Fredagsbulletin 17. juni

Nytt og nyttig - fra Nordisk institutt for sjørett

Bildet kan inneholde: himmel, gren, kvist, stamme, tre.

 


Forskningsdagene 21 september - 2. oktober 2022

(https://www.forskningsdagene.no/)
UiOs bidrag under Forskningsdagene holdes i år etter planen i DB. Det må ikke nødvendigvis være foredrag, det kan også være paneldebatter eller liknende. UiO deltar ikke i Forskningstorget i år.

Programmet for dagene publiseres i juni, så med tanke på markedsføring o.l. er det å anbefale at dere planlegger raskt dersom noen hos dere ønsker å delta. De som har planer bes sende Arrangementstekst og tittel til louis.boumans@jus.uio.no, som tar det videre.


Havbrukskonferansen

Havbrukskonferansen sammen med Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering (FHF) i Bergen, 19–21 oktober 2022:
Meld deg på her: Bli med på HAVBRUK i oktober 2022 (forskningsradet.no)


Hagefest for Det juridiske fakultet 25. august

Alle ansatte ved Det juridiske fakultet inviteres til sommerlig hagefest i Universitetshagen.

Tid og sted: 25. aug. 2022 16:00–21:00, Universitetshagen (Frokostkjelleren)
Les mer og meld deg på her:
Hagefest for Det juridiske fakultet 25. august - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)


Ferieavvikling

Husk å melde inn ferie i DFØ-appen. Dette gjelder for alle ansatte, også vitenskapelige.
Ansatte har rett og plikt til å ta ferie. Det er registreringene i DFØ-appen som brukes når dette kontrolleres - derfor må alle registrere ferie.

Hjelpeside finner du her: Brukerstøtte selvbetjeningsportal og DFØ-app - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Administrasjonen tar ferie til ulik tid.
Trenger du hjelp, men er usikker på hvem som er på jobb, kan du sende mail til nifs-admin@jus.uio.no


Varsel om arrangement på tullinløkka

ENTRA har sendt varsel om et arrangement som medfører at det blir spilt musikk i bakgården mellom 07 og 10 neste tirsdag morgen. Ifølge ENTRA skal det ikke forstyrre, men det blir en uvant aktivitet.

Dere kan lese mer om arrangementet her:
Morning Beat X Tullin // Duv Tales & Kim Young iLL Tickets, Tue, 21 Jun 2022 at 07.00 | Eventbrite


Nye forskergrupper og faggrupper ved fakultetet

Fakultetet fikk inn 11 søknader om nye forskergrupper og 19 søknader om faggrupper til fristen 3. juni.
Søknadene ble behandlet i dekanat og instituttledermøtet forrige uke, og dekanen har besluttet at samtlige søknader innvilges.

Nye forskergrupper:

  • Arbeidsrettsgruppen / Labour Law Research Group
  • Juss og teknologi
  • Marked, innovasjon, konkurranse (MIK)
  • Sustainability Law
  • Rett, samfunn og historisk endring – den rettshistoriske forskergruppen
  • Velferd, rettigheter og diskriminering (VERDI)
  • Life Science – Livsvitenskap (Anne Kjersti Befring)
  • International Law – forskergruppe for internasjonal rett NIFS:
  • Forskergruppe i naturresursrett
  • Global Challenges to Human Rights Law, Policy and Practice
  • Sociology of law

Nye faggrupper

  • Faggruppe for forvaltningsrett og næringsregulering.
  • Faggruppe for juridisk metode
  • Faggruppe i barnerett
  • Faggruppe for tvisteløsning og forhandlinger
  • Faggruppe om tvisteløsning og domstoler
  • Faggruppe i klimarett
  • Konstitusjonell faggruppe
  • Faggruppe for studier av straffegjennomføring
  • Thematic group on migration
  • Thematic group on research ethics 
  • Digital Criminology
  • Kriminologisk teori
  • Global perspectives in criminology, sociology and law
  • Faggruppe i tingsrett
  • Faggruppe i familie- og arverett
  • Faggruppe i forbrukerrett og personvern 
  • Faggruppe i skatterett 
  • Faggruppe i formuerett 
  • Faggruppe om hav, næring og bærekraft


 

Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen – nøl ikke med å sende en mail til Solveig (solveig.brennsater@jus.uio.no)


NIFS i media m.m.

NIFS i media

Senter for europarett i media 

Fakultetsnytt

Uniforum

Apollon

Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)

Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)


📌Arrangementer ved NIFS 

Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene


"Alt" du lurer på 

Ansatt-info UiO

Ansettelsesforhold - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett

Ansatt ved NIFS

Ny som vitenskapelig assistent ved NIFS

Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Parkering

Parkering for ansatte - alt du trenger å vite

Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no)

Bedriftshelsetjenester

Møterom

Møterom kan reserveres i Outlook.

Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.

Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ 

Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.

Veiledninger:
endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf

Ressursside og admin.støtte ved NFR-søknader

Cristin - Publikasjonsregister: rapportering, frister og aktuelt

Regler for godskriving og uttak av undervisnings- og eksamensbanken

Eksamensplikt for vitenskapelig ansatte 

Søke forskningstermin

Her er søknadsfristen to gang i året - og NB! man må søke et år i forveien!  Dette fordi fakultetet skal ha tid til å finne erstattere/noen til å undervise. 

