Protokoll fra møte

J.nr.: 2016/1416

Tid og sted: Tirsdag 12. april kl. 09.00-12.00, Kollegieværelset DA

Tilstede: Erling Hjelmeng, Henrik Bjørnebye, Christoffer Eriksen (sak 6, 1-4), Inger Berg Ørstavik, Johan Boucht, Ingunn Ikdahl, Cecilia Bailliet, Elisabeth Ulleberg (sak 1-6), Mads Baardseth og Josefine Ardem

Fra administrasjonen: Julie Orning og Randi Saunes 

Observatører: Ida Stabrun (sak 1-7), Finn Arnesen (sak 6), Morten Slind Olsen (sak 7)

Referent: Eline Sørensen

Sakene ble diskutert i følgende rekkefølge: 6, 1-8, 10 (1), 9, 10 (2)-12

SAK 1

Protokoll

Protokoll fra PMR-møtet tirsdag 15. mars ble godkjent i møtet

   

SAK 2

Erfaringer fra studieårene, LLMs, JSU og nytt fra Erling

Eline Sørensen slutter som PMR-sekretær. Henvendelser vedrørende PMR sendes til Kristin Steen Slåttå fra og med 2. mai.

1. studieår: Det jobbes videre med plasseringen av menneskerettighetsfaget og endringer i rettskildeundervisningen. Periodisk emneevaluering for JUS1211 er ferdig. Det er en god læreboksituasjon, mye interne lærerkrefter og mye undervisning på studieåret. Tilbakemeldingene er jevnt over gode, men rettskildelære kommer for sent i semesteret. Menneskerettigheter er utfordrende å ha på studieåret. Studentene ønsker mer bruk av podcast og synes det er positivt med digital eksamen.

2. studieår: Det har blitt gjennomført møte med faglærerne i Menneskerettigheter. De er ubetinget positive til å flytte emnet til 2. studieår, men det er ikke klart hvordan dette gjøres, og hvilke emner som kan flyttes på. Det foreslås derfor at faglærerne på 2. studieår innkalles til møte for idémyldring.

3. studieår: Se sak 5. Det er nok ressurser blant lærere til den nye ordningen i Rettshistorie. Arbeidet med tilsynssensur er i gang. Bemanningssituasjonen for høsten grei.

4. studieår: Fortsatt utfordringer med lærersituasjonen på JUS4211, og det jobbes med å få alt på plass for høsten. Ansvarlig faglærermøte gjennomføres i mai.

5. studieår: Se sak 8. Administrasjonen jobber med å avklare hvem som skal jobbe med prosedyrekonkurranser. Pilot i TULSA gjennomføres til høsten i utvalgte engelske valgemner.

LLM-ansvarlig: Se sak 7. LLM-ansvarlig har vært i Washington, og vært i dialog med Justisdepartementet i Norge. Det er endring i fokuset i den internasjonale strafferetten; det går mer i retning mot terrorisme. LLM-ansvarlig føler ansvar for å tilpasse undervisningen som gis, slik at studentene får jobb når de er ferdige. Hun vil derfor involvere aktuelle lærere for å få til en enklest mulig endring i PIL-programmet og skrive et notat til PMR om endringene som foreslås.

JSU: Lanserte karakterpresskampanjen i forrige uke, som var vellykket. Dette er noe studentene er engasjert i.

Erling: Gjennomført samtaler med hver enkelt studieårsansvarlig, instituttledere og administrasjonen. Formålet er å knytte instituttene tettere til undervisningsplanlegging, rekruttering osv. Det har vært nyttige og konstruktive møter.

Nasjonalt dekanmøte i Bergen har blitt gjennomført. Mange av de samme utfordringene går igjen på fakultetene. Blind klagesensur er en bekymring, fordi den gir et stort sprik i resultatene på alle de tre fakultetene, se her også sak 9.

Undervisningsdagen arrangeres for interne og eksterne lærere 19. mai fra kl. 14.

   

SAK 3

Vedtakssak: Møtedatoer for høsten 2016

Vedtak:

Tirsdag 6. september kl. 12.15-15.15

Tirsdag 11. oktober kl. 09.00-12.00

Tirsdag 15. november kl. 12.15-15.15

Tirsdag 13. desember kl. 12.15-15.15

   

SAK  4   

Vedtakssak: Forslag om å opprette bacheloremne i Internasjonale menneskerettigheter, samt endre navn på emnet til Menneskerettigheter

Studiedekanen orienterte om saken. Hovedargumentet for endring er at faget da kan tilbys andre studenter enn programstudenter ved MIR.

