Protokoll fra møte

J.nr.: 2016/1416

Tid og sted: Fredag 10. juni 2016 kl 09.00-12.00

Tilstede: Erling Hjelmeng, Henrik Bjørnebye, Christoffer Eriksen, Inger Berg Ørstavik, Johan Boucht, Ingunn Ikdahl, Cecilia Bailliet og Elisabeth Ulleberg

Forfall: Josefine A. Hansen og Mads F. Baardseth

Fra administrasjonen: Randi Saunes og Julie Orning, Jens Peder Lomsdalen (under sak 3) og Morten Slind Olsen (under sak 5)   

Invitert: Gentian Zyberi (under sak 5)

Referent: Kristin Steen Slåttå 

Sakene ble diskutert i følgende rekkefølge: 1-13

SAK 1

Protokoll

Protokoll fra PMR møte 12. april er allerede godkjent

   

SAK 2

Erfaringer fra studieårene, LLMs, JSU og nytt fra Erling

1. studieår: Det arbeides med endringene i rettskildefaget og diskusjon rundt flytting av menneskerettighetsfaget.

Studieårsansvarlig orienterte om prosessen rundt flytting av menneskerettighetsfaget fra 1. til 2. studieår. Det har vært avholdt et møte med ansvarlige faglærere for høst 2016 og vår 2017. På møtet ble det diskutert flere løsninger. Det alternativet som foreløpig har fått størst tilslutning er å flytte faget Internasjonale menneskerettigheter til JUS2111, og flytte EØS rett fra JUS2111 til JUS2211 (slik at det blir plass til faget internasjonale menneskerettigheter på JUS2111), og flytte noen studiepoeng Miljørett fra JUS2211 til JUS1211 (slik at det blir plass til flyttingen av  EØS-rett). Flere har pekt på at en slik løsning vil gi studentene mulighet for å se sammenheng mellom miljørett og fast eiendoms rettsforhold (som allerede er på JUS1211), og også gi plass for å integrere noe mere miljørett i statsforfatningsrett  (om Grunnloven § 112) og i folkerett (internasjonal miljørett). Ansvarlig faglærer for miljørett deltok ikke på møtet, men har blitt informert om diskusjonene i etterkant og uttrykte da noen betenkeligheter ved å flytte deler av miljørett til JUS1211.

PMR kommenterte at dette var svært positivt, men det ble stilt spørsmål ved om man ikke ville komme i en ny situasjon om noen år, hvor man tenker at miljørett igjen må flyttes tilbake. Kunne de ledige studiepoengene på 1. studieår bli brukt til praktisk ferdighetstrening? Hjelmeng kommenterte at ferdighetstrening skal integreres i alle fag, men ikke nødvendigvis tilskrives studiepoeng, og at miljøretten henvender seg mot fast eiendomsrett, slik at den nye fagsammensetningen på 2. semester vil være en forbedring ift i dag. Eriksen kommenterte videre at det er behov for å endre på undervisningen i forbindelse med innføringen av semesteroppgave på JUS2211 fra våren 2017, og at det var et ønske fra fagmiljøet om å bruke det siste ledige studiepoenget på 3. semester til et skrivekurs i offentligrettslige fag, som en oppstart på den obligatoriske oppgaven på 4. semester. Folkerettsmiljøet ser at menneskerettigheter kan gi muligheter at prosedyrekonkurranse kan inngå som evalueringsform for disse fagene. Dette er et tiltak som godt passer inn i fakultetets strategi. Videre oppfølgning: Eriksen utarbeideider et notat med endringsforslag som behandles i PMR. Parallelt vil det bli jobbet med hvordan nye evalueringsformer på JUS2211 skal implementeres i studiet, og hvordan flytting av fag påvirker dette. Eriksen  følger dette opp i samarbeid med administrasjonen.          

3. studieår: Det arbeides med de siste detaljene rundt evaluering for Rettshistorie.

4. studieår: Studieårsansvarlig har hatt en runde med alle ansvarlige faglærere på studieåret og kommer til å ha en runde med alle kurslærere. For noen fag skal man prøve ut å strekke undervisningen over lengre tid, ikke blokkvis med forelesninger og kurs. Det er noen utfordringer med å plassere fakultetsoppgaver i den nye modellen.

5. studieår: Det har fungert veldig bra med dne nye ordningen med ansvarlig faglærer for masteroppgaver og for praksis.

LLMs: Det er gjennomført ekstern evaluering av programmene, og det er god støtte fra 5. studieårsansvarlig og programlederne for LLMs har meldt om god mottagelse i dekanatet. Det arbeides med å endre navn og innholdet til profilen til PIL programmet "International Criminal and Humanitarian Law" til "International and Transnational Criminal Law, Humanitarian Law and Counter-Terrorism".

