IOR-mandagsnytt 20.april 2020

Internt ukentlig nyhetsbrev med aktuelle nyheter ved Institutt for offentlig rett.

Mentorprgram

Ett av de sentrale tiltakene for å øke kvinneandelen i vitenskapelige stillinger ved universitetet er mentorprogram for kvinnelige postdoktorer. Mentorordningen bygger på en frivilling, men forpliktende relasjon mellom to parter – mentor og mentee og skal bidra til en faglig og personlig utvikling for både individ og organisasjon. Målet med programmet er å bringe sammen postdoktorer (mentee) og professorer (mentor) som ikke kommer fra samme fag/institutt. Det skal være 6-10 møter mellom mentor-mentee i løpet av programmet, med blant annet noen fellessamlinger for alle mentorer og mentees, samt noen atskilte samlinger.

Søknadsfristen: 30.april 2020

Mer informasjon om programmet og søknadsskjema.

Rekruttering av mentorer

Mentorprogrammet søker menn og kvinner i professorstilling som kan tenke seg å være mentor for kvinnelige postdoktorer fra et annet forskningsmiljø enn sitt eget. Det er ønskelig at mentor har noe erfaring, men det er ikke krav om lang fartstid som professor. Det søkes etter både norsktalende og engelsktalende mentorer. Alle mentorer blir honorert med 15 000 i driftsmidler ved gjennomført program. For å få tilstrekkelig antall mentorer ber vi om at hvert fakultet kommer med forslag til aktuelle mentorer innen 6.mai. Ta kontakt med kontorsjefen om du ønsker å delta som mentor.

Søk om tilgang til ATEKST til forskning og studier

Atekst er en viktig tjeneste for søking i norske aviser for studenter og ansatte/forskere. For å møte behovet etter at artikkelkvoten for 2020 gikk tom, er det nå etablert en løsning som gir mulighet for søk i Atekst for de som har et særskilt faglig behov.

Masterstudenter som jobber med ferdigstilling av masteroppgave, phd-kandidater og vitenskapelig ansatte kan søke ved å fylle ut skjemaet for tilgang til Atekst.

I løpet av to arbeidsdager vil godkjente søkere få tilsendt brukernavn og passord med to til fire ukers varighet. Les mer om saken og hvordan du kan søke skjema for tilgang.

Opprykkseminar for kvinnelige førsteamanuenser

Det arrangeres opprykkseminar for kvinnelige førsteamanuensiser som vurderer å søke om opprykk til professor. Seminaret har som formål å gjøre opprykksmulighetene ved UiO ytterligere kjent og bidra til å tydeliggjøre kriterier og krav for søkerne. Påmelding 1.juni. Programmet finner du her.

Tid og sted: 4. juni 2020 08:45–13:00, Lucy Smiths hus, 10. etasje, Hannah Ryggen rommet

Registrering av publikasjoner i Cristin

Husk å registrere dine publikasjoner i Cristin, slik at det også kommer opp i nyhetsoppdateringen.

Arrangementer ved IOR

Siste fra Cristin

• Mjøs, Aksel; Grimsrud, Kristine; Harby, Atle; Kreutzer, Idar; Myklebust, Trude & Vandvik, Vigdis (2024). Svar til Krogh. Klassekampen. ISSN 0805-3839. 6 mai.
  • Sunde, Jørn Øyrehagen (2024). Uredigert: Jørn Øyrehagen Sunde, rettshistoriker. [Internett]. Aftenposten, Dypdykk.
  • Befring, Anne Kjersti & Tøssebro, Henriette (2024). Kommentarer til spesialisthelsetjenesteloven, lov 2. juli 1999, i Karnov/lovdata. Forfatter/fagredaktør . Karnov lovkommentarer.

Se alle arbeider i Cristin

Se flere publikasjoner i Cristin

Ønsker du å få inn saker til Mandagsnytt?

Er det noen aktuelle saker du mener bør komme inn på mandagsnytt? Send en epost til

z.s.h.o.saatchi@jus.uio.no

Publisert 20. apr. 2020 17:38 - Sist endret 22. feb. 2023 12:30