Fredagsbulletin 11. februar 2022

Nytt og nyttig - fra Nordisk institutt for sjørett

Bildet kan inneholde: himmel, snø, anlegg, natur, lerk.

Vellykkede NSELP-uker er fullført

Takk til Catherine som har hatt hovedansvar for det faglige og Camilla som har sørget for at det praktiske har vært på stell. Utover de to har det vært mange fra instituttet som har bidratt disse ukene, både på det faglige, det administrative, det tekniske og det sosiale. Listen med folk er lang, og alle skal ha en stor takk! 

Bildet kan inneholde: dagtid, fotografi, smil, blå, menneskelig.   Bildet kan inneholde: smil, dagtid, infrastruktur, tekstil, gatemote.

Bilder av studentene (og Catherine) da de besøkte rådhuset.


Høstens vitass-stillinger ved NIFS er nå ute – del i vei

Ledige studentstillingar ved Nordisk institutt for sjørett - Nordisk institutt for sjørett (uio.no)


Utlysning fra Utenriksdepartementet

Mandatene til det norske medlemmet og varamedlemmet av Venezia-kommisjonen utløper i mai 2022, og Norge skal derfor på nytt utnevne medlem og varamedlem til kommisjonen.
 
Utlysningen ligger på Jobbnorge. Frist for å sende interessemelding er 6. mars 2022.

Nyttige kurs for ledere og medarbeidere

Flere kurs vil bli lagt ut fremover innen temaer som; møteledelse, intervjuteknikk, lønnspolitiske virkemidler mm. Følg med i kurstilbuds-kalenderen: https://www.uio.no/for-ansatte/kompetanse/tema/

For lokale enheters egne kompetansetilbud se her: https://www.uio.no/for-ansatte/kompetanse/


 

Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen – nøl ikke med å sende en mail til Solveig (solveig.brennsater@jus.uio.no)


NIFS i media m.m.

NIFS i media

Senter for europarett i media 

Fakultetsnytt

Uniforum

Apollon

Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)

Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)


📌Arrangementer ved NIFS 

Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene


"Alt" du lurer på 

Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett

Ansatt ved NIFS

Ny som vitenskapelig assistent ved NIFS

Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Ansatt-info  UiO - all slags fellesinfo

Ansettelsesforhold - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Parkering

Parkering for ansatte - alt du trenger å vite

Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no)

Bedriftshelsetjenester

Møterom

Møterom kan reserveres i Outlook.

Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.

Ressursside og admin.støtte ved NFR-søknader

Cristin - Publikasjonsregister: rapportering, frister og aktuelt

Regler for godskriving og uttak av undervisnings- og eksamensbanken

Eksamensplikt for vitenskapelig ansatte 

Søke forskningstermin

Her er søknadsfristen to gang i året - og NB! man må søke et år i forveien!  Dette fordi fakultetet skal ha tid til å finne erstattere/noen til å undervise. 

Innkjøp - Husk: Ingen faktura til UiO uten forutgående bestilling!

De fleste innkjøp skal gå via administrasjonen, med unntak av reiser og bøker som den enkelte skal bestille selv. 

Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via DFØ selvbetjeningsportalen (fast ansatte). 

Faktura til UiO 

Når noen skal sende faktura til UiO kan vi henvise til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/

1) Fakturaer skal sendes i EHF-format (norske leverandører).

Man må legge inn stedkode og aller helst bestillingsnr (som kan fås av Camilla når hun legger inn bestilling i forkant). Har  man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.

2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no

UiO kan KUN behandle elektroniske fakturaer.

Kontakt Camilla først!

Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.

NB: Påmeldingsskjemaer er en "versting" i så måte, for de er så enkle å fylle inn for deltakerne, og så smarte for arrangøren, som får all nødvendig inn på ett sted. Ofte med "early bird"-insentiv. Så, hva gjør man?

- enten må Camilla fylle ut påmeldingsskjemaet for deg med nødvendig info, eller

- du/deltaker fyller ut skjemaet, mottar og betaler faktura, og så legger utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.

Bøker

Bøker skal primært kjøpes gjennom bestillingssystemet og hos UiOs rammeavtaleleverandører.

Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.

Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering).

 

De fleste innkjøp skal gå via administrasjonen, med unntak av reiser og bøker som den enkelte skal bestille selv.

Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).

https://www.uio.no/for-ansatte/ansettelsesforhold/starte-og-slutte/ny/enheter/jus/nifs/

 

Bøker skal primært kjøpes gjennom bestillingssystemet og hos UiOs rammeavtaleleverandører - dvs gjennom Camilla.

Da tar det litt tid, for boka må sendes og sånn ... Vi her på NIFS "bor" jo rett ved et utall bokhandlere, rett over gaten.

Raskest og enklest er derfor dette:

Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.

Også raskt og enkelt:

Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering). Da bruker du DFØ-portalen og laster opp bilde av kvitteringen rett fra telefonen, under Utleggsrefusjon https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm

De fleste innkjøp skal gå via administrasjonen, med unntak av reiser og bøker som den enkelte skal bestille selv.

Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).

https://www.uio.no/for-ansatte/ansettelsesforhold/starte-og-slutte/ny/enheter/jus/nifs/

Merk: 

Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.

