IOR-mandagsnytt 6.januar 2020

Internt ukentlig nyhetsbrev med aktuelle nyheter ved Institutt for offentlig rett.

Ny professor ved IOR

Professor Christophe Hillion har flyttet fra NIFS til IOR. Han er også tilknyttet Senter for Europarett og NUPI - Norsk Utenrikspolitisk Institutt.

Ny førsteamanuensis ved IOR

Anine Kierulf har tiltrådt som førsteamanuensis ved IOR. Hun er også spesialrådgiver for Norges institusjon for menneskerettigheter, NIM, der hun var fagdirektør fra 2017-2019. Hennes fagfelt er konstitusjonelle spørsmål, menneskerettigheter og ytringsfrihet.

Instituttlunsj: Barnevernsdommer fra EMD

Kirsten Sandberg innleder om høstens fire dommer mot Norge og deres betydning for norsk barnevern, med særlig vekt på Strand Lobben-dommen. Instituttleder Inger Johanne Sand leder lunsjen. Meld deg på her.

Tid og sted:14. jan. 2020 12:0013:00, Møterom 8113, Domus Juridica,

Fakultetsfest - etter offisiell åpning av Domus Juridica

Fakultetet fortsetter åpningsfesten i Domus Juridica 16. januar med å invitere ansatte til fakultetsfest samme kveld.

Festen markerer også avslutningen på Dag Michalsens dekanperiode.

Festmiddagen holdes i foajeen i 1. etasje i Domus Juridica hvor det serveres god mat og drikke, taler og underholdning.

Vi møtes til et sprudlende glass kl. 19:30, og setter oss til bords kl. 20:00.

Ettersom det er servering ønsker vi at du melder deg på innen 8. januar.

Tid og sted: Torsdag 16. jan. 2020 19:30–17. jan. 2020 01:00, Domus Juridica, 1 etasje

Ny førsteamanuensis for NIFS - Katrine Broch Hauge

Katrine Broch Hauge har startet opp som førsteamanuensis i energi- og klimarett. Katrine kommer fra NMBU, hvor hun har vært ansatt ved Fakultet for landskap og samfunn, institutt for eiendom og juss.

Midtveisevaluering Siri Kildahl Venemyr

Siri Kildahl Venemyr Stipendiat ved  Nordisk institutt for sjørett og tilknyttet forskergruppe Rett, økonomi og forvaltning (RØF), vil presentere sitt doktorgradsprosjekt: «EØS-rettslige krav til nasjonale rettsvirkninger der forvaltningen har brutt en EØS-forpliktelse»

Tid og sted: Onsdag 15. jan. 2020, kl. 10.15, Lødrups kjeller, Domus Media

Kavlifondets helseforskningsprogram: Utlysning av forskningsmidler for 2020

Kavlifondets program for helseforskning skal i 2020 dele ut totalt 20 millioner kroner til forskningsprosjekter som omhandler utvalgte kunnskapshull innen barn og ungdoms psykiske helse. Registrering åpner 3. januar 2020.

Søknadsfrist 28.februar.

Konferanse i Bergen om klimarisiko og deinvestering

Konferansen arrangereres av Det juridiske fakultet, UIB, Forskargruppa for naturressurs-, miljø- og utviklingsrett i samarbeid med Senter for klima og energiomstilling (CET), Forskargruppa for folkerett og Forskargruppe for EU/EØS konkurranse- og markedsrett. Arrangementet er en del av Klimafestivalen § 112 - Bergen 2020.

Påmeldingsfrist 9.januar.

Tid og sted : 16. jan 2020, kl. 09:00, Litteraturhuset Bergen

Registrering av publikasjoner i Cristin

Husk å registrere dine publikasjoner i Cristin, slik at det også kommer opp i nyhetsoppdateringen.

Arrangementer ved IOR

Siste fra Cristin

• Mjøs, Aksel; Grimsrud, Kristine; Harby, Atle; Kreutzer, Idar; Myklebust, Trude & Vandvik, Vigdis (2024). Svar til Krogh. Klassekampen. ISSN 0805-3839. 6 mai.
  • Sunde, Jørn Øyrehagen (2024). Uredigert: Jørn Øyrehagen Sunde, rettshistoriker. [Internett]. Aftenposten, Dypdykk.
  • Befring, Anne Kjersti & Tøssebro, Henriette (2024). Kommentarer til spesialisthelsetjenesteloven, lov 2. juli 1999, i Karnov/lovdata. Forfatter/fagredaktør . Karnov lovkommentarer.

Se alle arbeider i Cristin

Se flere publikasjoner i Cristin

Ønsker du å få inn saker til Mandagsnytt?

Er det noen aktuelle saker du mener bør komme inn på mandagsnytt? Send en epost til

z.s.h.o.saatchi@jus.uio.no

Publisert 6. jan. 2020 15:42 - Sist endret 22. juni 2021 23:14