Nytt fra Erling: Dekanatet har allokert 800 000 til digitalisering av undervisning. 300 000 av disse midlene vil bli brukt til å oppgradere utstyr i Aud 6 i DA og i Storsalen i løpet av sommeren. De resterende midlene skal brukes til å oppgradere videokonferanserommet til et studio i løpet av høsten. Utstyret kan brukes til å strømme undervisning direkte eller spille inn kortere eller lengre snutter som del av undervisningen. Hjelmeng oppfordret de studieårsansvarlig til reklamere for dette til kollegaer. Ingen vil bli pålagt å benytte seg av dette, men de som ønsker skal få hjelp og støtte til å gjennomføre. Det ble foreslått at biblioteket kan lage videoer om hvordan søke i databaser o.l.   

Videre ble det orientert om prosessen rundt oppnevningen av ansvarlige faglærere.

Det er utlyst to universitetslektorstillinger med frist 15. august. Disse stilingene finansieres av timelærerbudsjettet. Videre er dekanatet i sluttfasen for å lage en ny prosedyre for utlysninger av faste stillinger. Stillinger skal ikke låses til enkeltinstitutter for å erstatte tidligere tilsatte, men man må i hvert enkelt tilfelle kartlegge hva som er fakultetets behov. PMR vil fremover årlig gi en uttalelse om hvor de særlig ser behov for nye stillinger, ut fra studiene som forvaltes av PMR.   

Det er gjennomført møter mellom studiedekan, studieårsansvarling, Instituttleder og administrasjon. Dette har vært svært positivt og en god måte å knytte instituttleder tettere på undervisningssituasjonen.

   

SAK 3

Diskusjonssak: Internasjonalisering

Jens Peder Lomsdalen gjennomgikk spørreundersøkelsen, som er den første systematiske innsamlingen av tilbakemeldinger fra utreisende studenter fakultetet har foretatt. Svært mange rapporterte høy tilfredshet med at de hadde valgt å reise utenlands, vist ved at f.eks 100 % av de spurte ville anbefale andre studenter å reise utenlands. Ett annet gjennomgående funn var at fagmiljøet er lite involvert i prosessen rundt utenlandsstudier.   

PMR var positive til at det arbeides videre med en internasjonaliseringsstrategi, men mente at dette var et spørsmål som bør utredes særskilt i en arbeidsgruppe. I en slik gruppe bør man ta hensyn til hvilke ferdigheter og språkkompetanse som er ønsket av norske selskaper. Det ble videre påpekt at det må tas stilling til om forskergrupper bør involveres i dette arbeidet.

Lomsdalen viste til at jurfak ved UiB har etablert en praksisordning for studenter ved Penn State University som del av deres utvekslingsavtale, og at det er særlig med de amerikanske universitetene vil skulle hatt noe mer å tilby enn ren studentutveksling. Dette da vi i dag nesten kun sender studenter dit på svært fordelaktige avtaler, men mottar få studenter tilbake.

Det at fakultetet investerer i ny teknologi som legger bedre til rette for filming av undervisning kan også være et ledd i en slik strategi. PMR anbefaler fakultetet å nedsette en arbeidsgruppe, det ble spilt inn at gruppen bør ta kontakt med programlederne for LLMs og arbeidsgivere. Dekanatet vil arbeide videre med dette.

   

SAK  4   

Vedtakssak: Årsplan for PMR høsten 2016

Vedtak

Årsplan for PMR høsten 2016 ble godkjent

Etter diskusjon med 5. studieårsansvarlig ble diskusjonssak om valgemneportefølje flyttet fra septembermøtet til oktobermøtet

   

SAK 5

Diskusjonssak: Studiekvalitetsrapporter 

Programleder Gentian Zyberi fortalte om arbeidet knyttet til programevalueringen av Human Rights programmet. Det er ønskelig å øke antall studenter på programmet fra 20 til 30, og at fakultetet har sendt en søknad om dette til UiO. De har begynt å aktivt bruke flere stipendiater som del av undervisningsopplegget og tilbakemeldingene fra studentene er positive på dette. Det er ønskelig å jobbe enda mer med utvikling av praktiske ferdigheter, å holde det vi lover når vi kaller programmet Theory and Practice of human Rights.

Zyberi ble bedt om å kommentere på dette med frafall på programmet, og forklarte at dette var koblet til oppstart.  En del som får opptak ombestemmer seg før de starter på programmet. De kunne rapportere om svært lite frafall i løpet av programmet, og at de aktivt jobber med å få med seg studenter som står i fare for å bli forsinket eller slutte på studiet. Den eksterne rapporten hadde videre kommentert at det var uheldig at noen emner kun gikk annethvert år og at undervisningsrommene var noe underdimensjonert. Zyberi stilte seg positiv til at emner som gikk kun annethvert år skal få gå hvert år, og det er enkle grep med møblement som kan gjøre plassen bedre i undervisningsrommene. Hyppigheten for disse valgemnene vil bli tatt med videre i høstens arbeid med valgemneporteføljen.     

