Protokoll fra møte

J.nr.: 2017/7412

Tid og sted: Tirsdag 6. juni 2017, kl 12.15-15.15, Kollegierommet DA

Tilstede: Erling Hjelmeng, Henrik Bjørnebye, Christoffer Eriksen, Inger Berg Ørstavik, Johan Boucht, Ingunn Ikdahl, Cecilia Bailliet, Mads Fredrik Baardseth, Thea Gabrielsen og Christine Ødegaard Sten

Forfall: Ingen

Fra administrasjonen: Julie Orning og Eivind Roll (fra sak 6)  

Referent: Kristin Steen Slåttå 

Sakene ble diskutert i følgende rekkefølge: 1-6

SAK 1

Protokoll

Protokoll fra PMR møte 4. april er allerede godkjent

I forbindelse med protokollen ble det nevnt at faglærer i statsrett har påklaget PMRs saksbehandling av endringer i litteratur og læringskrav. Dekanus har sett på saken og har ikke funnet at det skal være grunn til å kritisere PMRs behandling av saken.  

   

SAK 2

Erfaringer fra studieårene, LLMs, JSU og nytt fra Erling

1. Studieår: Ingen spesielle kommentarer

2. studieår: Det arbeides med endringene som skal implementeres fra våren 2018. Det er planlagt et møte med de ansvarlige faglærerne og studieårsansvarlig vil rapportere tilbake til PMR etter dette møtet. Det ble også nevnt at det vil foreligge en ny utgave av Smiths bok innenfor statsrett i løpet av sommeren.

3. studieår: Ingen spesielle kommentarer

4. studieår: Ingen spesielle kommentarer

5. studieår: Det har blitt innlevert svært mange masteroppgaver denne våren, og svært mange privatister har levert, det er også en del grove fuskesaker. Ansvarlig faglærer for masteroppgaver har kommentert at det ikke er så godt oppmøte på skrivetreningen og det vurderes å utarbeide noen videoer. Det er mange som melder seg til profilene, og vi har mange flere engelske emner som nå skal prøve åpen bok eksamen høsten 2017.

LLMs: Det er ønskelig å se på muligheten for å premiere gode skriveferdigheter, ansvarlig for LLMs har diskutert ideen med Pluricourts, men ønskelig at fakultetet tenker kreativt rundt dette også.

JSU: Meldt inn at det er ønskelig at forelesninger som filmes også kan legges ut som nedlastbare mp3-filer. JSU har videre hatt suksess med fysiske tiltak for å redusere eksamenstress, dette er yoga på frokostkjelleren og terapihund på bua, studentene melder om at dette er kjærkomne tiltak i en stresset periode. Representantene oppfordret videre fakultetet til å jobbe videre med hvordan man håndterer klager på "vanskelige eksamensoppgaver", de viste til saken knyttet til JUS4211 høsten 2016 og det er nå en del debatt om eksamensoppgaven i JUS3212 på i sosiale medier hvor også fakultetets faglærere engasjerer seg. Det bør ikke forekomme at kurslærere uttaler seg om hva de tror er aktuelt stoff for eksamensoppgaver. JSU har videre blitt invitert til Institutt for privatrett for å snakke om karakterpresskampanjen og fått innspill til hvordan man kan vise mer av bredden i arbeidsmarkedet for jurister, Ørstavik anbefalte de andre instituttene å invitere JSU! Allmøtet er gjennomført og nesten alle vervene for høsten er dekket, det var særlig godt oppmøte blant studentene, som er positivt.

Nytt fra Erling: Det er gjennomført et møte med de som arbeider med å innføre en ny digital læringsplattform som skal erstatte Fronter ved UiO. Hjelmeng kommenterte at arbeidsgruppen hadde en svært lang innfasingsplan og at fakultetet har meldt at dette er for sakte, dette er verktøy vi ønsker å nyttiggjøre av oss nå. Hjelmeng orienterte videre om at det er vedtatt at det skal opprettes et nytt senter for fagpedagogikk ved UiO og at dette blir tilknyttet utdanningsvitenskaplig fakultet.

