Fredagsbulletin 11. juni 2021

Bildet kan inneholde: hode, azure, menneskekroppen, vann, kunst.

Velkommen til Fredagsbulletinen på nett!

Nye publikasjoner

Viktor Weber har publisert en artikkel om CO2-transport

Vår doktorgradsstipendiat Julius Rumpf har publisert en artikkel sammen med europarettsprofessor Leigh Hancher.

Artikkelen bærer den nokså lange tittelen «Baltic Cable AB v Energimarknadsinspektionen (C-454/18): The CJEU Decides on Congestion Income Regulation of Single Electricity Interconnector Companies and Applies Classic Remedies for Modern Issues» og er publisert i European Law Review 46 (2) s 242- 257.

Julius sier:
Vi tar en spennende avgjørelse fra EU-domstolen som utgangspunkt, men bruker anledningen til å diskutere overordnede spørsmål om investering i utenlandskabler av andre aktører enn de etablerte TSOene («single interconnector companies», jf NorthConnect-prosjektet). Dommen gjelder et svensk selskap som eier Baltic Cable, en utenlandskabel mellom Sverige og Tyskland. Saken dreier seg om reglene om bruk av flaskehalsinntekter i Tredje energipakke. Avgjørelsen er særlig interessant fordi EU-domstolen uttaler seg om det spennende spørsmålet om «single interconnector companies» har lov til å beholde en del av flaskehalsinntekter som profitt. EU-domstolen sier tydelig ja og gir de nasjonale reguleringsmyndighetene oppdraget å anvende EU-reguleringen på slike «single interconnector companies» på en måte som sikrer deres finansielle levedyktighet, noe som inkluderer en rimelig avkastning. Vi mener at dommen også har betydning for de nye reglene om bruk av flaskehalsinntekter under den såkalte Ren energipakken.

Artikkelen er tilgjengelig på Westlaw, men Julius (julius.rumpf@jus.uio.no) sender gjerne artikkelen ved forespørsel.

Vi har ansatt fire nye vit.asser fra 16.august

De nye vit.assene er:

• Vilde Frigstad Aggvin (Stortinget)
  • Muniba Ahmad (EuroRett)
  • Henrikke Aurang (ekspropriasjon)
  • Andreas Tangstrøm (Høyesterett)

Catherine gjestet podcast

🎧 Spotify: https://lnkd.in/esK_AGc
🎧 iTunes: https://lnkd.in/eTWTxdN

I denne podkasten kan du høre mer om det vi kan forvente av den kommende «Fit for 55»-pakken som Europakommisjonen skal legge frem i juli.

I andre del av podkasten drøfter Banet hovedkonklusjoner i artikkelen: «De-Risking the Hydrogen-CCS Value Chain Through Law», European Energy and Environmental Law Review, Vol.30 (2021) Issue 2, pp.24-41, skrevet av A. O'Brien og Banet for Elegancy prosjektet(sintef.no).

NIFS i media

Senter for europarett i media

Fakultetsnytt

Uniforum

Apollon

Skal du foreta innkjøp – kontakt Camilla

Skal du foreta innkjøp – kontakt Camilla, som gjør bestilling i det nye innkjøpssystemet. Dette gjelder for eksempel f.eks. møte-/seminarbevertning, kontorrekvisita, kurs og konferanseavgift.

Reiser skal du bestille selv i reiseportalen: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Viktigst: Spør Camilla først om du lurer på noe, f.eks mht utgiftsrefusjon, reiser, reiser for gjester/eksterne, og innkjøp til prosjekt eller for egne driftsmidler!

Arrangementer ved NIFS

Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene

Melde inn saker til Fredagsbulletinen?

Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen – nøl ikke med å sende en mail til Solveig (solveig.brennsater@jus.uio.no)

Emneord: Fredagsbulletin, Nytt fra NIFS Av Solveig Brennsæter
Publisert 11. juni 2021 11:19 - Sist endret 13. mai 2022 09:41