Protokoll fra møte

J.nr.: 2016/1416

Tid og sted: Mandag 11. januar kl. 09.00-11.00 Kollegieværelset DA

Tilstede: Erling Hjelmeng, Henrik Bjørnebye, Inger Berg Ørstavik, Johan Boucht, Ingunn Ikdahl, Cecilia Bailliet, Mads Baardseth, Josefine Ardem, Elisabeth Ulleberg

Forfall: Christoffer Eriksen

Fra administrasjonen : Julie Orning og Randi Saunes

Referent: Eline Sørensen

Sakene ble diskutert i følgende rekkefølge: 1-3

SAK 1

Studiedekanen ønsker velkommen til nytt PMR.

Studiedekanen ønsket velkommen til de nye medlemmene og orienterte om planer for den nye dekanatperioden. Det ble orientert om studieårsansvarlig lærers rolle og ansvar, hvor det ble henvist til instruks for studieårsansvarlig lærer, se http://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/sta/enheter/jus/instrukser-regler-jurfak/instruks_verv_vedtatt.html#toc1

På sikt har studiedekanen planer om å gjennomføre færre møter i løpet av semesteret, og i stedet gjennomføre et par lengre møter i form av heldagsmøter. Det er ønskelig at det kun er de større, prinsipielle sakene som behandles i et samlet PMR, mens de mindre sakene behandles av studiedekanen på fullmakt. Dette innebærer en større involvering fra de studieårsansvarlige lærerne. Studiedekanen har derfor planer om å gjennomføre møter med hver enkelt studieårsansvarlig hvor det kartlegges hvilke behov og hovedutfordringer som må prioriteres for det respektive studieåret. 

Studiedekan gjennomgikk reglene i styrings- og administrasjonsreglementet, som omhandler PMRs beslutningsmyndighet og møte- og avstemmingsregler.

5. studieår får en ny ansvarsstruktur, ved at det i tillegg til de ansvarlige faglærerne for valgfag oppnevnes én ansvarlig faglærer for masteroppgaver og én for praksis. Disse rapporterer som andre ansvarlig faglærere til studieårsansvarlig, som beholder det overordnede ansvaret. Det er behov for å gjøre endringer i masteroppgaveordningen og lage et bedre opplegg for skrivetrening for studenter. Det er også ønskelig at ansvarlige faglærere  skal oppnevne veiledere og sensorer for valgemner og masteroppgaver; disse har best forutsetninger for å oppnevne de mest kompetente personene. Studieårsansvarlig for 5. studieår informerte om at det er ønskelig å se på muligheten for annen undervisning på 5. studieår.

Det er viktig med økt fokus på de internasjonale programmene; stadig flere av programstudentene avlegger eksamen i disse emnene i løpet av studiet. Dette innebærer at studentene ikke nødvendigvis har de samme forutsetningene. Det er derfor behov for et tettere samarbeid mellom studieårsansvarlig for 5. studieår og LLM-ansvarlig. Det er også behov for mer skrivetrening tidligere i studiet. Det ble under møtet stilt spørsmål ved om det burde implementeres mer skrivetrening i de obligatoriske fagene, og det ble foreslått at biblioteket benyttes mer til kursing i bruk av kilder. Det ble også foreslått at man tar en gjennomgang av de eksisterende tilbudene og ser på nytten av disse. Kvaliteten på fakultets- og kursoppgaver ble også diskutert. Her er det et arbeid i gang bland annet for å forbedre tilbakemeldingen til studenter. Se sak 3 i PMR 1.9.2015. Arbeid med bedring av disse tilbudene må skje via studieårsansvarlig.

   

SAK 2

Vedtakssak: Møtedatoer for PMR våren 2016

Siden vi har en studieårsansvarlig som ikke kan delta på flere av de oppsatte datoene, omberammes møtene. Nye datoer berammes på e-post.

   

SAK 3

Orienteringssaker:

Dekanatet har satt opp tiltak for å bedre læringsmiljøet som studiedekanen gjennomgikk på møtet. 2016 er UIOs læringsmiljøår, så læringsmiljø blir derfor en hovedprioritet.

Det ble kommentert at det er behov for flere muntlige presentasjoner for studentene, både på norsk og engelsk. Det ble stilt spørsmål ved om det er muligheter for kurs med kursgodkjennelse forutsatt av bestått muntlig presentasjon. Man skal forsøke å få inn et muntlig element på 4. studieår. Ansvarlig for 5 studieår påpekte at dersom man ønsker muntlig presentasjoner på de store valgfagene på 5. studieår, er det behov for å supplere de 20 timene bevilget til undervisning (22 til engelske valgemner).

Dekanatet ønsker økt bruk av digitale læringsressurser, og blant annet se på muligheten til å filme forelesninger i basisemner der informasjonen ikke endrer seg fra semester til semester. Dette for å utnytte de digitale ressursene, samt frigjøre undervisningsressurser. De lærere som ønsker å filme forelesninger skal få muligheten til å gjøre det, uten at man legger opp til at dette skal gjøres i alle emner for eksempel der lærere ikke ønsker dette. Det legges også opp til å ta i bruk mer digital evaluering av undervisningstilbudene våre.

De studieårsansvarliges rolle er endret i samsvar med vedtak om undervisningsledelse fra dekanen i desember 2015, se saken i innkallingen til PMR-møtet. Det legges bla opp til en tettere dialog mellom studieårsansvarlig og instituttleder som innehar personalansvar for den enkelte lærer, om undervisningssituasjonen og økt styring av ressursene man har. Det vil være fokus på lærersituasjonen i de enkelte fag. Målet i fakultetets årsplan om å få etikk inn i alle emner har blitt noe endret: Studieårsansvarlige skal identifisere de emnene hvor det er naturlig å innta etikk. Kun i disse emnene blir det et krav om at etikk må inntas i faget. Her ble det foreslått at det bevilges midler til at en vitenskapelig assistent kan gjøre dette arbeidet, slik løsningen ble da det skulle gjøres tilsvarende gjennomgang med kjønnsperspektiv i emnene.

Det ble orientert om arbeidet med å oppnevne ansvarlige faglærere og faglærere for den nye perioden. I denne forbindelse ble det kommentert at kjønnsbalansen blant de ansvarlige faglærerne er skjev i de obligatoriske emnene, og at dette må med i vurderingen når nye skal oppnevnes.

   

 

Publisert 22. jan. 2016 10:19 - Sist endret 12. feb. 2016 14:39