IOR-mandagsnytt 16. mars 2020

Internt ukentlig nyhetsbrev med aktuelle nyheter ved Institutt for offentlig rett.

UiOs bygninger er stengt frem til påske

Regjeringen har iverksatt sterke tiltak for å begrense smitte av koronavirus. Universitets bygninger er stengt, og studenter og ansatte jobber hjemme. IOR sine lokaler er inntil videre tilgjengelig for ansatte, slik at bøker til hjemmekontor kan hentes og digital undervisning kan gjennomføres. Du kommer inn ved hjelp av kort og kode.

Fakultetsledelse presiserer imidlertid at bare noen svært få må være på jobb fordi de har kritiske oppgaver (typisk beredskapsledelse og de som skal legge teknisk til rette for digital undervisning). Digital undervisning skal foretas hjemmefra med mindre det er helt spesielle grunner til at det ikke kan gjøres.  Man skal altså ikke sitte på kontoret for å gjøre sine vanlige oppgaver.

Hold deg oppdatert

Alle ansatte må følge med på UIOs sider og Folkehelseinstituttets. UIO følger myndighetenes anbefalinger og de kan endre seg uten forvarsel.

Er du i utlandet - registrerer deg hos UD

Utenriksdepartementet anbefaler alle på reise i utlandet å registrere seg på denne siden.

Reiseregistrering.no er et tilbud til reisende om å registrere kontaktopplysninger hos Utenriksdepartementet. Dersom det skjer en alvorlig hendelse, har Utenriksdepartementet mulighet til å sende deg informasjon på SMS eller e-post.

Hvis du har behov for konsulær bistand i utlandet, må du ta kontakt med nærmeste utenriksstasjon eller Utenriksdepartementet i Oslo.

For reiseinformasjon og oversikt over reiseråd kan du klikke her for å komme til UDs reiseinformasjon på Regjeringen.no.

Til ansatte på utenlandsopphold

Utenriksdepartementet oppfordrer alle norske borgere som er på reise i utlandet om å vurdere å reise hjem så snart som mulig, på en trygg og rolig måte, i samråd med sitt reise- eller flyselskap. Se pressemelding fra 14.mars. For retur til Norge ber vi deg kontakte ditt forsikringsselskap med hensyn til å dekke utgifter til billetter osv. Kontakt evt. ambassadetjenesten i det landet du er eller UDs operative senter for bistand. Følg med på UiO sine sider for oppdatert informasjon.

Digital hjelp fra biblioteket mens UiO er stengt

Universitetsbiblioteket kan hjelpe deg digitalt, selv om lokalene og UiO er stengt.

Trenger du veiledning og hjelp fra biblioteket?

Du kan kontakte din bibliotek på e-post:

Juridisk bibliotek i Domus Juridica: ujur@ub.uio.no

Bestill en bibliotekar

Tjenestene opprettholdes så langt som mulig og vi kan tilby veiledning på e-post eller video via zoom. Bestill tid her.

EndNote-brukerstøtte

Det henvises til facebook-gruppen EndNote ved Universitetet i Oslo.

Kurs

Alle frittstående kurs, dvs. påmeldingkurs for studenter, ansatte ved UiO og OUS, avlyses i perioden UB holder stengt.

Alle studieintegrerte kurs levert av ansatte fra biblioteket kanselleres fra og med 12.03.2020 og inntil videre. Situasjonen vurderes løpende etter nærmere informasjon fra universitetet.

Tilgang til elektronisk litteratur og fagspesifikke ressurser

Du har alltid tilgang til elektronisk litteratur i Oria. Hvis du sitter utenfor UiO-nettet så trenger du en UiO-bruker. Søk etter artikler og les online.

UB har også mange fagsider hvor du kan finne ressurser spesielt egnet for ditt fag. Se hele listen over fagsider.

Bestilling, henting og returnering av bøker

Dessverre kan ingen bøker nå hentes i bibliotekene, da alle UiOs bygg er stengt.

Vi har stengt for bestillinger og henting av materiale fra våre samlinger.

Vi kan heller ikke bestille materiale fra andre bibliotek.

Har du bøker du skal levere, kan disse beholdes inntil videre. Alle lån forlenges automatisk.

Du kan se bort fra eventuelle purringer i den perioden vi har stengt. Inntil videre vil ingen få gebyrer og erstatningskrav.

Registrering av publikasjoner i Cristin

Husk å registrere dine publikasjoner i Cristin, slik at det også kommer opp i nyhetsoppdateringen.

Arrangementer ved IOR

Siste fra Cristin

• Mjøs, Aksel; Grimsrud, Kristine; Harby, Atle; Kreutzer, Idar; Myklebust, Trude & Vandvik, Vigdis (2024). Svar til Krogh. Klassekampen. ISSN 0805-3839. 6 mai.
  • Sunde, Jørn Øyrehagen (2024). Uredigert: Jørn Øyrehagen Sunde, rettshistoriker. [Internett]. Aftenposten, Dypdykk.
  • Befring, Anne Kjersti & Tøssebro, Henriette (2024). Kommentarer til spesialisthelsetjenesteloven, lov 2. juli 1999, i Karnov/lovdata. Forfatter/fagredaktør . Karnov lovkommentarer.

Se alle arbeider i Cristin

Se flere publikasjoner i Cristin

Ønsker du å få inn saker til Mandagsnytt?

Er det noen aktuelle saker du mener bør komme inn på mandagsnytt? Send en epost til

z.s.h.o.saatchi@jus.uio.no

Publisert 16. mars 2020 13:50 - Sist endret 31. aug. 2021 21:51