Protkoll fra møte i PMR 14. desember

Tilstede: Marianne Jenum Hotvedt, Herman Bruserud, Jon Christian Fløysvik Nordrum, Margrethe Buskerud Christoffersen, Johan Boucht, Tobias Mahler,  Morten Slind Olsen, Katrine Broch Hauge, Embla Mellgren, Johann Bull-Berg

Frafall: Sveinung Sandberg

Observatører: Julie Orning, Frode Lyshaugen, Randi Saunes fra adminstrasjonen, Malcolm Langford og Øystein Kvalø fra CELL

Sekretær: Anne Margit Tvenge

 

sakene ble diskutert i rekkefølge: 1,3,2

J.nr.: 

 

Sak 1

Innledning ved ny studiedekan Marianne Jenum Hotvedt

Marianne Jenum Hotvedt har gått inn som studiedekan fom. 1. desember 2021.

Studiedekanen ønsket velkommen og nenvte saker som kommer til å være viktige for PMR kommende år:

  • integrering av europarett
  • ferdighetsstigen
  • valgemneprosessen
  • CELL som støttespiller

Studiedekanen takket for godt samarbeid i PMR, særlig godt samarbeid med studentene, og trakk frem hvilket kompetanseløft fakultetet har hatt ila. pandemien. 

På første møte i 2022 vil det legges frem en årsplan for å plassere inn sakene, pågående prosesser osv. 

   
Sak 2

Diskusjonssak: Undervisning og eksamen våren 2022 

Vårsemesteret har vært planlagt som tilnærmet normalt, med digitale alternativer kun som tilrettelegging. Tiltakene innført 9. desember fikk ikke store konsekvenser fordi det meste av undervisningen var ferdig og fordi eksamen allerede var planlagt som hjemmeeksamen med unntak av noen få emner. Tiltakene påvirker imidlertid planlegging av januar med studiestart og digital undervisning. Konsekvensene av tiltakene fra 16.desember er noe uklare. Det er nå ikke bare anbefalt, men krav om dig. forelesninger og fysiske kurs med avstand, men samtidig skal det tilrettelegges for dig.undervisning så langt det lar seg gjøre - dette skaper usikkerhet. Det har foreløpig ikke kommet mer konkret hva dette betyr for UiO, men konsekvensen av avstandskrav vil trolig bli at mer av kurs gå digitalt. Fordi UiO er et fysisk universitet er det viktig med, og vil det jobbes for, så mye fysisk undervisning som mulig. Selv om forutsigbarhet er viktig, er det også viktig å ikke beslutte dig. undervisning lenger enn man må.

Viktige spørsmål for diskusjonen var hvilken tidshorisont man skal ha for beslutninger om undervisning, hvem som skal prioriteres for fysiske kurs og når man skal treffe en beslutning om eksamen.  

Det ble stilt spørsmål ved administrasjonens mulighet til å omorganisere som et viktig premiss for diskusjonen. Det ble på den annen side kommentert at det er viktigst å tenke på studentene.

Hva gjelder eksamen informerte Saunes om at det kun er studieårene som er planlagt til å avvikles som skriftlig skoleeksamen i Silurveien til våren. Det vil være overkommelig å legge om og å få gitt informasjon ut om dette, men det store behovet for forutsigbarhet for studentene og planlegging av eksamen er derfor et viktig premiss. Dersom fakultetet velger skoleeksamen medfører dette usikkerhet for studentene, fordi det kan komme til å måtte endres nært opp til eksamen. Spørsmålet er hvor viktig det er å holde på studieårseksamen som skoleeksamen i en så usikker tid. Dette må diskuteres grundig og landes på første PMR over nyttår (møtet er 8/2). 

Hva gjelder undervisning og administrasjonens mulighet for omlegging, så avhenger dette av hva slags omlegging der er snakk om, det er enklere å legge om fra fysisk til digital undervisning enn omvendt, og avstandsbegrensning i undervisningen er det vanskeligste å få til og er en stor jobb. Man bør også være forsiktig med å gå frem og tilbake på beslutninger, det er krevende og kan fort oppfattes som uklart/vinglete.

I diskusjonen mente noen at det er veldig viktig med skoleeksamen, for eksempel ble det nevnt at det er vanskeligere å skille studentene når det er hjemmeeksamen og studentene har alle hjelpemidler tilgjengelig. Andre syns digital hjemmeeksamen fungerer bra. Det var overordnet ønskelig å planlegge undervisningen i bolker, dvs. å komme med en beslutning raskt slik at studenter som er hjemme på juleferie får vite om de skal tilbake eller ikke. Noe undervisning starter rett over nyttår. Denne første fasen kan vare til vinterferie som starter 21. februar. PMR-møtet er 8 februar, så det passer bra mtp å ta ny avgjørelse om neste fase, men det er også mulig det vil være behov for et ekstraordinært møte i januar. Det er i alle tilfeller viktig å informere godt når nye beslutninger kommer.

JSU fremhevet at forutsigbarhet er viktig for studentene mtp å forberede seg til eksamen, mens de er mer fleksible med undervisningen. Dersom det blir halv kapasitet i Silurveien våren 2022 betyr det eksamenstid på 4 timer for emner som normalt har 6 timers eksamen, studentene fortrekker da hjemmeeksamen på 6 timer.

Ang. prioritering for fysisk undervisning var det ønske om å prioritere førsteårsstudenter samt de engelske emnene med internasjonale studenter.

