Fredagsbulletin 11. mars 2022

Nytt og nyttig - fra Nordisk institutt for sjørett

Amund ny nestleder ved instituttet

Instituttleder Finn Arnesen har nå utnevnt Amund Bjøranger Tørum som ny nestleder ved instituttet.
Gratulerer Amund!


Ny bokutgivelse på Oxford University Press - med bidrag fra instituttet

Bildet kan inneholde: blomst, anlegg, produkt, organisme, botanikk.

Catherine Banet har vært hovedredaktør og medforfatter for "Resilience in Energy, Infrastructure, and Natural Resources Law - Examining Legal Pathways for Sustainability in Times of Disruption". Hans Jacob Bull skriver også et kapittel i den.

2 kapitler fra oss:

  • Chapter 4 - C. Banet "Planning for Resilience: Resilience as a Criterion in Energy, Climate, Natural Resources, and Spatial Planning Law"
  • Chapter 18 - H.J. Bull "Natural Damage Insurance: An Instrument for Economic Resilience"

Les mer om utgivelsen på Oxford Press egne sider: https://global.oup.com/academic/product/resilience-in-energy-infrastructure-and-natural-resources-law-9780192864574?q=resilience%20in%20energy&lang=en&cc=gb#

 


Mulighet for å melde inn arrangementer til forskningsdagene

Temaet for Forskningsdagene 2022 er hav og alt som er relevant for hav bredt forstått. Dette er vårt felt. Vi oppfordrer derfor alle ved instituttet til å vurdere om de har noe å bidra med. Dette må senest meldes inn innen 28. mars. Under følger mail fra Jorunn Kanestrøm med mer informasjon om når og hvordan man kan melde inn potensielle arrangementer:

Jeg minner om at fakultetets forskere er velkommen til å delta på årets Forskningsdager, som i år holdes fra 21. september til og med 2. oktober i regi av Forskningsrådet. Temaet for Forskningsdagene 2022 er hav og alt som er relevant for hav bredt forstått.

I år holdes UiOs arrangementer i Domus Biblioteca, og det er laget et skjema for booking nå hvor jeg har tilgang til å reservere tidspunkter for arrangementer dere ønsker å holde. Jeg  regner med at tidspunktene raskt fylles opp fremover nå med arrangementer fra andre fakulteter, så det er lurt å være tidlig ute med ønsker. Fakultetene vil som tidligere ha ansvaret for å utarbeide egne arrangementer knyttet opp mot egne interesser/ forskere og markedsfører direkte til målgruppen. Kommunikasjonsavdelingen på Blindern holder i overordnet markedsføring, tilrettelegging i lokalet, teknikk, streaming, servering m. m. I tillegg vil koordinator på Blindern muligens planlegge for et strategisk arrangement der fakultet kan melde inn forskere, men dette er ikke avklart enda.
Jeg koordinerer informasjon opp mot UiOs kontaktperson for Forskningsdagene.

Dersom dere eller andre forskere på instituttene ønsker å holde et arrangement under Forskningsdagene i år det fint om jeg får informasjon om dette snarlig med tanker om tema/vinkling og deltakere, og senest innen mandag 28. mars grunnet et koordineringsmøte siste uka i mars.

Så følger jeg deretter opp med koordinering mot Blindern, booking av tidspunkt samt nærmere avklaringer rundt tittel og tematikk med forskere som ønsker å delta, nettsideomtale og promotering m.m.

Da håper jeg å høre fra dere dersom dette er av interesse.

https://www.forskningsdagene.no/artikler/velkommen-til-forskningsdagene-i-september!t-14832

Med vennlig hilsen
Jorunn


Marie S. Curie Fellowships 2022 - en mulighet til å rekruttere internasjonale postdoktorer

Marie Sklodowska-Curie Actions (MSCA) postdoctoral fellows (tidligere individual fellows) gir mulighet til å rekruttere internasjonale kandidater til UiO. Kandidater som er maks åtte år etter doktorgraden kan søke om et opphold ved UiO som vertsinstitusjon på 1-2 år. MSCA er sammen med ERC del av Horisont Europas Excellent Science pillar. 

Programmet er åpent for alle fagområder og har ingen forhåndsdefinerte temaer. Dette er en mulighet å bringe internasjonale talenter inn i fagmiljøene ved fakultetet. Søknaden skrives i samarbeid med vertsinstitusjonen, og det må være en ansatt hos oss som ønsker å stille som kandidatens veileder. Forventet søknadsfrist for 2022 er i midten av september. Det forventes at utlysningen vil bli publisert i juni. Randi Rørlien vil følge opp evt søkere fra vårt fakultet. Ta kontakt med henne om du eller noen i ditt miljø har aktuelle kandidater. Jo tidligere vi får opp mulige navn, jo bedre ligger det til rette for å bygge en god prosess.

