Protokoll fra møte i Programrådet for masterstudiet i rettsvitenskap (PMR)

Til stede: Tarjei Bekkedal, Marianne Jenum Hotvedt, Jon Christian Nordrum, Margrethe Buskerud Christoffersen, Synnøve Ugelvik, Maria A. Hjort, Katrine Broch Hauge, Cecilia Marcela Bailliet, Helene Oppen Ingebrigtsen Gundhus, Morten Slind Olsen, Aksel Kolstad, Mads F. Baardseth, og Bardh Musiqi.

Observatører: Randi Saunes, Julie Orning og Steinar H. Myre 

Invitert: Stian Ø. Johansen, Johanne M. R. Larsen, Nicole Versland og Malcolm Langford 

Sekretær: Kristin Steen Slåttå 

J.nr.: 2020/1598

Sak 1

Redegjørelse for situasjonen og avgjørelser fattet til nå, ved prodekan for studier 

Bekkedal orienterte om situasjonen og vedtak fattet frem til nå. 

Når det gjelder uttelling og betaling for undervisningsaktiviteter er hovedregel at gjennomført digital undervisning gir samme uttelling som ordinær undervisning. Alle oppfordres til å gjennomføre digital undervisning fra hjemmekontor, dersom det ikke er mulig kan en gjennomføre opptak av forelesninger i DJ, ved å sende epost til administrasjonen ved frode.lyshaugen@jus.uio.no dagen før opptak i DJ. 

Det er viktig at forelesningsrekker i alle fag kompletteres i så stor grad som mulig. Om det foreligger et allerede innspilt fullgodt alternativ så publiserer man dette, tidligere opptak kan suppleres med nye, kortere videoer eller skriftlig materiell, her må ansvarlig faglærer bruke sitt faglige skjønn. Det er aksept for at det vil være ulikheter med tanke på valg av metode og verktøy mellom ulike fag, men det var enighet om at man må tilstrebe likt opplegg innenfor ett fag/faggruppe.

Studieårsansvarlige og ansvarlige faglærere kartlegger og holder oversikt over situasjonen på de enkelte fag. Den øvre Målet er at vi gjennomfører undervisning i alt og har et tilbud for alle kursgrupper.     

Videre må man i denne perioden holde oversikt selv dersom man gjennomfører undervisning utover ordinær plan, med tanke på uttelling i timeregnskapet. 

Flere tok opp spørsmål knyttet til å gjøre opptak av kurs på zoom, flere studenter er selv syke og flere har barn hjemme, som vanskeliggjør å delta på undervisningen til oppsatt tidspunkt. Fagansvarlig for digital undervisning har vært i dialog med UiO sentralt om dette, hvor de har gitt informasjon om at hovedregel om samtykke fortsatt gjelder. Bekkedal oppsummerte med at fakultetet undersøker dette videre og at frem til man får annen beskjed må opptak kun gjøres dersom det foreligger klart, informert og frivillig samtykke. Flere tok til orde for at vi raskt må finne en pragmatisk ordning som lar seg gjennomføre, og at opptak av zoom kurs kan ligge tilgjengelig i canvas kun for kort tid. Samtidig bekymret man seg for at opptak kan begrense hvor mange studenter som vil bruke video og lyd under kurset, noe som igjen vil begrense kvaliteten av undervisningssesjonen. Et spørsmål som kan stilles UiO er følgende: hvis studentene logger seg på zoom med bilde og lyd kan det regnes som samtykke?

Bekkedal konkluderte med at det vil komme en avgjørelse hurtig og at den vil bli informert ut om. GDPR: Vi forholder oss til UiOs retningslinjer. Dersom tvil om forholdet til GDPR publiserer vi ikke før avklaring foreligger.

   
Sak 2

Redegjørelse for situasjonen på de ulike studieår, ved de studieårsansvarlige.

Hver av representantene ga en statusrapport: 

1. studieår: For JUS1111 var man nesten ferdig med rekken for Avtale/kjøp, siste kursdager erstattes av podcast. For erstatningsrett er tidligere opptak fra H19 og V19 publisert, og de blir muligens supplert med en ny introduksjon. For kurs er faglærergruppen i gang med zoom. Ansvarlig faglærer følger også opp undervisningsassistentene om å gjennomføre skriveverkstedet for den obligatoriske innleveringen i erstatningsrett digitalt.     

