Fredagsbulletin 6. mai 2022

Bildet kan inneholde: himmel, gren, kvist, stamme, tre.

 

Nytt og nyttig - fra Nordisk institutt for sjørett


EØS-rett i ny drakt:Oversikt over EØS-retten

I slutten av mai kommer "Oversikt over EØS-retten" i papirutgave - den er allerede digitalt tilgjengelig på juridika for betalende brukere. Boken er en vesentlig omarbeidet videreføring av Sejersted mfl. «EØS-rett».

Gratulerer til våre forfattere Finn Arnesen, Simen Hammersvik, Erling Hjelmeng, Olav Kolstad og Ole-Andreas Rognstad.


Les mer om boka på Juridikas nettsider: Oversikt over EØS-retten - Les boka | Juridika

 


Sofie Høgestøl har startet egen podcast - "Det store bildet"

"Sofie Høgestøl og Eirik Bergesen løfter blikket opp fra alle ukas nyheter, leter etter sammenhenger og presenterer Det store bildet."

Kan sjekkes ut her: Det store bildet on Apple Podcasts


Save the date:

12. mai:

31. mai: (obs! Påmelding)

16. juni:


Intern kunngjøring av stillinger som vitenskapsombud ved UiO

UiO søker nå etter to vitenskapsombud, et innenfor Humsam-området og et innenfor Mednat-området. Vitenskapsombudet skal være en uavhengig bistandsperson, som har i oppgave å gi veiledning og råd til vitenskapelige ansatte som befinner seg i en forskningsetisk problematisk situasjon.

Vitenskapsombudene ansettes for tre år. Stillingene kan kombineres og innehas av samme stillingsinnehaver. Se fullstendig kunngjøring vedlagt.

Søknadsfristen er 22. mai.

Spørsmål om stillingene kan rettes til leder av forskningsetisk utvalg ved UiO, Bjørn Torgrim Ramberg: b.t.ramberg@csmn.uio.no

Les hele kunngjøringen her.


Klasseromskurs i Outlook- "Over 60 e-posttips i Outlook"

Dette er et kurs som ramser opp tips for bruk av Outlook e-post. Mange bruker Outlook unødvendig tungvint, og dette kurset kan kanskje føre til at man blir mer effektiv.
Kursene er gratis, og det er påmelding via nettskjema.

Tirsdag 10.mai kl. 12-14, Kursrom 2, 2.etg. i Kristen Nygaards hus
Påmelding:  https://nettskjema.no/a/266705

Onsdag 11.mai kl. 10-12, Kursrom 2, 2.etg. i Kristen Nygaards hus
Påmelding:   https://nettskjema.no/a/266718

I etterkant av begge kursene er det mulig å ta opp problemer med e-post og kalender.


Oppstart av utvendige arbeider på sokkelgesims Domus Media vest - 18. mai

Eiendomsavdelingen skal utføre restaurering og utbedring av skader på deler av fasaden (sokkelgesims) utenfor Aulakjelleren fra 18. mai.
18. mai settes det opp stillas utenfor inngangen til Aulakjelleren. Det kan bli noe støy ved opp- og nedrigging av stillas for de som har kontorer på den siden, inkl. Lucy Smiths lesesal. Arbeidet som skal gjøres er veldig avgrenset (fjerne løs puss og ny oppmuring) og skal være utført innen 1. juli.

Prosjektet er et pilotprosjekt og utføres i nært samarbeid med Riksantikvaren.

 



 

Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen – nøl ikke med å sende en mail til Solveig (solveig.brennsater@jus.uio.no)


NIFS i media m.m.

NIFS i media

Senter for europarett i media 

Fakultetsnytt

Uniforum

Apollon

Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)

Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)


📌Arrangementer ved NIFS 

Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene


"Alt" du lurer på 

Ansatt-info UiO

Ansettelsesforhold - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett

Ansatt ved NIFS

Ny som vitenskapelig assistent ved NIFS

Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Parkering

Parkering for ansatte - alt du trenger å vite

Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no)

Bedriftshelsetjenester

Møterom

Møterom kan reserveres i Outlook.

Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.

Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ 

Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.

Veiledninger:
endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf

Ressursside og admin.støtte ved NFR-søknader

Cristin - Publikasjonsregister: rapportering, frister og aktuelt

Regler for godskriving og uttak av undervisnings- og eksamensbanken

Eksamensplikt for vitenskapelig ansatte 

Søke forskningstermin

Her er søknadsfristen to gang i året - og NB! man må søke et år i forveien!  Dette fordi fakultetet skal ha tid til å finne erstattere/noen til å undervise. 

Innkjøp - Husk: Ingen faktura til UiO uten forutgående bestilling! 

De fleste innkjøp skal gå via administrasjonen, med unntak av reiser og bøker som den enkelte skal bestille selv. 

Faktura til UiO -> NB: kontakt Camilla først!

Om noen skal fakturere oss, må dette FØRST legges i bestilling.