PMR mottar mange godt begrunnede forslag til nye valgemner, og det kan skje noen endringer i forbindelse med arbeidet med prosedyrekonkurranser. Det er en stor økning i antall valgfag. I utgangspunktet er det også skepsis til å utvide et emne som nå ligger under grensen for oppslutning til eksamen for å kunne tilby undervisning. Det er allerede et bredt tilbud i emner om menneskerettigheter.

Imidlertid er det vanskelig å avvise gode forslag. Det må derfor forberedes en sak til PMR med håndfaste tall på bordet, som redegjør for hva valgfagporteføljen koster fakultetet, hvilke ressurser som tas vekk fra MIR osv. PMR og ledelsen må videre foreta en faglig prioritering.

Forslaget aktualiserer vårt ansvar for å tilby undervisning til andre fakulteter i form av definerte 40-grupper. Å få studenter inn i en 40-gruppe vil åpne for andre muligheter for finansiering. Dersom man skal opprette en slik gruppe er det viktig å tenke på innhold og det faglige utbyttet. En idé er å opprette én gruppe i offentligrettslige emner, og én i privatrettslige emner. Fakultetet tilbyr tre JUROFF-emner til studenter utenfor fakultetet.

Det ble også kommentert at det er behov for å se på kostnadene for obligatorisk undervisning, ikke kun valgemner, og at det burde tillegges vekt at det er mange kvinnelige faglærere involvert i forslaget. Temaet er aktuelt, siden det stadig er debatt rundt nasjonale menneskerettigheter. Videre ble det nevnt at dette er et emne som det er viktig å tilby studenter på andre fagfelt, og at situasjonen stiller seg noe annerledes når det gjelder utvidelse av et emne, og ikke opprettelse av et nytt.

JSU orienterte om at de har fått tilbakemelding om at undervisningssituasjonen blir annerledes når studenter på andre fagfelt har samme undervisning som våre programstudenter da forutsetningene er forskjellige.

PMR ønsker en god metode for å veie nye forslag opp mot gamle emner, fordi det er vanskelig å vurdere nye emner slik situasjonen er nå. Det skal gjennomføres en større programevaluering neste år. Denne kan benyttes til å se på helheten.

Det ble foreslått at det legges inn en vurdering av nye emner i forhold til eksisterende tilbud i emnemalen for opprettelse av nye valgemner.  

Avstemning: Flertallet stemte mot forslaget med ni mot en stemmer.

Mot: Hjelmeng, Bjørnebye, Eriksen, Ørstavik, Boucht, Bailliet, Ulleberg, Baardseth og Ardem

For: Ikdahl

Endring av navnet på emnet fra Internasjonale menneskerettigheter til Menneskerettigheter ble vedtatt på fullmakt, se Godkjent endringer i litteratur, hjelpemidler, læringsutbytte og fagbeskrivelser for våren 2016.

Vedtak:

Forlaget om utvidelse av emnet Internasjonale menneskerettigheter ble ikke tatt til følge.

   

SAK 5

Vedtakssak: Alternative vurderingsformer, 3. studieår

Randi Saunes orienterte om saken.

Det er viktig at den nye ordningen orienteres godt ut til studentene.

Vedtak:

■Høst 2016 tilbys både ny og gammel ordning i faget JUS3211. Dette innebærer følgende:

■Eksamen i JUS3211 (gammel ordning) avholdes siste gang høst 2016. Samme semester innføres ny ordning med hjemmeeksamen i JUS3212 Formuerett II og JUS3220 Rettshistorie.

■Hjemmeeksamen i Rettshistorie (JUS3220) går over 3 hele dager (døgn), med ordgrense på 3000 ord. For skoleeksamen i JUS3212 videreføres skoleeksamen på 6 timer.

■JUS3220 og/eller JUS3212 kan studentene fra våren 2017 ta opp igjen uavhengig av hverandre, og hver av dem vil telle som ett gjentak på den samlede gjentakskvoten. Den samlede kvoten (4) økes ikke. Dette gjelder ikke studenter som gjentar bestått eksamen i JUS3211.

■For gjentak av bestått JUS3211 er det et vilkår at både JUS3212 og JUS3220 gjentas. De to emnene vil samlet telle som ett gjentak på kvoten av JUS3211.

■Emnemaler for JUS3212 og JUS3220 godkjennes.

   

SAK 6

Vedtakssak: Endringer i litteratur og læringskrav for emnet EØS-rett på 2. studieår

Finn Arnesen redegjorde for saken.

Forslaget har vært på høring blant faglærerne, og er godt forankret i fagmiljøet. Dette er en nødvendig endring som vil gjøre det enklere for studentene å få et blikk på hva EØS-rett er.

