IOR-mandagsnytt 27.april 2020

Internt ukentlig nyhetsbrev med aktuelle nyheter ved Institutt for offentlig rett.

Første zoomkaffe på instituttet

Instituttleder ønsker at vi møtes til instituttkaffe / lunsj tirsdager kl.12. Første gang 28.04.

Ser frem til hyggelig zoomkaffe!

IORs første digitale disputas : Rettighetsanalyse

Master i rettsvitenskap Johan Vorland Wibye ved Institutt for offentlig rett vil 12.mai forsvare sin avhandling Rettighetsanalyse i digital disputas. Prodekan Vibeke Blaker Strand leder disputasen.

Prøveforelesning over oppgitt tema: "Rettslig tenkning i lys av koronapandemien: Styres vi best ved lov? Fordeler og ulemper ved å styre menneskelig atferd gjennom rettsregler og gjennom formaninger, anbefalinger, gode råd og opplysning" avholdes samme dag.

Tid og sted disputas : 12.mai, klokka 11:15-15, Zoom

Ukens webinar : Korona: Etikk, rettsstaten og veien videre

Den første fasen av Korona-epidemien har stilt det norske samfunnet overfor en rekke vanskelige dilemmaer. Etikk har blitt noe ‘alle’ snakker om. Webinaret ser på noen av de viktigste etiske utfordringene vi som samfunn har måttet forholde oss til, hvilke utfordringer vi må takle i nær fremtid - og hvor vi som samfunn går etter dette. Mer informasjon om ukens webinar finner du her.

Tid og sted: 29. apr. 2020 10:00–11:00, Zoom

Instituttlunsj på Zoom : Sladder, snakk og saklige hensyn - En gransking av forfatterforeningens æresrett 1945-46

Fra neste uke er instituttlunsjen tilbake, via zoom. De gjentas i første omgang hver 14.dag. Det tas også sikte på en undervisningslunsj i løpet av mai. Tirsdagene uten faglig program blir det instituttkaffe på zoom.

Invitasjon med lenke til zoom.

Jens Petter Berg er død

"Jeg har fått den triste beskjeden om at Jens Petter Berg døde , den 21. april 2020.

Jens Petter var knyttet til Senter for rettsinformatikk i en årrekke, fra tidlig i 1990-årene og frem til han tok doktorgraden i 2008. I disse årene var han knyttet til SERI på ulike måter, og i lange perioder var han del av det faste vitenskapelige miljøet vårt. Personvern var ett av de fagområdene Jens Petter arbeidet mest med, men hans interesse for rettslige og rettspolitiske spørsmål var nærmest uten grenser. Hos oss begynte han på et avhandlingsarbeid om personvern innen skatteforvaltningen. Avhandlingen han fikk godkjent i 2008 har imidlertid tittelen «Vitenskapsteoretiske og moralfilosofiske grunnproblemer i en postrettsrealistisk norsk rettsvitenskap».  Denne faglige utviklingen viser en sann forsker som alltid søkte ny kunnskap og erkjennelse. Jens Petter var engasjert debattant med en stil som alltid var ærlig og direkte. Han var alltid interessert i andres arbeider og bidro ofte med kloke og ukonvensjonelle synspunkter. Jens Petter var en snill og vennlig person - og ikke minst en mann full av humør og tvisyn på jusen og livet.Jeg vil huske Jens Petter Berg med glede og takknemlighet."

Minneord skrevet av professor Dag Schartum Wiese, IPF/SERI

Registrering av publikasjoner i Cristin

Husk å registrere dine publikasjoner i Cristin, slik at det også kommer opp i nyhetsoppdateringen.

Arrangementer ved IOR

Mer ...

Siste fra Cristin

• Sunde, Jørn Øyrehagen (2020). Akademisk karantene episode 13: Hva skjer egentlig? Koronakrisen i et rettshistorisk perspektiv. Vis sammendrag
  • Stiansen, Øyvind (2020). Silje Synnøve Lyder Hermansen: Lær deg R. En innføring i statistikkprogrammets muligheter. Tidsskrift for samfunnsforskning.  ISSN 0040-716X.  61(2), s 190- 193
  • Sunde, Jørn Øyrehagen (2020). Bli med til Baroniet Rosendal.

Se flere publikasjoner i Cristin

Ønsker du å få inn saker til Mandagsnytt?

Er det noen aktuelle saker du mener bør komme inn på mandagsnytt? Send en epost til

z.s.h.o.saatchi@jus.uio.no

Publisert 27. apr. 2020 15:09 - Sist endret 16. juli 2021 05:10