IOR-mandagsnytt 24. februar 2020

Internt ukentlig nyhetsbrev med aktuelle nyheter ved Institutt for offentlig rett.

Påminnelse Disputas: Omgjøring utenfor klagesak

Tid og sted: Disputas: Omgjøring utenfor klagesak 25. feb. 2020 11:1515:00, Gamle festsal, 1. etg. Domus Academica

Ledige stillinger som vitenskapelig assistent ved Institutt for offentlig rett

1-2 stillinger som vitenskapelig assistent (50 % stilling) for inntil ett år med oppstart høsten 2020, er ledige ved Institutt for offentlig rett. Søknadsfristen er 5. mars 2020. Intervjuer med aktuelle kandidater gjennomføres mandag 9. mars.

Personal

Tonje Lilaas Larsen er jussstudent på siste semester og skal jobbe på 'Retthjelpsprosjektet' hvor også Anders Løvlie og Jon T. Johnsen bidrar. Hun er ansatt som forsker hos i IKRS og skal sitte hos oss på kontor 220 i DB fram til 6. mars 2020.

Undervisningsregnskapet for høstsemesteret 2019

Undervisningsregnskapet for forrige semester, sammen med et informasjonsskriv, er nå delt ut til alle ansatte. Skjema må fylles ut, signeres og sendes med internpost til Anne-Brit Strandset (DJ) senest 9. mars.

Foredrag på UiO: Livsvitenskap om digital kriminologi

Hva slags livssyklus har egentlig en algoritme? Og hvordan får dette oss til å forstå mer av samhandlingen mellom mennesker og teknologi?

- Algoritmer er ikke bare noe som eksisterer - de lages, læres opp og brukes. Noen ganger slutter de å fungere og resirkuleres i andre programmer. Dermed har algoritmer i slik forstand et livsløp som påvirker våre liv - forteller postdoktor ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi, Mareile Kaufmann.

Les om foredraget her

Foredrag om Flyktningekonvensjonen

Torsdag 12. mars klokken 18.00 skal professor Maja Janmyr holde foredrag i Det Norske Videnskaps-Akademiet om: "Quo vadis Flyktningekonvensjonen? Global flyktningebeskyttelse i dag og i morgen"
Se omtalen her

Det 42. nordiske juristmøte i Reykjavik 20.-21. august 2020

De nordiske juristmøter ble stiftet i 1872 i København. Bakgrunnen for initiativet var ideen om meningsbrytninger mellom nordiske dommere, rettsforskere, forvaltningsjurister, advokater og påtalejurister. Emnene som behandles spenner over hele jusen for å diskutere – som det heter i vedtektene – «rätts- och lagstiftningsfrågor som äro av vikt för de nordiska rikena».

Se info om faglig og sosialt program og påmelding her

Ved påmelding innen 20. april 2020 gis det rabatt. Yngre forskere har anledning til å søke om stipend.

Merittert underviser ved UiO

Nå blir det for første gang mulig å søke om status som merittert underviser ved UiO. Søknadsfristen er 15. april 2020.

I den forbindelse avholdes to informasjonsmøter/seminarer om meritteringsordningen for utdanningsfaglig kompetanse: 24. februar (9-11) og 12. mars (14-16).

For mer informasjon og påmelding til seminarene se nettsiden

Påminnelse: Husk å levere årsrapporten, ny frist 25/2

Instituttledelsen minner om at alle vitenskapelig ansatte  levere individuelle årsrapporter for 2020 senest 25. februar.

Her finner du mal for individuell årsrapport.

Årsrapporten skal sendes til Ina Ausland som vedlegg til epost.

Kontakt kontorsjef dersom du har noen spørsmål.

To all academic staff at IOR:

We kindly ask that all academic staff submit your individual reports for 2020 by 25 February.  The template for the individual reports is available here:

Please submit your report to Ina Ausland: i.m.ausland@jus.uio.no

Registrering av publikasjoner i Cristin

Husk å registrere dine publikasjoner i Cristin, slik at det også kommer opp i nyhetsoppdateringen.

Arrangementer ved IOR

Siste fra Cristin

• Mjøs, Aksel; Grimsrud, Kristine; Harby, Atle; Kreutzer, Idar; Myklebust, Trude & Vandvik, Vigdis (2024). Svar til Krogh. Klassekampen. ISSN 0805-3839. 6 mai.
  • Sunde, Jørn Øyrehagen (2024). Uredigert: Jørn Øyrehagen Sunde, rettshistoriker. [Internett]. Aftenposten, Dypdykk.
  • Befring, Anne Kjersti & Tøssebro, Henriette (2024). Kommentarer til spesialisthelsetjenesteloven, lov 2. juli 1999, i Karnov/lovdata. Forfatter/fagredaktør . Karnov lovkommentarer.

Se alle arbeider i Cristin

Se flere publikasjoner i Cristin

Ønsker du å få inn saker til Mandagsnytt?

Er det noen aktuelle saker du mener bør komme inn på mandagsnytt? Send en epost til

z.s.h.o.saatchi@jus.uio.no

Publisert 24. feb. 2020 13:21 - Sist endret 10. mai 2024 13:13