Mandagsnytt 11.november 2019

Internt ukentlig nyhetsbrev med aktuelle nyheter ved Institutt for offentlig rett.

Aktualitetslunsj: NAV-saken

Ingunn Ikdahl innleder til diskusjon om den høyaktuelle "NAV-saken", med kommentarer fra Christoffer C. Eriksen (EØS) og Anders Løvlie (straffeprosess).

Instituttets nestleder Anders Løvlie leder seminaret.

Påmelding er ikke nødvendig. Det serveres ikke lunsj, men ta gjerne med matpakke.

Tid og sted: 14. nov. 2019 12:00–13:00, Castbergs bibliotek, 3. etasje, Domus Bibliotheca

Tiltredelsesforelesning: Jørn Øyrehagen Sunde

Fredag 1.11 tiltrådte professor Jørn Øyrehagen Sunde ved IOR. Han vil i de første ukene sitte på kontor 310 i DB. Etter nyttår flytter han inn på et av kontorene IOR overtar i 1.etasje i DB.

Han holder sin tiltredelsesforelesning «Frå Jerusalem til Bergen - Guds fire døtre og den fyrste norske juridiske metode» tirsdag 3. desember

Oslo Peace Days Book Launch:

Cecilia Bailliet (ed.): The Research Handbook on International Law and Peace

In celebration of the Oslo Peace Days, the Research Group on Human Rights, Armed Conflicts and the Law on Peace and Security, Faculty of Law/SMR, UiO and PRIO are proud to host a book launch of The Research Handbook on International Law and Peace. Including top law and social science scholars from UiO and PRIO, we invite practitioners, policymakers, students, scholars, and the general public to meet some of the contributors to this book.

UN Secretary General António Guterres observed that: “We are a world in pieces. We need to be a world at peace.”  UiO Professor Cecilia Bailliet created the first law course on the Right to Peace at UiO and is proud to present this unique publication which explains the status of Peace as a key aim of the UN Charter which deserves renewed attention by academics, policymakers and practioners.

Time and place: Dec. 9, 2019 4:00 PM–5:30 PM,  Professorboligen, Karl Johans gate 47

Instituttlunsj 19.november: Nytt verdigrunnlag for likestilling og mangfold i forskning ved Det juridisk fakultet

Det vil bli korte innledninger fra et panel med May-Len Skilbrei (IKRS), Ragnhild Hennum (IOR), Cecilia Bailliet (IOR), Herman Bruserud (IFP), og Vibeke Blaker Strand (IOR), etterfulgt av diskusjon om det nye verdigrunnlaget for for likestilling og forskning ved Det juridiske fakultet. Instituttleder Inger Johanne Sand leder lunsjen.

Tid og sted: 19. nov. 2019 12:00–13:00, Castbergs bibliotek, 3. etasje, Domus Bibliotheca

Omvisning i Domus Juridica og instituttlunsj i nybygget  26.november

Instituttlunsjen avholdes for første gang i nybygget 26.november, i flotte seminarrom 8113 (ved takterrassen i 8.etasje). Forsker Kjersti Lohne innleder om sin forskning innen prosjektet Scandinavian Rights Revolution

I forkant av lunsjen tilbys ansatte ved IOR en omvisning i de lokalene som er åpnet for bruk i Domus Juridica. Oppmøte kl. 11:00 i passasjen (på gateplan, utenfor inngangen til bygget). Siri Johnsen leder omvisningen.

Julebord 2019 - The Department Christmas Party

Kjære venner og kolleger! Årets julebordkomite ved Institutt for offentlig rett  har gleden av å invitere til årets julebord torsdag 12.desember. For mer informasjon og påmelding, se arrangementets nettside..

Dear friends and colleagues! You are all invited to the 2019 Christmas Party at the Department of Public and International Law, Thursday 12 December. For more information and registration, please visit the event’s webpage.

Nytt senter for kommersiell rett

Forrige uke ble Oslo senter for kommersiell rett offisielt åpnet  Senteret skal være møteplass for akademikere, advokater, dommere, næringsliv og myndigheter, og fremme diskusjoner om sentrale og aktuelle rettsspørsmål. I Advokatbladets artikkel «Nytt senter for kommersiell rett skal knytte tettere bånd mellom akademia og advokatbransjen» kan du lese om åpningsseminaret.

Allmøte om Rapport om mobbing og trakassering ved UiO

Ipsos har gjennomført en spørreundersøkelse som kartlegger mobbing og trakassering i universitets- og høyskolesektoren. Formålet med undersøkelsen er å kartlegge omfang av og frekvens på mobbing og trakassering på arbeidsplassen, samt tilfeller av seksuell trakassering og seksuelle overgrep.

Tid og sted: 21. nov. 2019 12:00–13:00, Auditorium 4, Domus Academica

Arbeidstiden i julen

Ser du fram til å kunne senke farten litt i den kommende julehøytiden? I tillegg til helligdagene får du én dag fri i romjulen og har anledning til å begynne arbeidsdagen klokken 10.00, der arbeidsforholdene tillater det.

NB: Alle må sende fraværssøknad med fraværstypen "1 ekstra fridag romjulen "i HR-portalen.

Les detlajer om fridagene og redusert arbeidstid

Registrering av publikasjoner i Cristin

Husk å registrere dine publikasjoner i Cristin, slik at det også kommer opp i nyhetsoppdateringen.

Arrangementer ved IOR

Siste fra Cristin

• Mjøs, Aksel; Grimsrud, Kristine; Harby, Atle; Kreutzer, Idar; Myklebust, Trude & Vandvik, Vigdis (2024). Svar til Krogh. Klassekampen. ISSN 0805-3839. 6 mai.
  • Sunde, Jørn Øyrehagen (2024). Uredigert: Jørn Øyrehagen Sunde, rettshistoriker. [Internett]. Aftenposten, Dypdykk.
  • Befring, Anne Kjersti & Tøssebro, Henriette (2024). Kommentarer til spesialisthelsetjenesteloven, lov 2. juli 1999, i Karnov/lovdata. Forfatter/fagredaktør . Karnov lovkommentarer.

Se alle arbeider i Cristin

Ønsker du å få inn saker til Mandagsnytt?

Er det noen aktuelle saker du mener bør komme inn på mandagsnytt? Send en epost til

z.s.h.o.saatchi@jus.uio.no

Publisert 8. nov. 2019 07:08 - Sist endret 18. juli 2021 09:04