IOR-mandagsnytt 04.mai 2020

Internt ukentlig nyhetsbrev med aktuelle nyheter ved Institutt for offentlig rett.

Disputasnytt

Gunnhild S. Solli har mottatt positiv bedømmelse av sin doktoravhandling «Ute av syne, ute av sinn ‐ om rettigheter til og forvaltning av grunnvann i norsk rett».
Disputasdato blir 04.juni. Prøveforelesningstema kunngjøres 13.mai.
Vi gratulerer!​

Husk instituttlunsj i morgen 5.mai

Morgendagens instituttlunsj har tema "Sladder, snakk og saklige hensyn - En granskning av Forfatterforeningens æresrett 1945-46".

Den norske Forfatterforeningens æresrett ble opprettet etter frigjøringen og hadde som mål å foreta innstilling ang de medlemmer som på grunn nasjonal svikt under krigen hadde gjort seg uverdig å være foreningens medlemmer. Under en pressekonferanse i 2018 i forbindelse med Forfatterforeningens 125-års jubileum beklaget de ærerettens virke som rammet 17 medlemmer. Beklagelsen ledet til et offentlig ordskifte og det ble opprettet ei granskningsgruppe som gikk gjennom alle sider ved æresrettens arbeid i 1945.
Æresutvalget leverte sin rapport 9.mars 2020. Rapporten kan du lese her.

Anine Kierulf og Jørn Øyrehagen Sunde innleder. Instituttleder Inger Johanne Sand leder lunsjen.

Tid og sted: 5. mai 2020 12:0013:00Zoom

Faglig-pedagogisk dag 29.oktober 2020

UiO planlegger å gjennomføre Faglig-pedagogisk dag som vanlig til høsten, selv om det må tas høyde for at det kan bli nødvendig at forelesningene gjennomføres digitalt. Insituttledelsen ber om at alle som kan tenke seg å bidra med et foredrag melder fra innen 15.mai til kontorsjefen.

Faglig-pedagogisk dag er UiOs store årlige etterutdanningsdag for lærere og skoleledere. Dagen er gratis og åpen for alle som jobber i skolen. I år er dagen, torsdag 29.oktober.

For mer informasjon kan du se fjorårets program.

Språkdebatt innen jussen

Torsdag i forrige uke startet en debatt i Facebook-gruppen «Rettsvitenskap UiO» da en jusstudent pekte på viktigheten av å bli bevisst på hvorfor flerkulturell kompetanse er en styrke. Innlegget i gruppen, ble raskt kommentert av advokat og uio-sensor Olav Lægreid. Kommentarene hans ble av flere oppfattet som fordomsfulle og professor Jørn Øyrehagen Sunde har skrevet et innlegg i advokatbladet om dette.

Sunde mener at "det har alltid vore ein språkdebatt innan jussen og hadde Lægreid lært av historia, ville han ha funne grunnar til å tenkja seg om før han gjekk ut og hevda at fleirkulturelle har eit språkleg handikap i det praktiske rettslivet". Her kan du lese resten av det spennende innlegget.

Disse fire vil inn i UiOs styre

Fire kandidater konkurrerer om styreplassen for de midlertidige, vitenskapelige ansatte i Universitetsstyret, blant annet forsker Kjersti LohneSe hvem de andre kandidatene er og hvorfor de stiller.

Registrering av publikasjoner i Cristin

Husk å registrere dine publikasjoner i Cristin, slik at det også kommer opp i nyhetsoppdateringen.

Arrangementer ved IOR

Mer ...

Siste fra Cristin

• Sunde, Jørn Øyrehagen (2020). Akademisk karantene episode 13: Hva skjer egentlig? Koronakrisen i et rettshistorisk perspektiv. Vis sammendrag
  • Stiansen, Øyvind (2020). Silje Synnøve Lyder Hermansen: Lær deg R. En innføring i statistikkprogrammets muligheter. Tidsskrift for samfunnsforskning.  ISSN 0040-716X.  61(2), s 190- 193
  • Sunde, Jørn Øyrehagen (2020). Bli med til Baroniet Rosendal.

Se flere publikasjoner i Cristin

Ønsker du å få inn saker til Mandagsnytt?

Er det noen aktuelle saker du mener bør komme inn på mandagsnytt? Send en epost til

z.s.h.o.saatchi@jus.uio.no

Publisert 4. mai 2020 13:37 - Sist endret 23. juli 2021 01:37