   

SAK 3

Vedtakssak: Studiepoengsfordeling på JUS1211 Privatrett II

Ansvarlig faglærere for fast eiendomsrettsforhold (FER) og rettskildelære har blitt enige om en studiepoengsfordeling hvor hvert av fagene utvides med to studiepoeng. For faget FER har det vært særlig fokus på å ikke utvide med for mange ulike temaer fra miljøretten da det allerede er et fragmentert fag hvor studentene må forholde seg til mange ulike kilder, det foreslås å utvide med to temaer som man mener vil passe godt inn i FER. Forslaget ligger 28 sider under den sidetallsnormen, men dette er også ønskelig da det er et særlig fragmentert fag som kommer allerede på 2. semester. Det er ønskelig å utarbeide et kompendium i faget på sikt, det ble anbefalt å se på mulighetene for et digitalt kompendium.

Det ble satt spørsmål ved om vedtak i denne saken burde utsettes, det gjenstår å fastsette litteratur for det reviderte miljørettsfaget på nye JUS2211 og det kan bli vanskelig dersom en ser at det er flere temaer som må kuttes på JUS2211 siden de ikke har fått plass i nye JUS1211. Det er et premiss for reformen at FER skulle utvides med miljørettslige temaer og det er relevant å stille spørsmål ved om nok temaer er flyttet over. Studieårsansvarlig kommenterte avslutningsvis at dersom PMR ber om at flere temaer skal flyttes ned, vil dette gjøre faget på 1. studieår vanskeligere. Det ble foreslått at man kunne bygge ut miljøretten på JUS1211 med introduksjon til hva miljøretten er. Studieårsansvarlig kommenterte at forslaget er utarbeidet ut fra hva som er best for 1. studieår, ikke særlig på hva som utgår fra 2. studieår.

Hjelmeng kommenterte at han var svært positiv til den nye retningen for faget Juridisk metodelære, med integrasjon av klarspråk.

Vedtak:

Studiepoengsfordeling for nye JUS1211 Privatrett II skal fra våren 2018 være:

  • Juridisk metodelære 7 stp
  • Fast eiendoms rettsforhold 11 stp
  • Familie – og arverett 12 stp

PMR er positive til endringene innenfor Juridisk metodelære, men etterlyser en klarere miljørettslig tone innenfor Fast eiendoms rettsforhold, en forutsetning for PMRs tidligere vedtak er at miljørettstemaer flyttes inn i JUS1211.

   

SAK  4   

Diskusjonssak: Innstilling fra arbeidsgruppen for digitale hjelpemidler til eksamen/revisjon av hjelpemiddelreglementet

Hjelmeng orienterte kort for bakgrunnen for opprettelse av arbeidsgruppen og arbeidsgruppens forslag.

JSU har meldt inn en alternativ innfasingsplan og ønsker et mer begrenset kildetilfang enn det som flertallet i arbeidsgruppen anbefaler. Man ønsker en saktere innfasing av hensyn til studenter som har brukt mye tid og energi på å forberede seg til eksamen med dagens regelverk, det vil være veldig tøft å gå over til ny arbeidsmetode mot slutten av studiet. Videre er det ønskelig å begrense kildene for at eksamen ikke skal utvikle seg til en søkekonkurranse og for at studentene ikke skal "gå seg vill i kildene" og bruke alt for mye tid på å få oversikt over absolutt alt man har tilgjengelig under eksamen. JSU jobber bevisst for å redusere karakterpresset men mener at for stor kildetilfang vil kunne øke det igjen. Videre kommenterte studentene at stort kildetilfang vil endre hvordan man utarbeider eksamensoppgaver dramatisk, da man i dag gjerne tar utgangspunkt i en dom som studentene ikke har tilgjengelig i domssamlingen.

Hjelmeng kommenterte at dette er en endring av hvordan man jobber og lærer i løpet av studiet, dette vil legge til rette for at man jobber aktivt og riktigere med de kildene de skal bruke senere i arbeidslivet, det skal legges til rette for at ansvarlig faglærer lager utvalg av relevante dommer slik at studentene kan ta utgangspunkt i det, dette blir lignende som domssamlingen, men mer fleksibelt enn dagens system. 

