviklingen av kunstig intelligens i en internasjonal sammenheng.

Konferansen er gratis, men det er begrenset med plass. Meld deg på via nettskjema innen 27. mai kl. 12:00.

Tid og sted: 5. juni kl. 08:30-17:30 i Domus Bibliotheca.

KI-generert bilde av forsamling av mennesker av ulik etnisk minoritet ved en norsk havn.
Bli med på KI-konferanse den 5. juni 2024. Illustrasjonsbilde: Generert via DALL-E av Tobias Mahler.

Husk å registrere publikasjoner fra 2023 i Cristin

Dersom du har vitenskapelige publikasjoner utgitt i 2023, er det fortsatt ikke for sent å registrere i Cristin.

Husk også å laste opp fulltekstdokument av tidsskriftartikler.

Webinar: AI Governance in ASEAN countries

Logg på Zoom og bli med på webinaret AI Governance in ASEAN: An overview, international comparisons, and what lies ahead.

Webinaret vil dekke reguleringsregimene for KI i de 10 medlemslandene i ASEAN (The Association of Southeast Asian Nations), og sammenligne ASEANs tilnærming til KI-regulering med andre land og regioner.

Cheryl Seah, som er direktør ved Drew & Napier LLC, vil presentere veiledningen og sine perspektiver.

Tid og sted: 12. mars kl. 10:00-11:00 på Zoom.

"Jusen" eller "jussen"?

Knut Sande, Geir Woxholth og Mads Andenæs ved IFP har slengt seg med i debatten om Språkrådets forslag om å forby ordet "jusen".

Les saken i Advokatbladet.

Lunsjer ved IFP

EURNOR-lunsj: EU/EØS-rettens påvirkning på nasjonal arbeidsrett

Professor Marianne Jenum Hotvedt innleder om problemstillinger og utfordringer knyttet til temaet.

Se arrangementet for EURNOR-lunsjen.

Tid og sted: 11. mars kl. 12:00-13:00 i rom 7224 i Domus Juridica.

Arbeidsrettslunsj: Overtallige domstolledere etter domstolsammenslåing

Med Nina Kristiansen Wærnhus (LO) og Kirsten Berger (Regjeringsadvokaten).

Se arrangementet for Arbeidsrettslunsjen.

Tid og sted: 12. mars kl. 12:00-13:00 i Lødrups kjeller/Zoom.

Bærekraftsrett: How might we achieve a compassionate transition towards sustainability?

Professor Charlotte Villiers ved University of Bristol Law School holder presentasjon på digitalt lunsjseminar.

Se arrangementet for Bærekraftsretts digitale lunsjseminar.

Tid og sted: 14. mars kl. 12:00-13:00 i Lødrups kjeller/Zoom.

Minner om

Forsikringsrettsymposiet 2024 – i anledning Trine Lise Wilhelmsens 70-årsdag

Se nærmere informasjon om program for Forsikringssymposiet (pdf). Meld deg på via nettskjema. Påmeldingsfrist er 20. mars.

Informasjon om sted for symposiet kommer senere.

Tid: 11. april kl. 15:00-18:00, etterfulgt av mingling.

IFP i media

Medieovervåkning følger saker i nettmedier som omtaler Institutt for privatrett eller våre ansatte. Tjenesten er supplert av egenpublisert henvisning til utvalgte mediesaker fra papir- og etermedier. Se flere saker.

Publisering

Se siste publikasjoner fra våre forskere:

Arrangementsoversikt IFP

Se alle åpne arrangementer - Institutt for privatrett (uio.no)

Ønsker du å få inn stoff til Torsdagsnytt?

Det er enkelt å få inn nyheter til TN: send en mail til torsdagsnytt@jus.uio.no. Mailen vil garantert nå redaksjonen og meldingen vil komme i neste nyhetsbrev.

Publisert 7. mars 2024 16:05 - Sist endret 13. mars 2024 14:59