Protokoll fra møte

J.nr.: 2017/7412

Tid og sted: Tirsdag 7. mars 2017 kl 12.15-15.15, Kollegieværelset DA  

Tilstede: Erling Hjelmeng, Henrik Bjørnebye, Christoffer Eriksen, Inger Berg Ørstavik, Johan Boucht, Ingunn Ikdahl, Cecilia Bailliet, Elisabeth Ulleberg, Mads Fredrik Baardseth og Thea Gabrielsen

Fra administrasjonen: Randi Saunes og Julie Orning  

Observatører/invitert: Dag Wiese Schartum (under sak 1) og Eivind Roll

Referent: Kristin Steen Slåttå 

Sakene ble diskutert i følgende rekkefølge: 1-11

SAK 1

Vedtakssak: Forslag til vedtak om opprettelse av fagprofil innen retts- og forvaltningsinformatikk og valgemne i digital forvaltning

Studiedekanen og Schartum orienterte om bakgrunnen for forslaget, emner innenfor digital forvaltning, teknologi og personvern vil nå tilgjengeliggjøres for studenter på masterstudiet i rettsvitenskap. Det faglige innholdet i profilen er svært aktuelt særlig med tanke på en felles europeisk personvernforordning som vil komme i 2018, og det antas at profilen vil kunne bli populær blant studentene.

PMR stilte spørsmål om ressursene, og det er i utgangspunktet en profil bestående av emner som allerede arrangeres. Med tanke på kapasitet til å veilede studenter som ønsker å skrive masteroppgave innenfor fagområdet har man i dag en relativt stor krets med veilederkrefter som er tidligere uteksaminert fra IRI og SERI som man kan trekke på. 

Det ble kommentert til slutt at det er viktig å tenke ut en strategi med tanke på rekruttering av stipendiater og postdoktorer innenfor fagområdet, slik at man også legger opp til neste generasjon forskere, dette er et fagområde hvor det trolig kan søkes om ekstern finansiering for forskningsprosjekter.

Vedtak

  1. FINF1001 godkjennes som valgemne på ba-nivå fra og med H17.
  2. Det opprettes en fagprofil i retts- og forvaltningsinformatikk som tilbys studentene fra og med H18.
  3. Fagprofilen i retts- og forvaltningsinformatikk skal ha innhold som fremgår av malen 
   
SAK 2

Vedtakssak:Protokoll

Forslag til protokoll fra PMR møte 7. februar

Vedtak:

Protokoll fra PMR-møte 7. februar ble vedtatt med noen mindre språklige justeringer

   

SAK 3

Erfaringer fra studieårene, LLMs, JSU og nytt fra Erling

1. studieår: Studieårsansvarlig oppdaterte i forhold til saken om flytting av menneskerettigheter. Her arbeides det innenfor fagmiljøene, og de er på god vei til å finne en løsning innenfor den fastsatte fristen. Studieårsansvarlig kommenterte videre at det er noen utfordringer på JUS1211 høsten 2017, det er et svært tettpakket semester, en har funnet en løsning hvor rettskildelæreundervisningen spres noe mer utover semesteret, fom våren 2018 vil dette bli noe lettere.

2. studieår: Studieårsansvarlig meldte om vanskeligheter med rekruttering av interne kurslærere innfor statsforfatningsrett og løftet et spørsmål om det er innenfor studieårsansvarlig fullmakter å avgjøre om PBL-undervisningen på dette faget kan erstattes av forlengede kursrekker. JSU-medlemmene kommenterte at det er viktig for studentene med PBL-kurs siden det er det eneste faget med smågruppeundervisning, og at dette er noe PMR bør avgjøre. Administrasjonen undersøker dette. Studiedekanen pekte på at det også er viktig å se på nye 2. studieår som helhet, her vil det komme obligatorisk prosedyrekonkurranse og ny evalueringsform.

3. studieår: Det er også her vært vanskelig å rekruttere lærere, denne våren har man vært nødt til å øke gruppestørrelsene på kurs og basisgrupper. Man er svært fornøyd med rettshistorie, men har sett at snittet for JUS3212 lå noe lavere høsten 2016 enn tidligere, dette følges videre opp.

