Mandagsnytt 21.oktober 2019

Internt ukentlig nyhetsbrev med aktuelle nyheter ved Institutt for offentlig rett.

​Prøveforelesning for førsteamanuensisstilling i helserett/livsvitenskap ved IOR

Det er ledig en stilling ved Institutt for offentlig rett som førsteamanuensis i helserett/livsvitenskap. Anne Kjersti Befring  er eneste søker. Hun holder prøveforlesning for stillingen 4.november. Tema for prøveforlesningen er :

«Taushetsplikt. En sammenligning av reglene i alminnelig forvaltningsrett og i helserett.»

Forlesningen er åpen for alle.

Tid og sted 4. november kl 1015-1100  auditorium 14, DB

Prøveforelesning: Karsten Brynildsrud

Master i rettsvitenskap Karsten Brynildsrud avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Straff av barn som begår alvorlig kriminalitet". Leder av prøveforlesningen er Professor Marit Halvorsen.

Tid og sted:  31.okt. 2019 10:1511:00, Gamle festsal, 1. etg Urbygningen

Prøveforlesning : Eléonore Maitre-Ekern

Master i rettsvitenksap Eléonore Maitre-Ekern avholder prøveforelesning over oppgitt emne:   "How do the concepts of eco-efficiency and of sufficiency relate to strategies for a circular economy? Explain their legal status and relevance."

Leder av prøveforlesningen er Professor Inger Johanne Sand.

Tid og sted: Prøveforelesning: Eléonore Maitre-Ekern 1. nov. 2019 10:1511:00, Gamle festsal, 1. etg Domus Academica

Constitutional Law, Religion and Equal Liberty

Azin Tadjdini's monograph, “Constitutional Law, Religion and Equal Liberty,The Impact of Desecularization, 1st Edition" (Routledge), is now available at:

About the book

During the 20th century many countries embarked on a process of constitutional secularization by which the role of religion gradually became limited. Yet, by the late 20th century, and increasingly following the end of the Cold War, this development began to be challenged. This book examines the return of religion in constitutions through the concept of constitutional de-secularization. It places this phenomenon in the context of the constitutional memory of the countries in which it has taken place and critically examines it against the development and standards of constitutionalism, as the prevailing constitutional legal and political theory. Central to this analysis is the impact of constitutional de-secularization on the regulation of equality in liberty, that is, both the regulation of constitutional rights and the scope for equality of those who are granted such rights. The book argues that equal liberty forms an essential part of constitutionalism as a theory, and that constitutionalism therefore entails a continuous development towards expanding it.

Personlig tilpasset medisin

Anne Kjersti Befrings  bok "Personlig tilpasset medisin" (Gyldendal, juridiske fag) er nå tilgjengelig :

Om boka :

Persontilpasset medisin med utgangspunkt i genetisk kartlegging blir en stadig viktigere metode for å kunne gi tilsiktet helsehjelp. Metoden fører imidlertid med seg nye juridiske problemstillinger på tvers av flere rettsområder, for eksempel hvordan plikt og rett til helsehjelp samt beskyttelse av genetiske data skal forstås.

Fremstillingen tar for seg sentrale etiske spørsmål på området og analyserer internasjonale menneskerettigheter, reguleringer fra EU (EØS) og de alminnelige helselover, herunder bioteknologiloven og helseforskningsloven. Forfatteren viser hvordan de ulike reguleringsnivåene anvendes for å komme frem til hvordan persontilpasset medisin er regulert. I tillegg behandles sentrale helserettslige rettigheter og plikter, blant annet forsvarlighets- og informasjonsplikten.

Boken retter seg mot jurister som arbeider med teknologi, helserett og databeskyttelse, beslutningstakere i og for helsetjenesten, forskere, teknologer og helsepersonell som arbeider med persontilpasset medisin og ny teknologi, kommersielle aktører, personer med interesse for reguleringer av nye medisinske metoder, pasienter og pårørende.

Juss i film: Legally Blonde 2

Juss i film viser Legally Blonde 2 fra 2003 hvor du møter Reese Witherspoon i hovedrollen som juristen Elle Woods. Filmen handler blant annet om dyreforsøk i forbindelse med kosmetikk.

Etter filmvisning leder professor Ulf Stridbeck en panelsamtale om dyrs rettssikkerhet, dyreforsøk, dyreeksperimenter og dyrevelferd. Under hvilke betingelser, herunder etiske, kan vi anvende forsøksdyr? Hvor går de aksepterte rammene?

I panelet deltar advokat Vegard Bø Bahus og stipendiat Martine S. B. Lie ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi

Juridisk Studentutvalg serverer filmsnacks.

Arrangementet er åpent for studenter og ansatte ved UiO.

Tid og sted 30. okt. 2019 19:00, Juridisk bibliotek, Domus Bibliotheca

Norskkurs - hele året

Universitetet i Oslo tilbyr norskkurs hele året for internasjonale forskere og akademikere. Mer informasjon finner du i denne brosjyren.

Flytting fra DN til DB

Professor Kirsten Ketscher, Professor II Kirsten Skjørten og Førsteamanuensis II Helga Aune flytter fra DN til kontor 123,DB Stipendiat Anders Narvestad flytter fra DN til kontor 207,DB

Førstekonsulent Margrethe Østbø flytter også fra DN og da til kontor 211, DB.

Arrangementer ved IOR

Siste fra Cristin

• Mjøs, Aksel; Grimsrud, Kristine; Harby, Atle; Kreutzer, Idar; Myklebust, Trude & Vandvik, Vigdis (2024). Svar til Krogh. Klassekampen. ISSN 0805-3839. 6 mai.
  • Sunde, Jørn Øyrehagen (2024). Uredigert: Jørn Øyrehagen Sunde, rettshistoriker. [Internett]. Aftenposten, Dypdykk.
  • Befring, Anne Kjersti & Tøssebro, Henriette (2024). Kommentarer til spesialisthelsetjenesteloven, lov 2. juli 1999, i Karnov/lovdata. Forfatter/fagredaktør . Karnov lovkommentarer.

Se alle arbeider i Cristin

Ønsker du å få inn saker til Mandagsnytt?

Er det noen aktuelle saker du mener bør komme inn på mandagsnytt? Send en epost til

z.s.h.o.saatchi@jus.uio.no

Publisert 21. okt. 2019 15:28 - Sist endret 22. okt. 2019 08:31