For JUS1211 er familie /arv ferdig, for fast eiendom lastes forelesninger fra høsten opp, mulig supplert med en dobbelttime, faglærerne er også i gang med digitalt kursopplegg. For juridisk metodelære bruker man tidligere opptak fra forelesninger, noe nye opptak og tilbakemeldinger på skriftlige oppgaver. 

Det ble poengtert at fakultetet må ha plan for utsettelse på innleveringer og tilbakemeldinger fra rettere med tanke på sykdom. 

2. studieår: Det er lagt ut informasjon om de nye oppleggene i canvas. De aller fleste ønsker å bruke zoom i kursundervisningen, noen ønsker å vise til opptak av forelesninger med etterfølgende diskusjon i canvas. For semesteroppgaven har man valgt å øke antall ord man kan levere inn og utvide den tiden studentrettere og ansatte skal gi tilbakemelding på tekst. Studieårsansvarlig melder om at overgangen til digitalt er i gang og under kontroll på alle fag. 

3. studieår: Er godt i rute, det lages nye videoer, flere med bruk av youtube. Vi publiserer tidligere opptak, supplerer muligens med noe nytt og lager noe podcast med to faglige som diskuterer en oppgavegjennomgang f.eks.   

4. studieår: Johan Boucht er midlertidig ute i permisjon og går ut av rollen som faglig eksamenslder våren 2020, Maria Astrup Hjort som var vara, har gått inn i rollen etter ham og Anders Løvlie er vara.Maria Astrup Hjort og Synnøve Uggelvik har midlertidg tatt over rollen som studieårsansvarlig, de deler på rollen. 4. år er også godt i rute, Strafferetten hadde noe kursundervisning igjen, dette gjennomføres som podcast med to lærere. Straffeprosess starter neste uke, her legger man ut tidligere opptak fra H19, og man ser på andre muligheter for eksempel kurs med bruk av zoom. På JUS4111 skal det gjennomføres et oppsamlingskurs i etikk og man er i gang med å finne en løsning for dette.   

5. Studieår: Dette er et fragmentert studieår, og man har konsentrert seg om å gjøre vedtak om eksamensløsningen og utsatt frist for masteroppgaver først, det er videre en utfordring å kommunisere til en så sammensatt gruppe. Representant for engelskspråklige masterprogrammer poengterte at det er viktig at hun blir inkludert i dialogen rundt og beslutningene om endringer på valgemner.   

IKRS: Det er undervisning på fire obligatoriske emner som gjenstår. Undervisningen er under kontroll, det som er tatt opp fra tidligere semestre er lagt ut og det som trengs å oppdateres gjøres av ansvarlig faglærer. 

JSU: JSU vil legge ut et informasjonsskriv til studentene i løpet av onsdag 18. mars 

   
Sak 3

Redegjørelse om digital undervisning, ved fagansvarlig for digital undervisning Stian Øby Johansen.

Johansen har blitt oppnevnt til fagansvarlig for digital undervisning og redegjorde for hans mandat og hvordan har har arbeidet og prioritert de siste dagene. Johansen kan kontaktes for hjelp og veiledning, videre har han utvidede rettigheter i canvas. Ressursbanken er oppe og inntrykket er at de fleste finner frem, i ressursbanken er det også publisert en liste over lokale kollegaveiledere som man kan kontakte.  

Samarbeidet på teams har gått svært bra - her har Johansen satt ut flere oppgaver til andre, som engelsk versjon av banken, studentsider og engelske studentsider. 

Merk at zoom har noen kapasitetsproblemer nå som store deler av verden tar verktøyet i bruk. Generelt bør man ha en plan B i bakhånd når man skal gjennomføre live undervisning, dette vil ikke være en utfordring om man heller vil gjøre opptak.

Se ressursbank opprettet av Johansen 

Øby har et særlig ansvar for tilrettelegging for bruk av praktiske og enkle digitale ressurser, for å koordinere slik at vi unngår kaos i det som distribueres ut til studenter og for kollegaveiledning. Samarbeider med Cell, koordinerer med de studieårsansvarlige og rapporterer til studiedekan.

