Catherine Banet har fått opprykk til professor

Catherine har vært førsteamanuensis ved NIFS siden 2014 - hun skrev også sin doktorgrad her.

Hva jobber du med for tiden?

Akkurat i disse dager forbereder jeg lanseringen av en ny bok som jeg har vært hovedredaktør for. Boken handler om «resiliens» i energi-, infrastruktur- og naturressursrett. Jeg tror at boken blir et viktig bidrag til litteraturen og kan bidra til å fremme resiliens som et sentralt hensyn å ivareta på tvers av regelverket, i et sosioøkologisk perspektiv. Boken skal presenteres på møtet i International Bar Association i Milano i mai, og deretter i Oslo 2. juni.

Ellers er det mange aktiviteter som foregår gjennom våre forskningsprosjekter. Instituttet arbeider innen fagområder og sektorer som er veldig dynamiske. I tillegg til å være samfunnsrelevant så er vårt arbeid  ekstremt motiverende - både med offentlig og private aktører. Avdeling for energi- og ressursrett er for tiden med i tre forskningssentre for miljøvennlig energi (såkalt FME):  Karbonfangst- og lagring (NCCS), vindkraft (NorthWind) og hydrogen (HYDROGENi). For tiden bruker jeg også en stor del av min forskningstid på EUs energirett, og spesielt kraftmarkedsrett og hydrogenregulering. Gjennomføringen av European Green Deal og krigen i Ukraina preger vår forskningsagenda, og både kraftmarkedsdesign og gassmarkedsregulering har vært - og blir - tema for faglige presentasjoner og publikasjoner fremover.

I oktober i fjor ble jeg leder for Avdeling for energi- og ressursrett. Det er en stor ære å kunne få bidra til utviklingen av vårt fagmiljø og sette litt preg på det lokale arbeidsmiljøet. Jeg er takknemlig for tilliten fra kollegaene når jeg setter i gang prosjekter og nye initiativ. Som eksempel på dette så stiller instituttet med eget lag til Holmenkollstafetten i år. Det er også veldig hyggelig å se et stort engasjement fra flinke studenter, vit.asser, PhDer, gjesteforskere, konsulenter og professorer - både i det faglige arbeidet og sosialt.

Hva betyr opprykket for deg?

Opprykket er helt klart en personlig milepæl og har vært en stor motivasjon for meg i flere år. Samtidig ser jeg ikke på det som et sluttpunkt, men mest som et startpunkt for et nytt kapittel. Kanskje betyr det litt mer frihet til å velge temaer til publikasjoner, og så kan jeg forhåpentligvis bruke mer tid på de store verkene som jeg har liggende i skuffen og som stadig blir skjøvet fremover i tid. Det er i hvert fall neste mål. Kanskje får jeg også endelig tid til å rydde i papirene på kontoret... Eller forresten, det er ikke sikkert at det blir så mye ekstra ledig tid likevel, fordi det er så mange engasjerende prosesser i energisektoren for tiden. Å kunne bidra til utviklingen av et så viktig rettsområde er ekstremt motiverende.

Publisert 13. mai 2022 13:39 - Sist endret 13. mai 2022 14:31