Torsdagsnytt 21. mars

Se siste nytt før påskeferien! Torsdagsnytt er tilbake 4. april.

Påskeegg og roser på hvitt bord.

God påske! Foto: Boba Jaglicic/Unsplash.

Administrasjonen og resepsjonen tar påskeferie

Minner om at de fleste i administrasjonen tar påskeferie i uke 13.

Resepsjonen i DM holdes stengt fra fredag 22. mars til tirsdag 2. april.

Nye gjesteforskere

[English below]

Velkommen til Claas-Lennart Götz og Egemen Karaca, våre nye gjesteforskere ved IFP! Claas vil tilbringe de tre neste månedene med forskergruppen Bærekraftsrett og Egemen vil arbeide hos SERI

Claas tar en doktorgrad i selskapsrett ved Max Planck Institute for Comparative and International Private Law og Bucerius Law School i Hamburg, Tyskland. Forskningen hans ser på spørsmål knyttet til selskapsstyring, mer spesifikt aksjeeierens rolle, funksjon og makt i aksjeselskaper. I den sammenheng vil han studere den nordiske og norske modellen, og introdusere den i den tyske diskusjonen.

Egemen tar en doktorgrad ved Det juridiske fakultet ved Dokuz Eylül University i Izmir, Tyrkia. Egeman forsker på internettjenester og cybersikkerhet fra et forvaltningsrettsperspektiv. Avhandlingen vil se nærmere på forvaltningens økonomiske ansvar ved tilfeller av cyberangrep.

Begge gjesteforskerne ser frem til sitt besøk i Oslo! Du kan ta kontakt med Claas via e-post på goetz@mpipriv.de og Egemen på egemen.karaca@deu.edu.tr.

New Visiting Scholars

Welcome to Claas-Lennart Götz and Egemen Karaca, the new Visiting Scholars at the Department of Private Law! Claas will be spending the next three months at the Sustainability Law Research Group and Egemen at NRCCL.

Claas is pursuing a PhD in company law at the Max Planck Institute for Comparative and International Private Law and Bucerius Law School in Hamburg, Germany. His research focuses on corporate governance issues, more specifically on the role, function, and power of shareholders in joint stock corporations. In this regard, he is trying to understand the Nordic and Norwegian model and to introduce it into the German discussion.

Egemen Karaca is a new Visiting Scholar from the Dokuz Eylül University in Izmir, Turkey. Through a scholarship with the Scientific and Technological Research Council of Turkey, he will do his research at NRCCL. His research topics are Internet service and Internet security from the perspective of administrative law. His dissertation will also include discussions on administrative financial liability arising from cyber attacks.

Both of them are looking forward to their stay in Oslo! You can reach Claas via e-mail on goetz@mpipriv.de and Egemen on egemen.karaca@deu.edu.tr.

Bli kandidat i Universitetsstyret 2024

Mann og kvinne studerer blomster og stiklinger.
Husk fristen 27. mars kl. 08:00. Foto: Jarli & Jordan/UiO.

Vil du eller en kollega representere midlertidig vitenskapelige ansatte i Universitetsstyret for perioden 2024–2025?

For å stille til valg må du være midlertidig vitenskapelig ansatt, og ha minst 50 %-stilling eller midlertidig stilling som professor II. Det skal velges én representant og to vararepresentanter.

Valget gjennomføres fra 21. til 26. mai. Representantene velges for perioden 1. august 2024 til 31. juli 2025.

Les mer om valg av midlertidig vitenskapelige ansatte til Universitetsstyret 2024.

Nominasjonsfrist: Onsdag 27. mars kl. 08:00.

Annual EEA Forum Day

EURNOR arrangerer et årlig EØS-forum, som denne gang vil fokusere på ferdighetsbaserte undervisningsformer rettet mot EØS-rettslige spørsmål.

I samarbeid med CELL vil dette seminaret presentere et opplegg der studenter i grupper skal identifisere EØS-rettslige spørsmål ut fra et stakeholder-perspektiv.

Søknadsfrist for påmelding: 1. mai.

Tid og sted: 22. mai kl. 10:00-14:30 i Auditorium 3 i Domus Juridica.

Lunsjer ved IFP

Bærekraftsrett: Driving Towards a Greener Future

Stipendiat King Men Teoh ved EMPOWER-prosjektet, vil under digitalt lunsjseminar holde presentasjonen Driving Towards a Greener Future: Can Electric Cars Really Save the Environment?.

Tid og sted: 21. mars kl. 16:00-17:00 på Zoom.

Minner om

Workshop: Beyond European Legal Integration

Etter en innledende workshop i november 2023, inviterer forskningsprosjektet Beyond European Legal Integration ved IOR til en ny kollektiv workshop for å videreutvikle deltakernes artikkelutkast til en spesialutgave.

Meld deg på via nettskjema for å få utkastene sendt på forhånd. Mer om program og påmelding finner du på arrangementsiden. Spørsmål til arrangementet kan rettes til Magnus Esmark på epost.

Tid og sted: 4.-5. april kl. 09:00-13:00 i Professorboligen.

Boklansering: Tukthuslovene

Bli med på boklansering av Hans Petter Graver i sin nye bok "Tukthuslovene: Sivil ulydighet og trusselen mot rettsstaten".

Arrangementet er åpent for alle!

Tid og sted: 24. april kl. 09:00-12:00 i Den gamle festsal, Domus Academica.

IFP i media

Medieovervåkning følger saker i nettmedier som omtaler Institutt for privatrett eller våre ansatte. Tjenesten er supplert av egenpublisert henvisning til utvalgte mediesaker fra papir- og etermedier. Se flere saker.

Publisering

Se siste publikasjoner fra våre forskere:

Arrangementsoversikt IFP

Se alle åpne arrangementer - Institutt for privatrett (uio.no)

Ønsker du å få inn stoff til Torsdagsnytt?

Det er enkelt å få inn nyheter til TN: send en mail til torsdagsnytt@jus.uio.no. Mailen vil garantert nå redaksjonen og meldingen vil komme i neste nyhetsbrev.

Publisert 21. mars 2024 13:58 - Sist endret 21. mars 2024 14:01