Protokoll fra møte

J.nr.: 2016/1416

Tid og sted: Fredag 19. februar kl. 09.00-12.00 Kollegieværelset DA

Tilstede: Erling Hjelmeng, Henrik Bjørnebye, Christoffer Eriksen, Inger Berg Ørstavik, Johan Boucht, Ingunn Ikdahl, Cecilia Bailliet, Marius Fuglum (for Elisabeth Ulleberg) og Mads Baardseth, Elisabeth Ulleberg fra og med sak 3.

Forfall: Josefine Ardem

Fra administrasjonen :  Julie Orning og Randi Saunes

Observatører: Ida Stabrun

Referent: Eline Sørensen

Sakene ble diskutert i følgende rekkefølge: 1,2,4,3,5,6

SAK 1

Protokoll

Protokoll fra møte i PMR 11. januar var allerede godkjent

   

SAK 2

Erfaringer fra studieårene, LLMs, JSU og nytt fra Erling

Erling: Studiedekanen orienterte om hvilke saker han jobber med. Nye ansvarlige faglærere oppnevnes fra og med høsten 2016. Det jobbes med endringer i organiseringen av masteroppgaven. Det er et mål å få studentene som skal skrive oppgave involvert i fagmiljøene på fakultetet. Flere lærere er invitert til informasjonsmøtet om masteroppgaven for å snakke om ulike fagområder. Tarjei Bekkedal, som er ansvarlig faglærer for masteroppgaver, jobber med å utvikle et undervisningsopplegg for studenter som skal skrive oppgave.

Det skal foretas en nærmere utredning i forlengelsen av 3+2-saken, hvor fakultetet skal se på mulighetene for suppleringsopptak og exit-mulighet med et bachelorvitnemål etter tre år. Dekanatet har satt opp mandat og gruppen vil bli ledet av Erling Hjelmeng.

Det skal nedsettes en arbeidsgruppe som skal se på muligheten for å integrere prosedyrekonkurranser i studiet. Erling Hjelmeng har utformet mandat og Ingunn Ikdahl vil lede denne gruppen.

1. studieår: Rapporten fra periodisk emneevaluering er snart ferdig. Det er en del positive tilbakemeldinger fra studentene. Utfordringene ligger i plassering av rettskildefaget og menneskerettighetsfaget.  

Arbeidsgruppen nedsatt for å se på rettskildelære- og metodefaget har levert en delrapport som omhandler metode på 1. studieår. Gruppen kommer med forlag til endringer som skal behandles på neste møte i PMR.

2. studieår: De har begynt å følge opp den periodiske emneevalueringen som skal opp på neste møte i PMR. Rapporten fra tilsynssensor viser at det er en svakhet at menneskerettighetsfaget ikke ligger på 2. studieår.

Det jobbes med alternative vurderingsformer på JUS2211, som skal innføres våren 2017, og blant annet hvordan man skal tilpasse undervisningen til det nye opplegget. Det har blitt noen flere interne lærere i undervisningen.

3. studieår: Det er utfordrende å bemanne basisgruppene på JUS3111, og det har derfor vært behov for å rekruttere eksterne. Man vil derfor se nærmere på ordningen fremover. Det forberedes ny evalueringsform i Rettshistorie på JUS3211 som skal innføres neste semester. Faget legges tidligere i semesteret og avsluttes med en firedagers hjemmeeksamen. Sak om dette legges frem i neste PMR- møte. Det vil i forlengelsen av dette bli sett på muligheten for å gå fra to sensorer til en for enkelte eksamener. Sak om dette skal først legges frem for dekanatet.

4. studieår: De har hatt utfordringer med lærere i straffeprosess. Undervisningsopplegget for emnene straff, prosess, metode og etikk endres. Undervisningen skal gå parallelt for emnene over lengre tid. Dette skal implementeres til høsten. Også her ser man et potensielt problem med for mange eksterne lærere. Hvis de eksterne sier nei til å undervise over en lenger periode blir det vanskelig å implementere den nye undervisningsordningen. Det er synd at det pedagogiske arbeidet forhindres av at det ikke er nok interne lærere.

I forlengelsen av dette ble det kommentert at fakultetet mangler rene undervisningsstillinger/universitetslektorer. Det jobbes med å se på muligheter for å bedre dette på sikt.

Det ble stilt spørsmål ved om fakultetet kan vurdere å skjerpe kravene til bruk av eksterne ressurser. Det er stor forskjell på hvem som brukes i undervisningen.

Studiedekanen informerte om at kravene til planlegging av undervisning skal innskjerpes når en lærer går ut i forskningsfri.

5. studieår: Se også «Nytt fra Erling». Det kommer inn en del forslag om nye valgfag. Det er positivt at vi har engasjerte lærere, men utfordrende at undervisningstiden bindes opp i valgfag, og derfor behov for å se på hele porteføljen. I de tilfeller hvor det er store valgfag med grupper på 100 studenter, blir det for dårlig undervisningstilbud fordi de er for mange. Vi har engelskspråklige stipendiater som vil undervise, og det er ønskelig å se på om de kan brukes. Det er ønske om å sette opp en pilot hvor vi prøver en undervisningsrunde med disse stipendiatene i mindre grupper med studentaktivitet. Dette arbeidet må i så fall godskrives på annen måte enn undervisning siden det er et annet opplegg.

JSU gav tilbakemelding om at lokalene på de populære emnene er for små, og at studentene blir nødt til å sitte i trappen.