   

SAK 6

Diskusjonssak: Undervisningsdagen 19. mai 2016 

PMR diskutert om det er grep fakultetet kan ta for å få flere til å delta på møter som dette. Det ble kommentert at studieårsansvarlig har ansvar for å engasjere og skape felleskap innenfor sitt studieår, og at de har en viktig rolle i å engasjere fagmiljøet på sitt studieår til å delta. Det ble spilt inn at studieåret er ofte en god avgrensning for flere undervisningsrelaterte diskusjoner. Dette da det gjør det lettere å gå fra ide, til diskusjon til implementering om man sitter med sin konkrete faglærergruppe.

Videre kan det være et problem for nytenkning at mange fage har et veldig definert opplegg fra før av. Det er svært mange gode arrangementer både på undervisnings- og forskningssiden, og de ansatte har ikke anledning til å delta på alt. Det trenger ikke nødvendigvis å være manglende undervisningsengasjement. Det ble også nevnt at det er ønskelig å få de eksterne lærerne i større grad til å delta på slike arrangementer, og at det kan legges mer vekt på at de bør delta som en del av undervisningen ved fakultetet, spesielt for nye eksterne.

Det ble foreslått å selge inn møtene noe mer tabloid, fremheve hva man kan ta med seg fra et slikt arrangement i sin undervisning, eks "slik får du de tause studentene i tale." Det ble til slutt også kommentert at det er nødvendig å følge opp de ansvarlige faglærerne som ikke prioriterer emnet sitt, de som ikke oppdaterer emnet, ikke svarer på henvendelser og ikke deltar i fagmiljøet.   

   
SAK 7

Diskusjonssak: Spørretimen

Da JSU ikke var til stede i møtet ble saken utsatt til PMR møte 6. september.

   
SAK 8

Orienteringssak: Studieinformasjon ved Det juridiske fakultet - en oversikt 

Da JSU ikke var til stede i møtet ble saken utsatt til PMR møte 6. september.

   
SAK 9

Orienteringssak: Studentstatistikker

   
SAK 10

Orienteringssak: Vedrørende adgangen til å oppnå graden Master i rettsvitenskap som privatist 

   
SAK 11

Orienteringssak: Semesterplaner høsten 2016

   
SAK 12

Saker tatt på fullmakt: 

- Vedtatt ansvarlig faglærere for perioden høst 2016- 2020 5. studieår, LLMs og andre emner

- Vedtatt ny ansvarlig faglærer for emnet JUS4121 Rettsøkonomi; Jukka Mähönen  

- Vedtatt mindre endring i læringskrav for JUS2211 Velferdsrett høsten 2016

- Vedtatt inntatt avsnitt om klokkeforbudet i Regulations for support materials permitted at examination for courses taught in English, se nytt punkt 6

- Vedtatt endret karakterregel for JUS5912 Legal Writing and Oral Advocacy in International Law. Endret fra B/IB til karakterskala gjeldende fom høsten 2016

- Vedtatt å innta JUS5405 Law of the Sea som valgbart profilemne i profilen Internasjonal rett

   
SAK 13

Eventuelt

Hjelmeng tok opp integrasjon av etikk i de obligatoriske emnene på rettsstudiet. Per i dag er det varierende om hvor godt dette er integrert på de ulike emnene. Studiedekanen gav de studieårsansvarlige i oppdrag å vurdere sitt studieår som helhet og foreslå fag en kan få til en god integrasjon av etikk. 

Det ble kommentert at vedtaket om integrasjon av etikk er et nyere vedtak enn vedtak om integrasjon av kjønnsperspektiv på studiet, og at man heller burde begynne med å undersøke i hvilken grad dette er implementert før man arbeider med å integrere etikk. Etikk, likebehandling, kjønn og ikke-diskriminering er noe som bør prege tilnærmingen i alle fagene. Her er det allerede fattet vedtak, og PMR har ønske om undersøke hvordan de er fulgt opp. Det ble protesert på rekkefølgen av oppfølgning av disse tiltakene, at en burde se på kjønnsperspektivet først. Likestillings- og mangfoldsutvalget (LiMU) har tilsatt en forsker for å undersøke kjønns- og likestillingsperspektivet i undervisningen og pensum ved studiet. PMR avtaler et tidspunkt høsten 2016 hvor vi blir orientert om dette arbeidet og fastsetter deretter en videre plan for oppfølgning.     

   

 

Publisert 17. juni 2016 13:33 - Sist endret 1. juli 2016 14:33