Innkjøp - Husk: Ingen faktura til UiO uten forutgående bestilling! 

De fleste innkjøp skal gå via administrasjonen, med unntak av reiser og bøker som den enkelte skal bestille selv. 

Faktura til UiO -> NB: kontakt Camilla først!

Om noen skal fakturere oss, må dette FØRST legges i bestilling.

UiO kan KUN behandle elektroniske fakturaer og tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Litt kronglete, men det er Riksrevisjonen som krever dette.

 

1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).

Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/

Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling.

Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.

2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no

UiO kan KUN behandle elektroniske fakturaer.

Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.

NB: Påmeldingsskjemaer er en "versting" i så måte, for de er så enkle å fylle inn for deltakerne, og så smarte for arrangøren, som får all nødvendig inn på ett sted. Ofte med "early bird"-insentiv. Så, hva gjør man?

ENTEN fyller du ut skjemaet, mottar og betaler faktura, og så legger du utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.

ELLER Camilla fyller ut påmeldingsskjemaet for deg med nødvendig info

Bøker

Bøker skal primært kjøpes gjennom bestillingssystemet og hos UiOs rammeavtaleleverandører.

Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.

Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering).

 

De fleste innkjøp skal gå via administrasjonen, med unntak av reiser og bøker som den enkelte skal bestille selv.

Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).

https://www.uio.no/for-ansatte/ansettelsesforhold/starte-og-slutte/ny/enheter/jus/nifs/

 

Bøker skal primært kjøpes gjennom bestillingssystemet og hos UiOs rammeavtaleleverandører - dvs gjennom Camilla.

Da tar det litt tid, for boka må sendes og sånn ... Vi her på NIFS "bor" jo rett ved et utall bokhandlere, rett over gaten.

Raskest og enklest er derfor dette:

Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.

Også raskt og enkelt:

Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering). Da bruker du DFØ-portalen og laster opp bilde av kvitteringen rett fra telefonen, under Utleggsrefusjon https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm

De fleste innkjøp skal gå via administrasjonen, med unntak av reiser og bøker som den enkelte skal bestille selv.

Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).

https://www.uio.no/for-ansatte/ansettelsesforhold/starte-og-slutte/ny/enheter/jus/nifs/

Merk: 

Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.

Reiser

Reiser og opphold for gjester

Husk at administrasjonen (Camilla) booker og reise- og opphold for eksterne, reglene for refusjoner er byråkratiske og stivbente.

Dine egne reiser

Dine egne reiser skal du bestille selv i reiseportalen: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no) Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen

lnformasjon om tjenestereiser.

Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.

Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder Du kan selv følge med på om reisesøknaden er godkjent: DFØ - Hvordan registrere reisesøknad og følge med på status

Reisen skal være kostnadseffektiv og miljøvennlig.

Berg-Hansen har et online bookingsystem for reiser som alle ansatte kan benytte seg av. Du har en automatisk opprettet profil når du logger inn i BH-portalen første gangen, men du må oppdatere den selv slik at den inneholder korrekt informasjon om for eksempel kredittkort. Det er lurt å legge inn eget mobilnummer, da får man direkte beskjed hvis det blir endringer i reisen man har bestilt (f.eks. ved forsinket fly). 

Her kan du finne mer info om oppdatering av din profil.

I henhold til UiOs retningslinjer for reise er kredittkort foretrukket betalingsmåte, og med din Berg Hansen-profil blir ditt kredittkort belastet. Dersom du av en eller annen grunn ikke kan bruke kredittkort, kan du søke om å få fakturaprofil i Berg Hansen-systemet. Dette gjøres ved å sende e-post til reiseportal@admin.uio.no. Kontakt din nærmeste leder for godkjennelse av søknaden. 

Kredittkort bør benyttes i forbindelse med alle typer tjenesterelaterte utlegg og tjenestereiser. UiO har en avtale om Eurocard Corporate Gold som betalingskort med personlig ansvar til alle ansatte. UiO-ansatte betaler ingen årsavgift på Eurocard. Standard kredittid er inntil 40 dager. Fakturering skjer én gang i måneden til fastsatt dato, og du har 10 dagers betalingsfrist fra faktureringsdato.

UiO har avtale om utsatt betaling for tjenestereiser. Dette betyr at når du betaler en reise med Eurocard, kan du få utsettelse på betalingen i inntil 6 måneder. Forutsatt at du har registrert dine kredittkortopplysninger i selvbetjeningsportalen, vil Eurocard-transaksjoner være tilgjengelig i selvbetjeningsportalen med korrekt valutakurs kun dager etter at transaksjonen fant sted. Du slipper manuell registrering av tjenesteutlegg og du trenger ikke lenger å vente på fakturaen fra Eurocard før du skriver reiseregning.

Her finner du mer informasjon om kredittkortet og om hvordan du søker om kortet.

Tjenestereiser skal bestilles gjennom UiOs reisebyrå Berg-Hansen.

lnformasjon om tjenestereiser.

Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.

Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen


Direktoratet for forvaltning og økonomistyrings logo

Alle reiser i regi av UiO skal være forhåndsgodkjent - du søker i DFØ-portalen:


God helg!

Emneord: Fredagsbulletin, Nytt fra NIFS Av Solveig Brennsæter
Publisert 17. juni 2022 11:40 - Sist endret 29. mai 2024 11:43