Studieårsansvarlig for 5. studieår kommenterte at man muligens må vurdere å dele undervisningen i de emnene med flest studenter, spesielt mellom bachelor- og masterstudenter. Dette er studenter med ulik faglig bakgrunn, som gjør det vanskelig å legge opp undervisningen.

Studieårsansvarlig for 3. studieår kommenterte til temaet viktigheten av å se valgemnene i sammenheng med de obligatoriske fagene i forhold til bruken av ressursene.

LLM: Programmene har gjennomført et godt møte med studiedekanen; det var positivt at studiedekanen ville møte dem, og at ansvarlig for 5. studieår var tilstede.

Grunnet politisk endring om at kvoteprogrammet ikke skal videreføres, men erstattes av avtaler med institusjoner i sør, er det internasjonale studenter som ikke lenger kan ta de internasjonale programmene på fakultetet.

JSU: Sverre Blandhol og Ulf Stridbeck har satt i gang en prosess for å opprette et nytt semiobligatorisk emne på 4. studieår, Rettspsykologi.

JSU synes det er problematisk at kandidatnummer til eksamen blir tildelt etter alfabetet, siden dette resulterer i at kandidatene alltid ender i den samme eksamensbunken. De ønsker andre løsninger slik at man ikke ender med å bli sammenlignet med de samme kandidatene hver gang. Eksamensseksjonen undersøker muligheten for en annen stokking.

Videre stilte JSU spørsmål ved om det har vært dårligere markedsføring for Studentenes spørretimene dette semesteret fordi færre studenter møtte opp. De foreslo at lærerne informerer om det på forelesninger. Det ble også foreslått at lærere kan være «on call» under spørretimen og komme ved behov.

Det ble diskutert hvordan fakultetet kommuniserer med studentene. JSU gir tilbakemelding om at studentene mottar for mye informasjon, og det var enighet om at administrasjonen skal se nærmere på hvordan informasjon gis ut, hva som gis ut og hvilke informasjonskanaler som benyttes. Dette blir satt opp som en egen sak på et senere møte. Administrasjonen involverer studieinformasjonsnettverket i dette arbeidet.

   

SAK 3

Diskusjonssak: Studiebarometeret

Studiedekanen innledet og orienterte om de generelle resultatene.  Elisabeth Ulleberg orienterte om resultatene for de enkelte programmene.

Det er på tide å tenke nytt rundt samarbeid mellom studenter, siden dette er et punkt hvor vi må forbedre oss. Målet må være at ferdigutdannede studenter er fullt vant med ulike samarbeidsformer som man kommer til å anvende i arbeidslivet.

Fakultetet scorer dårlig på tilbakemeldinger fra vitenskapelige på muntlige og skriftlige tilbakemeldinger. Det er utarbeidet et skrivekurs på 1. studieår i emnene kjøp og avtale. Et sted som egner seg til slik faglig tilbakemelding er kurs- og basisgrupper.

Under diskusjonen ble problemstillingen om overbooking belyst. Det er et ønske om at administrasjonen ser nærmere på overbookingstallene, og presenterer dette som en sak på et senere PMR-møte. Det er også relevant å se på dette i det videre arbeidet med 3+2. Studiedekanen kommenterte at det er positivt er at vi allerede har tiltak i gang på de punktene hvor fakultetet scorer lavt.

LLM-ansvarlig orienterte om at de ønsker å få i gang et alumni-network for studentene som går på de internasjonale programmene for å hjelpe dem inn i arbeidslivet.

   

SAK  4   

Orienteringssaker

Det ble foreslått å gjennomføre en valgfagsmesse hvor de ulike valgfagene blir presentert. Ansvarlig for LLM informerte om at de har laget en video med en presentasjon av Public International Law og hva professorene underviser i.

Studiedekan orienterte om prosjektet med klarspråk.  Tarjei Bekkedal er involvert i dette arbeidet, hvor man knytter sammen rettskildelære og lovspråk. Alle lærere oppfordres til å delta på seminaret 8. mars.

   

SAK 5

Saker tatt på fullmakt: 

Godkjent årsplan for PMR for våren 2016.

Oppnevnt faglige eksamensledere for våren 2016.

Godkjent endring i litteratur i emnet JUS5970 og JUR1970 barnerett.

Godkjent endring i litteratur i emnet Straffeprosess på JUS4211 .

Godkjent ny tekst for kildehenvisning i JUS5630 Privacy and Data Protection.

Godkjent ny ansvarlig faglærer i emnene JUS5980 Skatterett og JUS5981/JUR1981 Skatterett I, grunnleggende skatterett. Ny ansvarlig faglærer er Arvid Aage Skaar.

Godkjent ny faglærer i emnet Dynamisk tingsrett på JUS3111/JUS3211. Ny faglærer er Inger Berg Ørstavik.

Godkjent ny faglærer i emnet JUS5860 Konkurs- og panterett. Ny faglærer er Inger Berg Ørstavik.

Godkjent ny faglærer i emnet Fast eiendoms rettsforhold på JUS1211. Ny faglærer er Eirik Østerud.

Godkjent ny ansvarlig faglærer i emnet rettshistorie på JUS3211 og JUS5901/JUR1901. Ny ansvarlig faglærer er Marit Halvorsen.

Godkjent ny ansvarlig faglærer for emnet ENGSEMJ Engelsk for jurister. Ny ansvarlig faglærer er Malcolm Langford.

Godkjent ny koordinator for masteroppgaver i emnet skatterett. Ny koordinator er Arvid Aage Skaar.

   

SAK 6

Eventuelt

Ingen saker

 

Publisert 7. mars 2016 16:07 - Sist endret 15. mars 2016 16:22