Ansvarlig for valgemner kommenterte at det er viktig at det blir tenkt på opplæring for de innreisende utvekslingsstudentene og studentene på LLMs, videre viktig at dette blir et verktøy som er universelt utformet. I innfasingsplanen er det lagt opp til at valgemnene er relativt tidlig ute og kan være at dette ikke er lurt med tanke på hvor differensiert studentgruppen er og at man har særlige problemstillinger med ulike hjelpemidler på svært mange ulike fag.

Det ble av flere sagt at de har sympati for argumentene til studentene om stor kildetilfang, samtidig ble det kommentert at det er da viktig å legge inn i undervisningen at man må lære seg hvordan man skiller ut hva som er relevant og hva som ikke er det og at denne løsningen også kan åpne opp for studenter som ser mer kreativt på eksamensoppgaven og bruker andre kilder enn alle andre. Studieårsansvarlig for 4. studieår kommenterte videre at for noen fag er det en utfordring av forarbeidene ligger så tett opp mot pensumlitteraturen at man ved å ha tilgang til forarbeider de facto har tilgang til litteraturen.

Jo mer differensiert man skal gjøre hva som skal være tilgjengelig for den enkelte eksamen, jo vanskeligere system må man utvikle, det er ønskelig å finne felles kjøreregler i så stor grad som mulig. Studieårsansvarlig for 1. studieår kommenterte at det var særlig ønskelig med et begrenset utvalg kilder for studenter på JUS1111, Hjelmeng la vekt på at vi tenker i for stor grad ut i fra dagens system og at man må ha fokus på å lære studentene hvordan man skal jobbe med disse kildene og at det er lurt å starte med de nyeste. 

JSU spilte også inn at med tanke på innfasing kunne det være ønskelig å ta utgangspunkt i ett senere semester enn 1. semester som pilot, da man da vil få et sammenligningsgrunnlag.   

Anbefaling

PMR er positive til at fakultetet går over til digitale hjelpemidler til eksamen, men mener at begrensninger i utvalget må vurderes. JSU ønsker en saktere innfasing enn det som flertallet i arbeidsgruppen går inn for.

   

SAK 5

Vedtakssak: Endringsforslag JUS5650

Det ble kommentert fra flere at dette er et positivt forslag og at det reviderte faget vil bli populært.  

Vedtak

Emnet JUS5650 endrer navn til Cybersecurity Regulation fom våren 2018. Forslag om ny litteratur, læringskrav og emnebeskrivelse vedtas også.    

   

SAK 6

Vedtakssak: Årsplan for PMR høsten 2017

Vedtak

Årsplan for PMR høsten 2017 vedtas

   
SAK 7

Skriftlige orienteringssaker:

Statistikkpakke fra 2016 - Studentstatistikker

Karakterstatistikk masteroppgaver ved det tre juridiske fakultetene

I 2013 vedtok de tre juridiske fakultetene endringer knyttet til sensur av masteroppgaver, dette har gitt seg utslag i reduksjon i antall karakteren A og økning av karakteren C, når det gjelder karakteren B er den nå på samme nivå som før endringen. Like tendenser ser man på statistikken for UiB og UiT.  

 

Undervisningsplanlegging på 4. studieår – tilrettelegging for emnet JUS5010 Praksisordningen       

 

Svar fra KD på anmodning om å revurdere ordningen med blind klagesensur

Brev fra de tre juridiske fakultetene

 

Juristforbundets kandidatundersøkelse 2016

Kun UiO

Det ble kommentert at det var ønskelig å også få informasjon om kjønnsfordeling, dette etterspørres av Juristforbundet.

 

Mandat for arbeidsgruppe for å utarbeide fakultetets internasjonaliseringsstrategi på studiesiden

Ukeplaner for høsten 2017

   
SAK 8

Saker tatt på fullmakt: 

   
SAK 9

Eventuelt

Det var ingen saker til eventuelt

 

Publisert 6. juni 2017 16:12 - Sist endret 3. juli 2017 12:57