Her finner du MSCA arbeidsprogram for 2021-2022: wp-2-msca-actions_horizon-2021-2022_en.pdf (europa.eu)

Her kan du lese mer om MSCA: Postdoctoral Fellowships | Marie Skłodowska-Curie Actions (europa.eu)

Det vil bli arrangert informasjonsmøte for potensielle veiledere den 25.mars kl 10.00-12.30. . Om du er interessert i å lære mer om ordningen, anbefaler vi at du deltar på møtet. Du trenger ikke ha en søker klar for å ha utbytte av møtet.  For informasjon og påmelding se her: 2022 MSCA Postdoctoral Fellowships - information for supervisors - For employees - University of Oslo (uio.no)


Åpen digital kafé: Horisont Europa - klynge 2 - (kultur, kreativitet og inkluderende samfunn) og klynge 3 (samfunnssikkerhet)

Forskere, bedrifter, offentlige aktører, prosjektkoordinatorer, søkere og alle som er interessert i klynge 2 (kultur, kreativitet og inkluderende samfunn) og klynge 3 (samfunnssikkerhet) i Horisont Europa er velkomne til å delta på Åpen kafé.

Tidspunkt: Fredag 11. mars, fra kl. 09.00-09.50

Her blir det mulighet til uformell dialog og dette er en arena til å dele informasjon, råd og erfaringer. Det er ingen fast agenda.  Arrangementet passer for forskere, næringsliv og offentlige aktører som er interessert i å søke EU-midler i klynge 2 eller 3. Arrangementet er også for de som har midler her, eller de som bare er nysgjerrige på mulighetene.

Mer informasjon og påmelding: Åpen digital kafé - Horisont Europa (forskningsradet.no)

 


Otto Løvenskiolds Legat

Otto Løvenskiolds Legat  har åpnet sitt søknadsmottak for våren 2022.  Legatet  gir økonomisk støtte til juridiske kandidater ved studieopphold i utlandet.

Støtten gis i form av:

  • Vitenskapelig stipend
  • Reisestipend

Hvem kan søke? Du må

  • være jurist uteksaminert fra et norsk universitet
  • ha konkrete planer om studieopphold i utlandet
  • være bosatt i Norge ved søknadstidspunktet
  • være 38 år eller yngre ved tidspunkt for tildeling (mai-juni 2022)

Søkere som er uteksaminert fra, eller har forskerstilling ved, Universitetet i Oslo, har fortrinnsrett dersom søkerne for øvrig står likt.

Søknadsfristen er 31. mars.

Søknader sendes inn elektronisk via stiftelsens nettside: https://unifor.no/stiftelser/otto-lovenskiolds-legat Her finner du også annen relevant informasjon.
 



 

Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen – nøl ikke med å sende en mail til Solveig (solveig.brennsater@jus.uio.no)


NIFS i media m.m.

NIFS i media

Senter for europarett i media 

Fakultetsnytt

Uniforum

Apollon

Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)

Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)


📌Arrangementer ved NIFS 

Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene


"Alt" du lurer på 

Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett

Ansatt ved NIFS

Ny som vitenskapelig assistent ved NIFS

Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Ansatt-info  UiO - all slags fellesinfo

Ansettelsesforhold - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Parkering

Parkering for ansatte - alt du trenger å vite

Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no)

Bedriftshelsetjenester

Møterom

Møterom kan reserveres i Outlook.

Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.

Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ 

Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.

Veiledninger:
endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf

Ressursside og admin.støtte ved NFR-søknader

Cristin - Publikasjonsregister: rapportering, frister og aktuelt

Regler for godskriving og uttak av undervisnings- og eksamensbanken

Eksamensplikt for vitenskapelig ansatte 

Søke forskningstermin

Her er søknadsfristen to gang i året - og NB! man må søke et år i forveien!  Dette fordi fakultetet skal ha tid til å finne erstattere/noen til å undervise. 

Innkjøp - Husk: Ingen faktura til UiO uten forutgående bestilling! 

De fleste innkjøp skal gå via administrasjonen, med unntak av reiser og bøker som den enkelte skal bestille selv. 

Faktura til UiO -> NB: kontakt Camilla først!

Om noen skal fakturere oss, må dette FØRST legges i bestilling.

UiO kan KUN behandle elektroniske fakturaer og tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Litt kronglete, men det er Riksrevisjonen som krever dette.

 

1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).

Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/

Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling.

Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.

2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no

UiO kan KUN behandle elektroniske fakturaer.

Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.

