IOR-mandagsnytt 20.januar 2020

Internt ukentlig nyhetsbrev med aktuelle nyheter ved Institutt for offentlig rett.

Disputasnytt

Henriette Tøssebro har mottatt positiv bedømmelse av sin doktoravhandling «Omgjøring uten klagesak».

Disputasdato blir 25.februar.

Vi gratulerer!​

Innlevert doktoravhandling

Gunnhild S. Solli leverte onsdag 15.januar sin doktoravhandling «Ute av syne, ute av sinn ‐ om rettigheter til og forvaltning av grunnvann i norsk rett». Hun fortsetter ved IOR som gjennomføringsstipendiat. Vi gratulerer!​

Personalnytt

To nye vitenskapelig assistenter begynte nå i januar på IOR: Josef Adam Younes og Sigurd Høines. Velkommen!

Instituttlunsj: Proactive and Powerful - Law Clerks and the Institutionalization of the Norwegian Supreme Court

Jørn Øyrehagen Sunde presenterer forskning om utredningsordningen i Høyesterett sammenlignet med det man finner i andre nordiske land fra boken Proactive and Powerful. Instituttleder Inger Johanne Sand leder lunsjen.

Tid og sted: 21. jan. 2020 12:0013:00Castbergs bibliotek, 3. etasje, Domus Bibliotheca

Søknadsfrist for Forskningstermin

Søknadsfrist for Forskningstermin med start V21 er 1. februar 2020. Mer informasjon finner du her: https://www.uio.no/for-ansatte/ansettelsesforhold/arbeidstid-og-fraver/permisjon/forskingstermin/jus/

Ta ellers kontakt med Øyvind Henden hvis du har spørsmål til søknadsprosessen.

Alminnelig forvaltningsrett - fortid og framtid

Forskergruppen RØF inviterer til seminar om utviklingstrekk innen alminnelig forvaltningsrett, med utgangspunkt i antologien «Ugyldighet i forvaltningsretten» og forslag til ny forvaltningslov.

Tid og sted: 7. feb. 2020 kl. 13:00–17:30, Professorboligen

Årets instituttseminar

Årets instituttseminar avholdes på Son Spahotell 15.-16. juni. Hold av datoene! Mer informasjon kommer.

Aarebrot-forelesning

Årets Aarebrot-forelesning (etter statsviteren Frank Aarebrot) ble holdt søndag 19. januar kl.19.00 på Universitetet i Bergen av professor Jørn Øyrehagen Sunde, med tema : "1000 år med rettshistorie på 200 min, og - hvorfor er demokratiet under press i dag".

Forelesningen ble streamet direkte på nrk.no og UiB.

Registrering av publikasjoner i Cristin

Husk å registrere dine publikasjoner i Cristin, slik at det også kommer opp i nyhetsoppdateringen.

Arrangementer ved IOR

Siste fra Cristin

• Mjøs, Aksel; Grimsrud, Kristine; Harby, Atle; Kreutzer, Idar; Myklebust, Trude & Vandvik, Vigdis (2024). Svar til Krogh. Klassekampen. ISSN 0805-3839. 6 mai.
  • Sunde, Jørn Øyrehagen (2024). Uredigert: Jørn Øyrehagen Sunde, rettshistoriker. [Internett]. Aftenposten, Dypdykk.
  • Befring, Anne Kjersti & Tøssebro, Henriette (2024). Kommentarer til spesialisthelsetjenesteloven, lov 2. juli 1999, i Karnov/lovdata. Forfatter/fagredaktør . Karnov lovkommentarer.

Se alle arbeider i Cristin

Se flere publikasjoner i Cristin

Ønsker du å få inn saker til Mandagsnytt?

Er det noen aktuelle saker du mener bør komme inn på mandagsnytt? Send en epost til

z.s.h.o.saatchi@jus.uio.no

Publisert 20. jan. 2020 14:26 - Sist endret 6. juli 2021 15:09