Reiser

Reiser og opphold for gjester

Husk også at vi (Camilla) helst booker og reise- og opphold for eksterne, reglene for refusjoner er byråkratiske og stivbente.

Dine egne reiser

Dine egne reiser skal du bestille selv i reiseportalen: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Tjenestereiser skal bestilles gjennom UiOs reisebyrå Berg-Hansen.

lnformasjon om tjenestereiser.

Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.

Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen

Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder (som regel ved muntlig avtale). Reisen skal være kostnadseffektiv og miljøvennlig.

Berg-Hansen har et online bookingsystem for reiser som alle ansatte kan benytte seg av. Du har en automatisk opprettet profil når du logger inn i BH-portalen første gangen, men du må oppdatere den selv slik at den inneholder korrekt informasjon om for eksempel kredittkort. Det er lurt å legge inn eget mobilnummer, da får man direkte beskjed hvis det blir endringer i reisen man har bestilt (f.eks. ved forsinket fly). 

Her kan du finne mer info om oppdatering av din profil.

I henhold til UiOs retningslinjer for reise er kredittkort foretrukket betalingsmåte, og med din Berg Hansen-profil blir ditt kredittkort belastet. Dersom du av en eller annen grunn ikke kan bruke kredittkort, kan du søke om å få fakturaprofil i Berg Hansen-systemet. Dette gjøres ved å sende e-post til reiseportal@admin.uio.no. Kontakt din nærmeste leder for godkjennelse av søknaden. 

Kredittkort bør benyttes i forbindelse med alle typer tjenesterelaterte utlegg og tjenestereiser. UiO har en avtale om Eurocard Corporate Gold som betalingskort med personlig ansvar til alle ansatte. UiO-ansatte betaler ingen årsavgift på Eurocard. Standard kredittid er inntil 40 dager. Fakturering skjer én gang i måneden til fastsatt dato, og du har 10 dagers betalingsfrist fra faktureringsdato.

UiO har avtale om utsatt betaling for tjenestereiser. Dette betyr at når du betaler en reise med Eurocard, kan du få utsettelse på betalingen i inntil 6 måneder. Forutsatt at du har registrert dine kredittkortopplysninger i selvbetjeningsportalen, vil Eurocard-transaksjoner være tilgjengelig i selvbetjeningsportalen med korrekt valutakurs kun dager etter at transaksjonen fant sted. Du slipper manuell registrering av tjenesteutlegg og du trenger ikke lenger å vente på fakturaen fra Eurocard før du skriver reiseregning.

Her finner du mer informasjon om kredittkortet og om hvordan du søker om kortet.

Tjenestereiser skal bestilles gjennom UiOs reisebyrå Berg-Hansen.

lnformasjon om tjenestereiser.

Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.

Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen

Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder (som regel ved muntlig avtale). Reisen skal være kostnadseffektiv og miljøvennlig.

Berg-Hansen har et online bookingsystem for reiser som alle ansatte kan benytte seg av. Du har en automatisk opprettet profil når du logger inn i BH-portalen første gangen, men du må oppdatere den selv slik at den inneholder korrekt informasjon om for eksempel kredittkort. Det er lurt å legge inn eget mobilnummer, da får man direkte beskjed hvis det blir endringer i reisen man har bestilt (f.eks. ved forsinket fly). 

Her kan du finne mer info om oppdatering av din profil.

I henhold til UiOs retningslinjer for reise er kredittkort foretrukket betalingsmåte, og med din Berg Hansen-profil blir ditt kredittkort belastet. Dersom du av en eller annen grunn ikke kan bruke kredittkort, kan du søke om å få fakturaprofil i Berg Hansen-systemet. Dette gjøres ved å sende e-post til reiseportal@admin.uio.no. Kontakt din nærmeste leder for godkjennelse av søknaden. 

Kredittkort

Kredittkort bør benyttes i forbindelse med alle typer tjenesterelaterte utlegg og tjenestereiser. UiO har en avtale om Eurocard Corporate Gold som betalingskort med personlig ansvar til alle ansatte. UiO-ansatte betaler ingen årsavgift på Eurocard. Standard kredittid er inntil 40 dager. Fakturering skjer én gang i måneden til fastsatt dato, og du har 10 dagers betalingsfrist fra faktureringsdato.

UiO har avtale om utsatt betaling for tjenestereiser. Dette betyr at når du betaler en reise med Eurocard, kan du få utsettelse på betalingen i inntil 6 måneder. Forutsatt at du har registrert dine kredittkortopplysninger i selvbetjeningsportalen, vil Eurocard-transaksjoner være tilgjengelig i selvbetjeningsportalen med korrekt valutakurs kun dager etter at transaksjonen fant sted. Du slipper manuell registrering av tjenesteutlegg og du trenger ikke lenger å vente på fakturaen fra Eurocard før du skriver reiseregning.

Her finner du mer informasjon om kredittkortet og om hvordan du søker om kortet.


Direktoratet for forvaltning og økonomistyrings logo

Alle reiser i regi av UiO skal være forhåndsgodkjent - du søker i DFØ-portalen:


God helg!

Emneord: Fredagsbulletin, Nytt fra NIFS Av Solveig Brennsæter
Publisert 11. feb. 2022 12:08 - Sist endret 29. mai 2024 11:43