Torsdagsnytt 18. april

Gratulerer til professor Endre Stavang som fylte 60 år tidligere denne uken!

Mann smiler til kamera, holder en blomsterbukett med mennesker i bakgrunnen.

Tirsdag 16. april var det bursdagsfeiring i Viggo Hagstrøms sal for professor Endre Stavang som fylte 60 år. Foto: Silje Naranjo/UiO.

Endre Stavangs 60-årsdag

Kvinne og mann klemmer under overrekkelse av blomster.
Instituttleder Margrethe Buskerud Christoffersen gratulerte professor Endre Stavang, med både blomster og tale. Foto: Silje Naranjo/UiO.

Tirsdag 16. april var det bursdagsfeiring i Viggo Hagstrøms sal for professor Endre Stavang som fylte 60 år!

Endre ble holdt tale for av instituttleder Margrethe Buskerud Christoffersen, som hyllet Endre for hans innsats innenfor fagområdene rettsøkonomi og naturressursrett. Også professor Cathrine Banet tok ordet på vegne av naturressursgruppen, og roste han for hans bidrag. Forskningsdekan Geir Stenseth avsluttet med å fremheve Endres akademiske prestasjoner både nasjonalt og internasjonalt, samtidig som han uttrykte sin glede over å tilbringe flere år sammen med Endre som både venn og kollega.

Mann holder en tale for annen mann, dører bak, bokhyller.
Forskningsdekan Geir Stenseth holdt tale for Endre Stavang til ære for hans 60-årsdag den 16. april. Foto: Silje Naranjo/UiO.

King Men Teoh er kandidat i Universitetsstyret 2024

Stemmerett har midlertidige, vitenskapelig ansatte med minst 50 prosent stilling og ansatte med midlertidig stilling som professor II. Det skal velges én representant og to vararepresentanter. For varamedlemmene gjelder krav om kjønnsmessig balanse.

Valget foregår elektronisk i perioden tirsdag 21. mai kl. 08:00 - søndag 26. mai kl. 08:00.

Stipendiat King Men Teoh ved Institutt for privatrett er den eneste kandidaten ved Det juridiske fakultet som stiller til valg i årets Universitetsstyrevalg for midlertidige vitenskapelige ansatte for perioden 1. august 2024 til 31. juli 2025.

King Men er knyttet til forskergruppen Bærekraftsrett og forskningsprosjektet EMPOWER ved UiO.

Se hvilke andre kandidater som stiller til valg i Universitetsstyret i Uniforum.

Vindus- og persiennevask

Vindusvask, nal, arm, gul hanske, blå himmel.
Husk å fjerne ting fra vinduskarmene i uke 17 til 20. Foto: Colourbox.

I ukene 17 til 20 blir det utvendig persiennevask, samt utvendig og innvendig vindusvask i Domus Media og Domus Academica.

Det er viktig at alle sørger for å rydde unna og legge til rette for best mulig adkomst for renholderne.

Kort om vår nye stipendiat

Tobias Karopka Johansson skal skrive om en generell omgåelsesregel som finnes i skatteavtaler, og kommer nylig fra PwC hvor han har arbeidet med nasjonal og internasjonal bedriftsbeskatning. Tobias er svensk med en svensk juristeksamen (LL.M.), men har nå bestemt seg for å komme til Norge. I tillegg til juss er Tobias veldig glad i naturen og ser frem til å oppleve Norges fantastiske natur.

Tobias er ansatt i forskningsprosjektet Skatterett@jus og sitter i firemannsrommet 201 i Domus Media.

Bli med på prøveforelesningene 23. april

Det arrangeres to prøveforelesninger 23. april:

Prøveundervisningene har en ramme på 25 minutter, og er åpen for studenter og ansatte.

Har du husket å søke om ferie?

Sandstrand, stråparasoller, to blå solsenger.
Husk å søke om ferie innen 1. mai. Foto: Colourbox.

Innen 1. mai bør du ha snakket med lederen din om ferieavvikling for sommeren 2024.

Alle ansatte skal ha fått mail fra DFØ om å søke hovedferie. Se din feriekvote i selvbetjeningsportalen eller på DFØ mobilapp.

Se praktisk informasjon om ferie på For ansatte-sidene.

Lunsjer ved IFP

The Contradiction of Ecological Civilisation and Illiberal Hegenomy

Forskergruppen Bærekraftsrett inviterer til seminar med Bjorn Brauteseth, stipendiat ved Senter for utvikling og miljø og Norsk senter for menneskerettigheter.

Tid og sted: 25. april kl. 16:00-17:00 i Lødrups kjeller/Zoom.

Minner om

Boklansering: Tukthuslovene

Bli med på boklansering av Hans Petter Graver i sin nye bok "Tukthuslovene: Sivil ulydighet og trusselen mot rettsstaten".

Arrangementet er åpent for alle!

Tid og sted: 24. april kl. 09:00-12:00 i Den gamle festsal, Domus Academica.

Annual EEA Forum Day

Forskningsprosjektet EURNOR inviterer i samarbeid med CELL til et årlig EØS-forum, som denne gang vil fokusere på ferdighetsbaserte undervisningsformer rettet mot EØS-rettslige spørsmål.

Arrangementet er åpent for både studenter og ansatte.

Frist for påmelding: 1. mai.

Tid og sted: 22. mai kl. 10:00-14:30 i Auditorium 3 i Domus Juridica.

Kurs i universitetspedagogikk for midlertidige ansatte

Fire personer jobber rundt et bord i et team, post it lapper, pcer.
Programmet inneholder 4 samlinger høsten 2024. Foto: You X Ventures on Unsplash.

Kurset i universitetspedagogikk gir en innføring i fagdidaktikk for studieprogrammer ved Det juridiske fakultet og gir fradrag for undervisningsplikten tilsvarende 30 klokketimer.

Kurset tilbys alle midlertidig ansatte som har undervisning høsten 2024.

Påmeldingsfrist: 20. juni 2024.

IFP i media

Medieovervåkning følger saker i nettmedier som omtaler Institutt for privatrett eller våre ansatte. Tjenesten er supplert av egenpublisert henvisning til utvalgte mediesaker fra papir- og etermedier. Se flere saker.

Publisering

Se siste publikasjoner fra våre forskere:

Arrangementsoversikt IFP

Se alle åpne arrangementer - Institutt for privatrett (uio.no)

Ønsker du å få inn stoff til Torsdagsnytt?

Det er enkelt å få inn nyheter til TN: send en mail til torsdagsnytt@jus.uio.no. Mailen vil garantert nå redaksjonen og meldingen vil komme i neste nyhetsbrev.

Publisert 18. apr. 2024 16:28 - Sist endret 18. apr. 2024 16:28