IOR-mandagsnytt 16. september 2019

IORs internnytt kommer nå i ny drakt, og Shima Høegh-Omdal vil i høst ha hovedansvaret for et ukentlig nyhetsbrev.

Disputasnytt 1

Eléonore Maitre-Ekern har mottatt positiv bedømmelse av sin doktoravhandling “Towards a Circular Economy for Products. An Analysis of EU´s policy and regulatory framework in an ecological perspective”.

Disputasdato blir 1.november 2019.

Vi gratulerer!​

Disputasnytt 2

Karsten Brynildsrud har mottatt positiv bedømmelse av sin doktoravhandling  «Barnevern på strafferettens område – barnevernets ansvar for barn i konflikt med loven».

Disputasdato blir 31.oktober 2019.

Vi gratulerer!

Dekanvalget 2019

På valgsidene presenterer de to dekanteamene sin plattform og de tre kandidatene på hvert team. Ragnhild Hennum og Trine-Lise Wilhelmsen leder hvert sitt team.

Selve valget gjennomføres mellom 18. og 25. oktober, og valgkomitéen vil arrangere valgmøte og debatt med kandidatene i første halvdel av oktober.

Kandidatene presenterer seg https://www.jus.uio.no/om/organisasjon/valg/dekanvalg/

Her på IOR blir det dessuten allmøte med presentasjon av dekanlagene tirsdag 17/9 kl 12-13.

Festskrift til Eivind Smith: invitasjon til subskripsjon og oppføring i Tabula Gratulatoria - frist 30.oktober

Gjennom mer enn 40 år har Eivind Smith satt sitt preg på flere juridiske fag, hovedsakelig norsk og komparativ forvaltningsrett og konstitusjonell rett. Han er anerkjent både nasjonalt og internasjonalt, blant annet som æresdoktor i flere land og ridder av den franske Æreslegionen.

Eivind Smith har gjennom årene samarbeidet med norske og utenlandske spesialister innenfor sine egne og andre fagfelt. Dette gjenspeiles i festskriftet «Uten sammenligning», hvor jurister, statsvitere, historikere, dommere, politikere og andre har samlet seg for å hedre jubilanten.

Ønsker du å hilse Eivind Smith på hans 70-årsdag med oppføring av ditt navn i festskriftets Tabula Gratulatoria? Registrer navn, adresse og antall bøker du ønsker å bestille via denne lenken innen 30.oktober 2019. Boken koster kr 1299,- + porto.

Mer informasjon om boken:

Forlagets informasjonsside

Bidragsytere

Konstitusjonelt lunsjseminar 23/9

Professorene Ole Kristian Fauchald og Eivind Smith innleder med utgangspunkt i den nye boken "Mellom jus og politikk. Grunnloven § 112" (Fagbokforlaget).

Deltakelse på seminaret krever påmelding på e-post til Øyvind Henden, senest torsdagen før seminaret, av hensyn til matbestilling.

Se også informasjon om boklanseringsseminar 17/9 på Tøyen Hovedgård:

Kan jussen redde verden?

I forbindelse med forskningsdagene blir det paneldeebatt om klima og miljø i Litteraturhuset.

Klimaendringene rammer på tvers av kontinenter og landegrenser. Forurensning spres i hav og med luftstrømmer. Hva skjer når arbeidet mot klimaendringer og forurensning møter landegrenser og statenes egeninteresser? Hvilken rolle kan jussen spille?

Tid og sted: 19. september klokka 18:00-19:30, Wergeland, Litteraturhuset

For mer informasjon:

Redningsaksjoner utført av norske skip i middelhavet

Norwegian ship's participation in the rescue operations in the Mediterranean Sea/by professor Erik Røsæg

Tid og sted: 25. september klokka 14-15:30 Karl Johans gate 47, Middle Building, Kjerka

Introduction with discussion. Open for all.

More information available here:

Utlysning fra Senter for grunnforskning (CAS): Young CAS Fellow 2020/21

Er du en fremragende forsker under 40? Søk om å bli Young CAS Fellow!

Som Young CAS Fellow får man støtte fra CAS på inntil 200 000 NOK i ett år. Midlene skal brukes til utforming av prosjekter, nettverksbygging og tre samlinger. Den første samlingen skal vare i fem dager, og de to andre skal vare mellom tre og fem dager. Tiltakene skal gi unge forskere muligheten til å bygge selvstendige nettverk av betydning for den videre forskerkarrieren.

For mer informasjon, les utlysningen på nettstedet til CAS.

Auditoriene snart klare i Domus Juridica

Det nærmer seg overtagelse av Domus Juridica, og for et par uker siden var det hektisk aktivitet med å gjøre ferdig de tre audtioriene i bygget. Informasjon om Domus Juridica og flytting finner du samlet på denne nettsiden.

Offisiell åpning av Oslo senter for kommersiell rett 30. oktober

Senteret inviterer til seminar i Gamle Festsal med norske og nordiske innledere fra akademia og praksis. Påmelding innen 21. oktober.

Personal

Kjersti Rudsli, Fredrik Stenshagen og Beate K. Berge tiltrådte i august som nye vitenskapelige assistenter ved IOR.

Joanna Nicoholson sluttet 1.9.2019 som postdoktor på PluriCourts og IOR.Hun har begynt i ny jobb hos Flyktningehjelpen.

Tommaso Pavone startet 1.9.2019 som postdoktorstipendiat ved PluriCourts og IOR.

Pernille Sandberg Drtina tiltrådte 9.9.2019 som stipendiat på Klarspråkprosjektet ved IOR.

Kjersti Lohne er i perioden 1.8.2019-30.5.2020 ansatt som forsker på prosjektet "Scandinavian Rights revolution" ved IOR. Lohne beholder kontorplass ved IKRS, og hun vil returnere til sin postdocstilling ved IKRS etter dette prosjektengasjementet.

Ina Ausland startet 5.august i et fem måneders vikariat som seniorkonsulent i IORs administrasjon.

Elisabeth Wenger-Hagene vil i perioden 1.9.2019-30.5.2020 vikariere i en stilling på Institutt for privatrett, knyttet til EU-prosjektet SMART. Stephanie Schöltzer vikarierer i stillingen til Elisabeth Wenger-Hagene i denne perioden.

Guro Frostestad vil i høstsemesteret være frikjøpt av fakultetet for å koordinere fakultetets flytteprosesser.

Anne-Marie Gulichsen fratrådte 1.august sin stilling som forskningsassistent ved IOR. Hun gikk til stilling som advokatfullmektig hos Elden.

Åshild Vige tiltrådte 10. juli som ny forskningsassistent ved IOR.

HUSK CASTBERGSEMINARET TORSDAG 19.SEPTEMBER!

Publisert 16. sep. 2019 16:09 - Sist endret 7. okt. 2019 10:20