Prosessperioden 2018 og overordnede frister

Følgende opplegg og frister gjelder for prosessperioden i 2018

Overordnede frister for prosessperioden

  • Prosessperioden i 2018 har oppstart 16. mars 2018
  • Alle vedtak om endringer i porteføljen skal være på plass før 15. desember 2018.
  • Valgemneporteføljen skal da gjelde for perioden f.o.m. høsten 2019 t.o.m. våren 2023.
  • Våremner som vedtas nedlagt tilbys siste gang våren 2019, med undervisning og eksamen ettersom hva som ble planlagt for emnet høsten 2018. Høstemner som vedtas nedlagt tilbys siste gang høsten 2019 med kun eksamen. 

Overordnet vedtaksprosess:

Roller:

  • Dekanen har overordnet ansvar for prosessen.
  • Faglig leder for prosessen er studieårsansvarlig for valgemner.
  • Administrativt ansvarlig ved fakultetet er sekretær for PMR.
  • Instituttene har ansvar for å organisere prosessen ved eget institutt selv.
  • PMR vedtar endelig portefølje

Rammer for prosessperioden 2018: 

  • Før 15. mars 2018 vedtas rammen for porteføljen 2019-2023.

Den totale rammen for prosessen i 2018 er 50 emner, med følgende rammer for hvert enkelt institutt:

  • IOR: 20
  • IFP: 17
  • NIFS: 10
  • SMR: 3
  • IKRS: 0

Innhold i Informasjonspakken: 

  • «Vilkår og retningslinjer for opprettelse og videreføring av valgemner og andre enkeltemner».
  • Oversikt over hvilke valgemner og andre enkeltemner instituttet tilbyr i dag, hvem som er ansvarlig faglærer for det enkelte emnet, og gjennomsnittlig tall for eksamensmøtte for hvert emne. Emner markert i grønt er emner med tall for eksamensmøtte på mer enn 50, eller som av andre grunner kan videreføres dersom ansvarlig faglærer ønsker det og ikke inngår i rammen. Emner markert i rosa er emner som ikke tilbyr undervisning grunnet for lavt antall eksamensmøtte.
  • Det er inkludert informasjon om når emnet hadde sist oppdatering av læringskrav/litteratur, om det er en høy andel eksterne undervisere og om ansvarlig faglærer ikke leverer eksamensoppgave til frist. Denne informasjonen sendes kun til instituttene, ikke til JSU. 
  • Det er markert om emnet inngår i noen av fakultetets engelskspråklige mastergrader, profiler eller om det inngår i ett annet studieprogram ved UiO. Vedlagt er også oversikt over innhold i fakultetets engelskspråklige masterprogram og profiler.

Frister og prosess 16.mars 2018-15. desember 2018:

Perioden 15. mars -15. mai:

  • Diskusjoner på instituttnivå. Instituttene sender informasjonen fra fakultetet ut til alle ansatte, og ber om forslag om videreføring av eksisterende emner eller opprettelse av nye. Det bør oppfordres til at de ansvarlig faglærerne vurderer mulighetene for sammenslåing av emner og samarbeid om emner. Instituttledelse/råd anbefales å også lage en liste over hvilke fag de anser mest aktuelle å ikke videreføre, på bakgrunn av hensynene i vilkår/retningslinjer punkt 2. Forskergruppeledere, de ansvarlige for engelskspråklige mastergrader og profilansvarlige bør særlig oppfordres til å gi sine syn. Instituttet har ansvar for å inkludere JSU i sin interne prosess, eksempelvis via instituttrådet. Dersom diskusjonene skal foregå på allmøter skal JSU inviteres til disse. Av hensyn til arbeidsbelastning ønsker JSU først og fremst å være representert i møter, heller enn å levere skriftlige høringsinnspill. 

Perioden 15. mai -15. juni:

  • Instituttledelsen/instituttrådet lager en foreløpig innstilling til hvilke valgemner instituttet skal tilby for perioden H2019-H2023.

Perioden 15. juni -1. september:

  • Foreløpig innstilling sendes ut til høring ved eget institutt og til JSU. Forskergrupper, programleder/e for engelskspråklige mastergrader, profilansvarlige og JSU blir særlig bedt om innspill til foreløpig innstilling.   

Perioden 1. september til 15. oktober:

  • Instituttledelsen/instituttrådet lager en ny foreløpig innstilling på bakgrunn av høringsinnspillene, denne skal diskuteres på Instituttledermøte 10. oktober 2018.

Frist for instituttene å sende inn endelig innstilling til hvilke valgemner som instituttet skal tilby: 15. oktober 2018.  Samme frist gjelder for dekanens anbefalinger om valgemner som ligger under PMRs vedtaksmyndighet, men som er av så generell karakter at de ikke ligger naturlig innenfor instituttene, f.eks. språkemner, prosedyrekonkurranse og praksisordning.

Perioden 15. oktober til 15. desember:

  • PMR behandler instituttenes innstillinger og forslag fra dekanen, og vedtar endelig valgemneportefølje og eventuell videreføring og/eller opprettelse/nedleggelse av språkemner for perioden H2019-H2023, dette er lagt til PMR møte 4. desember 2018. Administrativt ansvarlig for denne prosessen er sekretær for PMR. Dekanen vedtar eventuell videreføring og/eller opprettelse/nedleggelse av JUROFF-emner/andre enkeltemner som ikke sorterer under PMRs vedtaksmyndighet. Dekanen har i tillegg til porteføljerammen og uavhengig av prosess- og porteføljeperioden anledning til å vedta opprettelse av valgemner eller andre enkeltemner  som er del av strategiske satsninger, som er særlig økonomisk lønnsomme eller som av andre særskilte grunner er ønskelig å tilby. 

Frist for endelig vedtak om porteføljen H2019-H2023 er 15. desember 2018.

Perioden ut desember 2018:

  • Fakultetsadministrasjonen registrerer nedleggelser i FS og på emnesider.

Alle endringer i emner f.o.m. høsten 2019 skal være registrert i FS og publisert på emnesider/semestersider innen 1. mai 2019. Alle nye emner skal være registrert i FS og opprettet på web innen 1. mai 2019.   

 

Publisert 15. mars 2018 17:47 - Sist endret 3. sep. 2018 13:26