IOR-mandagsnytt 23. september 2019

Internt ukentlig nyhetsbrev med aktuelle nyheter ved Institutt for offentlig rett.

Disputas

Natalia Torres Zuniga ved Norsk senter for menneskerettigheter vil forsvare sin avhandling for graden Ph.D. Ideology critique and the Legitimacy of the Inter-American Court of Human Rights: Challenging the Constitutional Analogy, Subsidiarity and Democratic Transformation.

Tid og sted: 7. okt. 2019 11:1515:00, Gamle festsal, 1. etg. Urbygningen

Utlysning av UiO:Norden forskergruppemidler 2020-2022

UiO:Norden forskergruppemidler lyser nå ut midler til maksimalt tre tverrfakultære forskergrupper for perioden 2020-2022.

UiO:Norden er et prioritert tverrfaglig satsingsområde ved UiO, og har som formål å fremme ny og relevant kunnskap om Norden og det nordiske i en internasjonal kontekst.

Det samlede beløpet for tre år er inntil 5,5 millioner NOK pr. prosjekt.I tillegg kommer tilsvarende finansiering fra egen institusjon.

Midlene kan benyttes eksempelvis til delvis frikjøp til ledelse av forskergruppen, til rekrutteringsstillinger, professor II, gjesteforskere, undervisningssamarbeid, feltarbeid, workshops og seminarer.

Ta kontakt med Øyvind Henden eller Stephanie Schmölzer om du er interessert i å søke.

Frist for å søke er 15. november 2019.

Det juridiske fakultets reisefond av 1973

Stiftelsen gir stipend til én eller flere juridiske kandidater til vitenskapelige reiser til land utenfor Norden.

Stipend deles kun ut til juridiske kandidater tilknyttet Det juridiske fakultet ved UiO, dvs. personer som har fullført juridisk embetseksamen, og som ønsker å forske innenfor et nærmere avgrenset/presisert juridisk felt.

Søknadsfristen er 15.10.2019 og tilgjengelig utdelingsbeløp er på 59 000,00 NOK.

Nettsiden om juridiske fakultets reisefond av 1973.

Den norske Banks fond for Det juridiske fakultet

Stiftelsen støtter vitenskapelig forskning innen fagene som til enhver tid hører inn under fakultetet. Midlene skal særlig muliggjøre studiereiser for fakultetets lærere og andre som har tatt sin avsluttende universitetseksamen i ett av fakultetets fag.

Søknadsfristen er 15.10.2019 og tilgjengelig utdelingsbeløp er på 26 000,00 NOK.

Nettsiden for Den norske Banks fond for Det juridiske fakultet.

SFF V-utlysning

Frist for innmelding av initiativ til SFF V-utlysningen er 15. oktober og inspirasjonsseminar 8. oktober

Utarbeiding av SFF-søknader er tid- og arbeidskrevende, og for å få til en best mulig prosess setter UiO i gang med preutlysningsfasen denne høsten.. Norges forskningsråd vil trolig publisere utlysningen i juni 2020, og tentativ søknadsfrist for søknad til trinn 1 er 18.november 2020. Søkere som kommer videre til trinn 2, kan få stimuleringsmidler fra UiO på 50 000kr.

Søkere bes om å sende innmeldingsskjemaet til fakultetet innen 15. oktober. Ta kontakt med instituttledelsen dersom du ønsker å søke.

UiOs nettside om SFF V-prosessen.

Forskningsrådet inviterer til inspirasjonsseminar 8. oktober.

Lenke til påmelding

Hvem fortjener velferdsprisen?

Velferdsprisen gis til en gruppe ansatte, et fagmiljø eller en person som har utmerket seg ved å styrke arbeidsgleden og fellesskapet ved UiO. Kjenner du noen som fortjener prisen? Send ditt forslag innen 11. november.

Les om velferdsprisen og nominer din kandidat.

Book seminar :Russian revolutions of 1917, Scandinavian Perspectives

Russian Revolutions of 1917: Scandinavian Perspectives Alla Pozdnakova (ed.)

Registration is open

Time and place: Oct. 16, 2019 2:00 PM–4:30 PM, Rettshistorisk samling

Fratredelse

Postdoktorstipendiat Juan Pablo Pérez León ​Acevedo (Pluricourts), fratrer fra sin stilling 25.09.19.

Alle arrangementer ved IOR

På denne siden kan du se oversikt over alle kommende arrangementer ved ior:

Ønsker du å få inn saker til Mandagsnytt?

Er det noen aktuelle saker du mener bør komme inn på mandagsnytt? Send en epost til

z.s.h.o.saatchi@jus.uio.no

Publisert 23. sep. 2019 14:30 - Sist endret 6. sep. 2021 04:24