4. studieår: Studiedekanen orienterte om en sak knyttet til eksamen høsten 2016 på JUS4211. Etter at klageomgangen er avsluttet er det kun 4 studenter, noe som tilsvarer 2 % av studentene, som har oppnådd A på emnet. Det er trykket et åpent brev i Studjur til fakultetet. Dekanatet har snakket med faglig eksamensleder og fått tilbakemelding på at det ikke har vært noen avvik i den formelle prosessen rundt oppgaveutvalget, oppgaven var gjennomgått av oppgaveutvalget og prøveløst av studentrepresentantene, i sensorveiledningen er det vist til hvilke punkter man bør bedømme mildt på. Dekanatet vil oppsummere saken og besvare brevet i neste nummer av Studjur.

Baardseth foreslo at studentrepresentantene burde gis noe mere tid til prøveløsningen, da det i dag gis ca. 2 timer og dette kanskje er for kort til å gå dypt nok inn i oppgaven.

5. studieår: Studieårsansvarlig har mottatt en forespørsel fra ansvarlig faglærer for Finansmarkedsrett om å opprette en engelsk versjon av emnet og ønsket PMRs tilbakemelding på om de hadde noen innvendinger til en ordning hvor faget gikk vekselsvis annethvert år norsk og engelsk. Studiedekanen anbefalte at man heller justerte dagens emne og la opp til delvis engelsk undervisning og pensum, det er ingenting i veien for at et emne kan inneholde engelske elementer uten at alt foregår på engelsk. Bailliet kommenterte at en engelsk versjon av dette emnet ville passet godt for hennes LLMs studenter på ett av PIL-programmets spesialiseringer, men da må emnet som helhet være engelsk. Endringer avventes til ny ansatt er på plass.

Studeårsansvarlig orienterte også om at det utarbeides noen mindre videosnutter som reklamerer for noen emner og sier litt om hva som møter studentene.  

LLMs: Det har vært gjennomført et møte med fagpersoner innenfor forretnings- og investeringsrett og det er identifisert behov for oppdatering av litteraturen i noen emner og ønskelig å sette opp TULSA-undervisning. Kommenterte også at de har fått utarbeidet noen filmsnutter og at det er positivt at det er satt inn ressurser til dette i administrasjonen.

JSU: JSU har fått nytt grafisk design på nettsidene og jobber nå med å gjennomføre intervjuer med lærere som vil bli lagt ut. JSU jobber med å bli mer synlige for studentene. Det arbeides også med hvordan redusere stress for eksamen. JSU arbeider også med å utarbeide hjelpemiddelhefter i skatterett og har innført vaffelfredager annenhver fredag hvor man inviterer studenter på vaffel og en sosial prat med utvalgsmedlemmer.

Nytt fra Erling: Det vil komme en innstilling fra arbeidsgruppen som har sett på reglement for godskrivning, og det arbeides videre i arbeidsgruppen som ser på digitale hjelpemidler.         

   

SAK 4

Vedtakssak: Opprettelse av valgemne Prosedyrekonkurranse

Det ble stilt spørsmål ved hvordan litteraturen skal presenteres i emnebeskrivelsen/semestersiden, da dette emnet evalueres ved å gjennomføre en prosedyrekonkurranse vil man ikke prøve i litteraturen på ordinær måte, det ble diskutert om det heller skal listes opp som innføringslitteratur. Det ble også nevnt at det kanskje kunne vært ønskelig for norske studenter å ha noe litteratur på norsk.

Det ble videre nevnt at det er noen prosedyrekonkurranser som ikke var på listen som godkjente som burde bli godkjent. Ansvarlig faglærer vil ha et ansvar for å løpende vurdere hvilke konkurranser som skal kunne godkjennes.

Videre ble det etterspurt om det kunne vært ønskelig å i tillegg ha et krav om innlevering av et refleksjonsnotat som studenten måtte skrive før de kunne få emnet godkjent, da dette kunne vært et godt supplement til den prøvningen som allerede foreligger. Her ble det kommentert at det er en bekymring at arbeidsbyrden går mye utover det som er ordinært for et 10 stp valgemne og at dette allerede er et veldig dyrt fag. Disse tilbakemeldingene oversendes ansvarlig faglærer for emnet.   

Vedtak

Valgemnet Prosedyrekonkurranse opprettes fom høsten 2017

   

SAK  5  

Vedtakssak: Møtedatoer for PMR høsten 2017

Vedtak

Tirsdag 12. september kl 12.15-15.15

Tirsdag 24. oktober kl 12.15-15.15

Forslag til møtedato i desember vil bli sendt ut per e-post, det var ønskelig å sette datoen noe senere i desember enn opprinnelig foreslått.  