UiO kan KUN behandle elektroniske fakturaer og tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Litt kronglete, men det er Riksrevisjonen som krever dette.

 

1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).

Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/

Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling.

Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.

2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no

UiO kan KUN behandle elektroniske fakturaer.

Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.

NB: Påmeldingsskjemaer er en "versting" i så måte, for de er så enkle å fylle inn for deltakerne, og så smarte for arrangøren, som får all nødvendig inn på ett sted. Ofte med "early bird"-insentiv. Så, hva gjør man?

ENTEN fyller du ut skjemaet, mottar og betaler faktura, og så legger du utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.

ELLER Camilla fyller ut påmeldingsskjemaet for deg med nødvendig info

Bøker

Bøker skal primært kjøpes gjennom bestillingssystemet og hos UiOs rammeavtaleleverandører.

Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.

Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering).

 

De fleste innkjøp skal gå via administrasjonen, med unntak av reiser og bøker som den enkelte skal bestille selv.

Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).

https://www.uio.no/for-ansatte/ansettelsesforhold/starte-og-slutte/ny/enheter/jus/nifs/

 

Bøker skal primært kjøpes gjennom bestillingssystemet og hos UiOs rammeavtaleleverandører - dvs gjennom Camilla.

Da tar det litt tid, for boka må sendes og sånn ... Vi her på NIFS "bor" jo rett ved et utall bokhandlere, rett over gaten.

Raskest og enklest er derfor dette:

Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.

Også raskt og enkelt:

Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering). Da bruker du DFØ-portalen og laster opp bilde av kvitteringen rett fra telefonen, under Utleggsrefusjon https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm

De fleste innkjøp skal gå via administrasjonen, med unntak av reiser og bøker som den enkelte skal bestille selv.

Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).

https://www.uio.no/for-ansatte/ansettelsesforhold/starte-og-slutte/ny/enheter/jus/nifs/

Merk: 

Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.

Reiser

Reiser og opphold for gjester

Husk at administrasjonen (Camilla) booker og reise- og opphold for eksterne, reglene for refusjoner er byråkratiske og stivbente.

Dine egne reiser

Dine egne reiser skal du bestille selv i reiseportalen: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no) Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen

lnformasjon om tjenestereiser.

Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.

Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder Du kan selv følge med på om reisesøknaden er godkjent: DFØ - Hvordan registrere reisesøknad og følge med på status

Reisen skal være kostnadseffektiv og miljøvennlig.

Berg-Hansen har et online bookingsystem for reiser som alle ansatte kan benytte seg av. Du har en automatisk opprettet profil når du logger inn i BH-portalen første gangen, men du må oppdatere den selv slik at den inneholder korrekt informasjon om for eksempel kredittkort. Det er lurt å legge inn eget mobilnummer, da får man direkte beskjed hvis det blir endringer i reisen man har bestilt (f.eks. ved forsinket fly). 

Her kan du finne mer info om oppdatering av din profil.

I henhold til UiOs retningslinjer for reise er kredittkort foretrukket betalingsmåte, og med din Berg Hansen-profil blir ditt kredittkort belastet. Dersom du av en eller annen grunn ikke kan bruke kredittkort, kan du søke om å få fakturaprofil i Berg Hansen-systemet. Dette gjøres ved å sende e-post til reiseportal@admin.uio.no. Kontakt din nærmeste leder for godkjennelse av søknaden. 

Kredittkort bør benyttes i forbindelse med alle typer tjenesterelaterte utlegg og tjenestereiser. UiO har en avtale om Eurocard Corporate Gold som betalingskort med personlig ansvar til alle ansatte. UiO-ansatte betaler ingen årsavgift på Eurocard. Standard kredittid er inntil 40 dager. Fakturering skjer én gang i måneden til fastsatt dato, og du har 10 dagers betalingsfrist fra faktureringsdato.

UiO har avtale om utsatt betaling for tjenestereiser. Dette betyr at når du betaler en reise med Eurocard, kan du få utsettelse på betalingen i inntil 6 måneder. Forutsatt at du har registrert dine kredittkortopplysninger i selvbetjeningsportalen, vil Eurocard-transaksjoner være tilgjengelig i selvbetjeningsportalen med korrekt valutakurs kun dager etter at transaksjonen fant sted. Du slipper manuell registrering av tjenesteutlegg og du trenger ikke lenger å vente på fakturaen fra Eurocard før du skriver reiseregning.

Her finner du mer informasjon om kredittkortet og om hvordan du søker om kortet.

Tjenestereiser skal bestilles gjennom UiOs reisebyrå Berg-Hansen.

lnformasjon om tjenestereiser.

Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.

Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen


Direktoratet for forvaltning og økonomistyrings logo

Alle reiser i regi av UiO skal være forhåndsgodkjent - du søker i DFØ-portalen:


God helg!

Emneord: Fredagsbulletin, Nytt fra NIFS Av Solveig Brennsæter
Publisert 6. mai 2022 12:01 - Sist endret 29. mai 2024 11:44