CELL oppfordret til å se på ulike løsninger for å sikre god digital undervisning, løsninger som flipped classroom skaper dynamikk og entusiasme.

Oppsummert: Man bør treffe en beslutning om undervisningen for en første fase nå frem til vinterferien, og en ny beslutning for neste fase. Eksamensbeslutningen bør tas tidlig, kanskje allerede i et ekstraordinært møte i januar, eller senest PMR-møte 8/2. Gitt at Silurveien blir halv kapasitet, fortrekker studentene hjemmeeksamen.

   
Sak 3

Erfaringsutveksling

1. studieår: ikke noe særskilt å melde

2. studieår: eksamen på JUS2111 er gjennomført og det har gått greit. Det er to pågående prosesser på JUS2211, den første er integrering av EØS-rett og omstokking på rekkefølgen i undervisningen. Den andre er på JUS2111 som handler om bedre sammenheng mellom fagene. 

3. studieår: har landet nå etter to semestre med implementering av endringene på  studieåret. Det er dialog med fagansvarlig i EØS-rett om integrering av EØS-rett.

4. studieår: tatt grep for å integrere EØS-rett i undervisningen på JUS4211 med bla. ny litteratur (tilleggslitteratur). Det er planlagt møte i januar med hele studieåret for å diskutere EØS-rett og ferdighetsstigen + strukturen på 4. studieår. Forhåpentligvis kan de legge frem noe senere til våren ifm. saken om struktur på 4. studieår. Eksamen virker å ha gått bra. 

5. studieår: Ang. valgemneprosessen så har ikke siste møte i gruppa blitt holdt ennå og rapporten fra arbeidsgruppa er under arbeid. Studieårsansvarlig meldte om at det ikke er like enkelt å få tilbakemeldinger om hva som foregår i de enkelte fagene som studieårsansvarlig for valgemner, som på studieårene, fordi man ikke har den samme kontakten med emnene. 

JSU: ikke noe særskilt å melde 

Tobias: ikke noe særskilt å melde. Til våren er det ønskelig å forsøke noe liknende ferdighetsstigen på LLM-programmene. 

Rep. for adminsitrasjonen: Uttaler at diskusjonssaken om undervisning og eksamen i møtet er viktig, frem til i går har administrasjonen planlagt ut fra gamle føringer, vil det bli endringer?

IKRS var ikke tilstede. Saunes kommenterte at det i dag skulle vært skoleeksamen i KRIM1100 t i Silurveien, men at dette ble gjort om til hjemmeeksamen (4 t skole ble endret til 6 t hjemme). 

 

 

Sak 4

Orientering fra CELL

CELL presenterte sakene de har jobbet med i 2021. I tillegg til bl.a. ferdighetsstigen og kvalitetssikring av kollokvieordning samarbeider CELL mange steder utenfor UiO og opplever at de har en interessant modell som flere vil høre om. 

De forbereder seg på å presentere langtidsplan for CELL for 2022 på PMR-møtet 8.feb

   
Sak 5

Diskusjonssak meldt inn av JSU: Presiserte læringskrav

Sak 5 og 6 ble diskutert under ett. 

I høst har det vært fokus på sensur og sensurordningen på fakultetet og JSU ønsket å diskutere dette i forhold til to punkter: 1 Læringskravene er ofte generelle, men bør være tydeligere for studentene. 2. mer eksamensrettede kurs, da mange ikke evner å skille metoden man skal bruke på kurs vs. eksamen. JSU mener det er behov for å gi studentene bedre verktøy. JUS3112 ble trukket frem som et godt eksempel. 

Angående læringskrav må dette knyttes til prosessen med ferdighetsstigen, og også til revisjon av læringskravene. Det ble også nevnt at kommunikasjonen mellom de som underviser og de som lager eksamen er viktig.

PMR var positive til å tenke mer metodisk på kursundervisningen og til å diskutere hva god kursundervisning skal inneholde. Det ble nevnt at føringer til kursholdere og muligheter for studentene til å samle trådene på slutten av semesteret kan være bra. Kurs har tidligere blitt kuttet ifm. økonomiske kutt.

Det ble kommentert at JUS3112 ikke så lett kan sammenlignes med øvrige emner hvor fagene kommer etter hverandre, dersom undervisningen er lagt opp slik at studentene jobber med flere fag av gangen får man mer tid og mer fordypning. 

CELL foreslo å bruke ferdighetsstigens modell, baklengsdesign. Det ble nevnt at de internasjonale studentene ikke forstår den norske eksamensoppgavemodellen. Det ble også nenvt at det må være samspill mellom studieårsansvarlig og oppgaveutvalg. 

 

 

Sak 6

Diskusjonssak meldt inn av JSU: Eksamensrettet kursundervisning

ble diskutert under sak 5

   
Sak 7

Orienteringssaker

  • Møtedatoer for våren 2022 ble: 

Tirsdag 8. februar kl 12.15-15.15

Tirsdag 15. mars kl 12.15-15.15

Tirsdag 3. mai kl 12.15-15.15

Tirsdag 14. juni kl 12.15-15.15

Møteinnkalling i outlook kommer. 

   

Sak 8

Saker tatt på fullmakt

   

Sak 9

Eventuelt

 

 

 

Publisert 5. jan. 2022 08:58 - Sist endret 5. jan. 2022 08:58