NB: Påmeldingsskjemaer er en "versting" i så måte, for de er så enkle å fylle inn for deltakerne, og så smarte for arrangøren, som får all nødvendig inn på ett sted. Ofte med "early bird"-insentiv. Så, hva gjør man?

ENTEN fyller du ut skjemaet, mottar og betaler faktura, og så legger du utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.

ELLER Camilla fyller ut påmeldingsskjemaet for deg med nødvendig info

Bøker

Bøker skal primært kjøpes gjennom bestillingssystemet og hos UiOs rammeavtaleleverandører.

Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.

Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering).

 

De fleste innkjøp skal gå via administrasjonen, med unntak av reiser og bøker som den enkelte skal bestille selv.

Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).

https://www.uio.no/for-ansatte/ansettelsesforhold/starte-og-slutte/ny/enheter/jus/nifs/

 

Bøker skal primært kjøpes gjennom bestillingssystemet og hos UiOs rammeavtaleleverandører - dvs gjennom Camilla.

Da tar det litt tid, for boka må sendes og sånn ... Vi her på NIFS "bor" jo rett ved et utall bokhandlere, rett over gaten.

Raskest og enklest er derfor dette:

Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.

Også raskt og enkelt:

Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering). Da bruker du DFØ-portalen og laster opp bilde av kvitteringen rett fra telefonen, under Utleggsrefusjon https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm

De fleste innkjøp skal gå via administrasjonen, med unntak av reiser og bøker som den enkelte skal bestille selv.

Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).

https://www.uio.no/for-ansatte/ansettelsesforhold/starte-og-slutte/ny/enheter/jus/nifs/

Merk: 

Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.

Reiser

Reiser og opphold for gjester

Husk at administrasjonen (Camilla) booker og reise- og opphold for eksterne, reglene for refusjoner er byråkratiske og stivbente.

Dine egne reiser

Dine egne reiser skal du bestille selv i reiseportalen: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no) Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen

lnformasjon om tjenestereiser.

Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.

Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder Du kan selv følge med på om reisesøknaden er godkjent: DFØ - Hvordan registrere reisesøknad og følge med på status

Reisen skal være kostnadseffektiv og miljøvennlig.

Berg-Hansen har et online bookingsystem for reiser som alle ansatte kan benytte seg av. Du har en automatisk opprettet profil når du logger inn i BH-portalen første gangen, men du må oppdatere den selv slik at den inneholder korrekt informasjon om for eksempel kredittkort. Det er lurt å legge inn eget mobilnummer, da får man direkte beskjed hvis det blir endringer i reisen man har bestilt (f.eks. ved forsinket fly). 

Her kan du finne mer info om oppdatering av din profil.

I henhold til UiOs retningslinjer for reise er kredittkort foretrukket betalingsmåte, og med din Berg Hansen-profil blir ditt kredittkort belastet. Dersom du av en eller annen grunn ikke kan bruke kredittkort, kan du søke om å få fakturaprofil i Berg Hansen-systemet. Dette gjøres ved å sende e-post til reiseportal@admin.uio.no. Kontakt din nærmeste leder for godkjennelse av søknaden. 

Kredittkort bør benyttes i forbindelse med alle typer tjenesterelaterte utlegg og tjenestereiser. UiO har en avtale om Eurocard Corporate Gold som betalingskort med personlig ansvar til alle ansatte. UiO-ansatte betaler ingen årsavgift på Eurocard. Standard kredittid er inntil 40 dager. Fakturering skjer én gang i måneden til fastsatt dato, og du har 10 dagers betalingsfrist fra faktureringsdato.

UiO har avtale om utsatt betaling for tjenestereiser. Dette betyr at når du betaler en reise med Eurocard, kan du få utsettelse på betalingen i inntil 6 måneder. Forutsatt at du har registrert dine kredittkortopplysninger i selvbetjeningsportalen, vil Eurocard-transaksjoner være tilgjengelig i selvbetjeningsportalen med korrekt valutakurs kun dager etter at transaksjonen fant sted. Du slipper manuell registrering av tjenesteutlegg og du trenger ikke lenger å vente på fakturaen fra Eurocard før du skriver reiseregning.

Her finner du mer informasjon om kredittkortet og om hvordan du søker om kortet.

Tjenestereiser skal bestilles gjennom UiOs reisebyrå Berg-Hansen.

lnformasjon om tjenestereiser.

Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.

Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen


Direktoratet for forvaltning og økonomistyrings logo

Alle reiser i regi av UiO skal være forhåndsgodkjent - du søker i DFØ-portalen:


God helg!

Emneord: Fredagsbulletin, Nytt fra NIFS Av Solveig Brennsæter
Publisert 11. mars 2022 12:24 - Sist endret 29. mai 2024 11:43