JSU kommenterte at forlaget er over sidetallsnormen og ba om at det ble kuttet noe. Det ble foreslått at det kreves kjennskap til, i stedet for god forståelse av, reglene om fri bevegelighet av tjenester i læringskravene.

Under diskusjonen ble det nevnt at man på et senere tidspunkt bør vurdere om det skal tillegges et studiepoeng til i EØS-rett.

Vedtak:

Endringene som fremgår av notatet vedtas med virkning fra og med høsten 2016 med en endring:

Det kreves kjennskap til, i stedet for god forståelse av, reglene om fri bevegelse av tjenester i læringskravene.

   
SAK 7

Diskusjonssak: Ekstern vurdering for PIL-programmet

LLM-ansvarlig presenterte rapporten. Det er en grundig og god rapport. Justisdepartementet legger vekt på internasjonal erfaring, og ser positivt på mer samarbeid mellom MIR og fakultetets internasjonale programmer. De er også positive til moot courts som undervisningstilbud. Det vurderes et samarbeid med rettshistoriemiljøet for å dekke behovet for undervisning i folkerettshistorie. Det planlegges tutorials hvor de etterspurte temaene tas opp (TULSA). Fronter fungerer ikke bra nok. Det ble også kommentert i rapporten at man burde vurdere å utvide programmet  til to år. Gode tilbakemeldinger fra studenter, som er imponert over valgfagtilbudet, og at det tilbys emner som ikke finnes andre steder.

Det er positivt for fakultetet med et slikt program.

   
SAK 8

Diskusjonssak: Periodiske emneevalueringer

Studieårsansvarlig for 5. studieår innledet.  Studentene er opptatt av podcast, men også skeptiske til at diskusjonene i timen blir tatt opp. Det er ofte lav svarprosent på evalueringene. Det kom opp spørsmål om nye lærebøker, som følges opp av ansvarlige lærere. Studenter ønsker mer undervisning, kurs, kollokvier osv. Det er tilbakemeldinger om at skatterett må deles; dette ble gjort gjennom vedtak i PMR i forrige møte. Det er ikke skrevet rapport i seks fag. Disse følges opp.

   
SAK 9

Orienteringssak/diskusjonssak: Klageomgangen høsten 2015

Eline Sørensen orienterte om saken.

Studiedekanen informerte om at dette også er en utfordring på UiB og UiTø. UiB har innført tiltak for å få kontroll på klageomgangen. Bergen sørger for at klagekommisjonene får så mye spredning av karakterer i den enkelte kommisjon som mulig. De sikrer også erfaringsoverføring fra ordinær sensur til klage, blant annet ved at sensorveiledningen revideres og bygger på nivåkontroll etter ordinær sensur. A- og B-besvarelse sendes ut til alle kommisjonene. De har nivåkontroll i klageomgangen ved at vurderingen sendes til en «oppmann». Dette kan sikre likhet mellom kommisjonene. Det er imidlertid viktig at dette balanseres mot at det skal være blind sensur.

På nasjonalt dekanatmøte ble det diskutert om de tre studiedekanene bør sende brev til KD, hvor de kommenterer den juridiske synsvinkelen på blind klagesensur.

Det er bekymring for hvordan blind klagesensur slår ut. Fakultetet arbeider for å få opp kvaliteten i sensorveiledningene, som vil bidra med kvalitetssikring av sensuren. Det er stort fokus på klagesensuren både på studieårene, blant sensorene og på andre fakulteter ved universitetet.  

Under diskusjonen ble det kommentert at det er et tillitsproblem at så mange ikke stoler på førstegangssensuren, og stilt spørsmål ved om gjentak er en utfordring i sensuren.

JSU meldte om at det er ulike meninger blant studentene om blind klagesensur.

   
SAK 10

Orienteringssaker:

Skriftlig orienteringssak:

Hjemmeeksamen

Randi Saunes orienterte om ny digital løsning for hjemmeeksamen.

Muntlig orienteringssak:

Muligheten for annen fordeling av kandidater ved kandidatnummerering.

Randi Saunes orienterte om at det vil bli foretatt tilfeldig kandidatnummerering på noen av valgemnene ved vårens eksamen. Da får vi erfare om dette fungerer greit i praksis.

   
SAK 11

Saker tatt på fullmakt: 

Godkjent endringer i litteratur, hjelpemidler, læringsutbytte og fagbeskrivelser for våren 2016

Godkjent ny vara for faglig eksamensleder for 3. studieår våren 2016

Godkjent endringer i litteratur for emnet JUS5850 International Trade Law

Godkjent endringer i litteratur for emnet JUS5970 Barnerett

   
SAK 12

Eventuelt

Ingen saker.

 

Publisert 27. apr. 2016 12:21 - Sist endret 27. apr. 2016 12:26