Fredagsbulletin 13. august 2021

Bildet kan inneholde: sky, himmel, fyr, bygning, anlegg.

Velkommen til Fredagsbulletinen på nett!

Ny ansatt ved NifS – Ane Sydnes Egeland

Ane Sydnes Egeland er nyansatt stipendiat fra 1. mai og skal jobbe med energirett. Hun kommer fra Regjeringsadvokaten.

Velkommen til oss, Ane!

Selvtester kan hentes på Domus Juridica

Fra mandag kan studenter og ansatte hente selvtester for Covid-19 på campus. Testene er for symptomfrie studenter og ansatte.

Selvtester tilbys ved studiestart - (uio.no)

Les intervju med Henrik Bjørnebye om ACER

Lenke til intervjuet - energiogklima.no

Ny publikasjon

Banet, Catherine, ‘The treatment of intellectual property rights in open innovation models: new business models for the energy transition’, in Ole-Andreas Rognstad and Inger Berg Ørstavik (eds.) Intellectual Property and Sustainable Markets (E-Elgar, July 2021), Chapter 10.

BokomslagThe chapter concentrates on how new knowledge is created in the specific collaborative ecosystem that is open innovation (OI). The purpose of this contribution is to explore the concept of OI in the context of the energy transition and to study the role of intellectual property (IP) law in supporting the OI process and its interplay with energy sector regulation. The chapter questions how intellectual property rights (IPRs) should be treated – by law or contracts – to create attractive and successful OI models in the energy sector. Because an innovation ecosystem is dependent on the regulation of its sector, the chapter also evaluates the interaction between IP law and energy law, and the phenomenon of ‘inter-regulation’.
The chapter starts by briefly defining the concept of OI, before analysing how the development of low-carbon technologies is increasingly relying on OI models. This includes a categorisation of some existing OI models and an analysis of the legal framework applied to them. The chapter continues by discussing the implications of OI models on IP law and energy market regulation and then provides concluding remarks.

Frist mandag 16.08. for å melde inn bygningsmessige behov til hovedverneombudets dialogmøte med Eiendomsavdelingen.

Vet du om noe bygningsmessig som bør meldes inn til Eiendomsavdelingen, sender du melding om dette til verneombud Stian Øby Johansen eller vara, Camilla Arnøy innen mandag 16.08, slik at vi får meldt inn til fakultetet innen onsdag 18.08.

Interne arrangementer neste og påfølgende uke:

• Onsdag 18.08. kl. 15 i Gamle Festsal
    Hans Jacob Bull 80 år, faglig del i Gamle Festsal kl 15-16.30 er åpent, der er det plass – vi fører fremmøteliste av smittesporingsplikt. Inviterte gjester feirer med koronamaks-antall i Professorboligen etterpå
  • Fredag 20.08. kl.13 i Kjerka
    Infomøte med de nye MARL-master-studentene. Der makser vi tillatt antall med klassen + Trond, Sara og Camilla.
  • Mandag 23.08.
    Kl. 14 i Professorboligen. Erling Selvig 90 år. Inviterte gjester til faglig og sosialt arrangement i Stallen fra klokka 14.
  • Fredag 27.08.
    Kl. 15 i Kjerka. Henrik Bjørnebye går fra NIFS til BAHR, vi ønsker lykke til i Kjerka klokka 15. Det blir begrenset antall – påmelding kommer

For øvrig finner du de åpne arrangementene her: Arrangementer - Nordisk institutt for sjørett (uio.no)

Treningstilbudet er tilbake

Endelig er treningstilbudet tilbake! - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

NIFS i media

Senter for europarett i media

Fakultetsnytt

Uniforum

Apollon

Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)

Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)

Skal du foreta innkjøp – kontakt Camilla

Dette gjelder for eksempel f.eks. møte- og seminarbevertning  og kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.

Husk at vi helst booker og reise- og opphold for eksterne, reglene for refusjoner er byråkratiske og stivbente.

Dine egne reiser skal du bestille selv i reiseportalen: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Viktigst: Spør Camilla først om du lurer på noe, f.eks mht utgiftsrefusjon, reiser, reiser for gjester/eksterne, og innkjøp til prosjekt eller for egne driftsmidler!

Arrangementer ved NIFS

Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene

Melde inn saker til Fredagsbulletinen?

Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen – nøl ikke med å sende en mail til Solveig (solveig.brennsater@jus.uio.no)

Emneord: Fredagsbulletin, Nytt fra NIFS Av Solveig Brennsæter
Publisert 13. aug. 2021 12:06 - Sist endret 13. mai 2022 09:41