Til orientering om digital undervisning: 

Foreløpig har all digital undervisning blitt gjort hjemmefra. Universitetsdirektøren har i dag understreket hovedregelen om hjemmekontor og at hjemmeopptak derfor benyttes så langt det er praktisk mulig. Når det gjelder opptak i fakultetets lokaler skjer det kun i DJ og må meldes inn på forhånd til frode.lyshaugen@jus.uio.no Frode fører en komplett oversikt over slik bruk med tanke på TP og slik at vi har kontroll og dokumentasjon på at hovedregelen om hjemmekontor blir fulgt. Det er kun adgang til inn og ut, ikke andre gjøremål.

   
Sak 4

Redegjørelse om CELLs rolle og bidrag

CELL deltar ved senterleder og studentleder. 

Cell bistår i overgangen til digital undervisning. Dette er en unik mulighet til digitalisering og utvikling av nye undervisningsformer, bl.a er det viktig at Cell dokumenterer og evaluerer slik at vi kan høste erfaring av dette på lengre sikt. Når vi ikke møter studentene fysisk er annen studentinvolvering viktig.

Se samleside Digital dugnad for undervisning 

CELL deltok med senterleder, student senterleder og student pilarleder. CELL har ansvar for nettsiden Dugnad for digital undervisning, vi bruker videre våre ressurser til å støtte Johansens arbeid, CELL har gjennomført en demonstrasjon av den digitale rettssalen, det er etablert en nasjonal facebokgruppe hvor Langford gjennomfører lunsjseminarer om bruk av zoom. Til slutt skal også CELL evaluere denne overgangen til digital undervisning, der de  vil innhente studentens erfaringer.

CELL har fått opp ressurssider for norske og engelske studenter, vi har videre fått bekreftet fra student-IT at de har hjemmekontor og er bemannet og kan løpende kontaktes for support.  

   
Sak 5

Redegjørelse om innreisende og utreisende utvekslingsstudenter. Status på de engelskspråklige masterprogrammene ved representant 

Status of the LLMs & MPHIL 15/03/2020 CORVID

Representant for engelskspråklige masterprogrammer beskrev en utfordrende situasjon, ingen av programlederne har vært en del av den sentrale beredskapsgruppen og da fått informasjon noe senere enn ideelt. En av de engelskspråklige studentene var karanktene, mottok kun informasjon på norsk på e-post og hadde behov for kontakt med UiO. I en vanskelig situasjon har flere av programlederne gitt sine private telefonnumre til studentene slik at de har en person de kan ha kontakt med om de har spørsmål. Dette er svært stressende for studenter som er langt hjemmefra og informasjonen ut har ikke vært god nok, de jobber nå med å få oversikt over hvilke som reiser til hjemlandet og hvilke som velger å bli i Norge. Representant for engelskspråklige masterprogrammer bør være en del av fakultetets beredskapsgruppe, det er har ikke vært god nok informasjon i dagene som har vært. 

Orning fra studieseksjonen supplerte med at man lokalt har hatt kontakt med utreisende og innreisende studenter på epost, som har supplert informasjon sendt fra sentralt hold, administrasjonen lager en oversikt over utreisende og innreisende status i forhold til om de velger å reise til sitt hjemland. Saunes tilføyde at fakultetet fredag 13.03 hadde vedtatt at alle engelske valgemner skal gjennomføres som hjemmeeksamen med karakterskala A-F. Det ble sendt e-post om dette til de studentene som var oppmeldt til de engelske emnene på fredag, og et viktig formål med å få denne informasjonen ut før helgen var at de innresiende skulle stå fritt til å kunne reise hjem. 

   
Sak 6

Diskusjon om involvering av studenter i beslutningsprosesser og evaluering

Ingen kommentar, studentene er blitt involvert og hørt. 

 

   
Sak 7

Eksamensavvikling.

Lukket sak med kun de studieårsansvarlige. Referat sendes kun ut til de som deltok på møtet. 

Til orientering om eksamen: 

 

 

Sak 9

Til orientering:

   

Sak 10

Saker tatt på fullmakt: 

 

 

Sak 11

Eventuelt

Det må avklares om man skal åpne canvas rommene for alle med eksamensmelding, det er blitt reist spørsmål om studentene som gjentar emner og tilgjengeligheten av den digitale undervisningen de ordinært ville hatt tilgang til. Administrasjonen arbeider for å legge inn alle med eksamensmelding i fellesrommene. Dette særlig fordi canvas er et godt verktøy for å gjøre kunngjøringer om digital undervisning. 

  Samlet sakskart 

 

Publisert 18. mars 2020 09:12 - Sist endret 17. juni 2020 13:24