   

SAK 6

Diskusjonssak: Rapporter fra studiebarometeret

Ulleberg gjennomgikk resultatene fra studiebarometeret og pekte på at vi har en lavere svarprosent enn UiO generelt og at MiR skårer særlig lavt på tilfredsheten med læringsutbyttet for muntlig kommunikasjonsevne og samarbeidsevne. Dette er indikatorer hvor UiB og UiTØ skårer høyere. PMR vedtok i sist møte innføring av obligatorisk prosedyrekonkurranse på 2. studieår, videre vil den vedtatte evalueringsformen som innføres våren 2018 på JUS2211 ha et veiledningselement på innleveringsoppgaven, studieårsansvarlig på 4. studieår jobber med å utvikle kursene til mer samarbeid mellom studentene, dette er områder vi arbeider videre med.  

Selv om det er forholdsvis lav svarprosent på undersøkelsen for Master i rettsvitenskap, er resultatene stabile fra tidligere år. Studentene er spesielt fornøyd med yrkesrelevans og mindre fornøyd med sin mulighet til å påvirke studieprogrammet og undervisning/veiledning. Eriksen kommenterte at det er ønskelig å bruke referansegruppemøtene til å stille mer dyptgående spørsmål rundt temaene der vi får dårligere resultater.

Det er for første gang gjennomført analyser av resultatene fordelt på 2. og 5. årsstudenter, som viser at 2. årsstudentene generelt er noe mer fornøyd med studietilbudet enn 5. årsstudentene.

Studenter på de engelskspråklige masterprogrammene ICTL, PIL og HUMR er stort sett veldig fornøyd med studieprogrammet de går på, men svarer generelt noe mer negativt på yrkesrelevans sammenliknet med studenter på Master i rettsvitenskap. 

   

SAK 7

Diskusjonssak: Evalueringsresultater periodiske emneevalueringer høsten 2016

15 emner er evaluert og det er mottatt rapport fra alle emner, tiltakene for de ulike emnene følges opp samen med ansvarlig faglærer.

Det har vært en prosess hvor man ser på mulighetene for å endre på ex.fac, det har vært ønske fra fagmiljøet å legge faget over to semestre. Ex.fac har noen rammebetingelser som gjør det noe mindre fleksibelt, dette gjør at det ikke er mulig å splitte emnet opp og legge det over to semestre, selv om det kunne fått faglige fordeler for 2. studieår. 

Baillet kommenterte at det er viktig at oppfølgningspunktene knyttet til litteratur for flere av emnene må følges opp, studentene må gis et godt litteraturalternativ.  

   
SAK 8

Diskusjonssak/orienteringssak: Rapport fra minoritetsundersøkelse

Minoritetsutvalget har anbefalt at man fulgte opp dette med alkoholfokus i studiet, hvert år gjennomfører det et møte med studentorganisasjonene og studiedekanen hvor alkoholfrie arrangementer og alternativer er et fokus, fakultetet har også et fokus på å berømme alkoholfrie initiativ. Det ble diskutert at det var viktig å ha faddere med minoritetsbakgrunn men at disse ikke skal automatisk settes sammen med studenter med minoritetsbakgrunn siden det ikke er ønskelig å segregere miljøet. Det ble kommentert at fakultetet ser ut til å gå i riktig retning men at man også kanskje burde se på hele organiseringen av fadderopplegget, da det virker svært rotfestet at det er en sterk drikkekultur innenfor dagens opplegg.  

Det ble kommentert at det er svært uheldig at man ikke har noen objektive data knyttet til gruppen minoritetsstudenter, det ble ytret ønske om å kunne hente ut karaktersnitt for gruppen slik at en kunne sett på mer konkret om en trenger å innføre tiltak. Videre ble det pekt på at det blant minoritetsstudenter er flest kvinner og at tiltak før å bedre kjønnsbalansen kan treffe godt på denne gruppen også.      

   
SAK 9

Skriftlige orienteringssaker

Kvalitetsmeldingen - Vil bli satt opp som diskusjonssak på PMR-møtet 4.april

   
SAK 10

Saker tatt på fullmakt: 

- Henrik Bjørnebye er godkjent som ansvarlig faglærer for valgemnet JUS5251 Ekspropriasjonsrett 

- Eivind Smith går inn som faglig eksamensleder for 2. studieår våren 2017

   
SAK 11

Eventuelt

Det ble etterspurt om det er mulig å ha noe mer matservering til PMR-møtene med tanke på når de er satt på dagen og at de gjerne varer over tre timer. Administrasjonen ser på dette.  

 

Publisert 10. mars 2017 10:17 - Sist endret 3. juli 2017 12:58