Fredagsbulletin 24. juni

Nytt og nyttig - fra Nordisk institutt for sjørett

Bildet kan inneholde: himmel, gren, kvist, stamme, tre.

Jonsokbukett i mjølkespann

Ola Mestad - seks ord som sikret Norges velstand

Seks ord om retten til undersjøiske naturforekomster i loven fra 1963 har sørget for at Norge er blitt verdens rikeste land.

Hør innslaget (1 time, 18 minutter og 33 sekunder inn i sendingen) med professor Ola Mestad - og litt om Jens Evensen også, såklart - i Ekko Samfunnspodden, Nrk 22.06.2022


Professor Catherine Banet bidro med en norsk vinkel 

på implementeringen av EUs Fit for 55-pakke i et EU- og komparativt perspektiv

 Bildet kan inneholde: terrestrisk plante, linje, font, naturlig landskap, tilpasning.


Ny stipendiat innen ekspropriasjonsrett

Marie kommer til NIFS fra Kvale, med særlig kompetanse innen grunnerverv, plan- og bygningsrett og problemstillinger knyttet til fast eiendoms rettsforhold. Marie har også vært ekstern foreleser og sensor ved Norges Miljø- og Biovitenskapelige Universitet.

Mange vil nok også huske at Marie Engebakken Endresen var vit.ass. hos oss. Hun var tilknyttet forskergruppe for naturressursrett, der hun leverte sin avhandling om ekspropriasjon under grunn, med tittel "Tunneler og energibrønner".

Velkommen tilbake, Marie!

Bildet kan inneholde: person, klær, panne, hår, ansikt.
Marie Engebakken Endresen (Foto: Kvale)

NIFSe representanter i instituttstyret

Valgstyret ved fakultetet har nå godkjent valg av ansattrepresentanter til vårt NIFSe styre.

For de faste vitenskapelig ansatte er Ivar Alvik er valgt som representant og Trond Solvang som vara..

For de midlertidig vitenskapelig ansatte er Annichen Kongsvik Sæteren valgt som fast representant og Ane Sydnes Egeland som vara.

For de administrativt ansatte er Camilla Arnøy valgt som fast representant og Sara Tesfai valgt som vara.


​Vi minner om ...

at alle innkjøp normalt skal gå via administrasjonen, med unntak av reiser og bøker som den enkelte skal bestille eller  kjøpe selv (se Innkjøp - bøker under "Alt du lurer på" nedenfor).

Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).


NB: 

Utlegg for IT-utstyr, telefon, nettbrett o.l. refunderes ikke.

Hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt


Alt du lurer på ...

... som f.eks. påminnelsene ovenfor - og det meste annet du måtte lure på - finner du nedenfor, under "Alt du lurer på" - den er fast post hver uke, nederst på siden.

 👇 Backhand Index Pointing Down Emoji 1-Click Copy-Paste


Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen – nøl ikke med å sende en mail til Solveig (solveig.brennsater@jus.uio.no)


NIFS i media m.m.

NIFS i media

Senter for europarett i media 

Fakultetsnytt

Uniforum

Apollon

Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)

Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)


📌Arrangementer ved NIFS 

Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene


Emoticon Pointing Vector Images (over 7,600)

"Alt" du lurer på 

Ansatt-info UiO

Ansettelsesforhold - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett

Ansatt ved NIFS

Ny som vitenskapelig assistent ved NIFS

Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Parkering

Parkering for ansatte - alt du trenger å vite

Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no)

Bedriftshelsetjenester

Møterom

Møterom kan reserveres i Outlook.

Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.

Innkjøp (reiser, bøker, konferansedeltakelse, IT-utstyr)

Husk: Ingen faktura til UiO uten forutgående bestilling! 

Faktura til UiO: kontakt Camilla først!

Om noen skal fakturere oss, må dette FØRST legges i bestilling.

UiO kan KUN behandle elektroniske fakturaer og tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Det er Riksrevisjonen som krever dette.

1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).

Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/

Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling.

Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.

2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no

UiO kan KUN behandle elektroniske fakturaer.

Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.

Innkjøp - Konferansedeltakelse

NB: Påmeldingsskjemaer er en "versting" i så måte, for de er så enkle å fylle inn for deltakerne, og så smarte for arrangøren, som får all nødvendig inn på ett sted. Ofte med "early bird"-insentiv. Så, hva gjør man?

ENTEN fyller du ut skjemaet, mottar og betaler faktura, og så legger du utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.
ELLER Camilla fyller ut påmeldingsskjemaet for deg med nødvendig info

Innkjøp - Reiser

Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder - du søker i DFØ-portalen.

Du kan selv følge med på om reisesøknaden er godkjent: DFØ - Hvordan registrere reisesøknad og følge med på status.

Tjenestereiser skal bestilles gjennom UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen - slik gjør du det!

Du har en automatisk opprettet profil når du logger inn i BH-portalen første gangen, men du må oppdatere den selv slik at den inneholder korrekt informasjon om for eksempel kredittkort. Det er lurt å legge inn eget mobilnummer, da får man direkte beskjed hvis det blir endringer i reisen man har bestilt (f.eks. ved forsinket fly). 

I henhold til UiOs retningslinjer for reise er kredittkort foretrukket betalingsmåte, og med din Berg Hansen-profil blir ditt kredittkort belastet.

Dersom du av en eller annen grunn ikke kan bruke kredittkort, kan du søke om å få fakturaprofil i Berg Hansen-systemet. Dette gjøres ved å sende e-post til reiseportal@admin.uio.no. Kontakt din nærmeste leder for godkjennelse av søknaden. 

Kredittkort bør benyttes i forbindelse med alle typer tjenesterelaterte utlegg og tjenestereiser. UiO har en avtale om Eurocard Corporate Gold som betalingskort med personlig ansvar til alle ansatte. UiO-ansatte betaler ingen årsavgift på Eurocard. Standard kredittid er inntil 40 dager. Fakturering skjer én gang i måneden til fastsatt dato, og du har 10 dagers betalingsfrist fra faktureringsdato. UiO har avtale om utsatt betaling for tjenestereiser. Dette betyr at når du betaler en reise med Eurocard, kan du få utsettelse på betalingen i inntil 6 måneder.

Forutsatt at du har registrert dine kredittkortopplysninger i selvbetjeningsportalen, vil Eurocard-transaksjoner være tilgjengelig i selvbetjeningsportalen med korrekt valutakurs kun dager etter at transaksjonen fant sted.

Du slipper manuell registrering av tjenesteutlegg og du trenger ikke lenger å vente på fakturaen fra Eurocard før du skriver reiseregning. Her finner du mer informasjon om kredittkortet og om hvordan du søker om kortet.

Etter at reisen er gjennomført kan du lage reiseregning, med utgangspunkt i den godkjente reisesøknaden: Reiseregning og utgiftsrefusjon for ansatte | DFØ (dfo.no)

Du kan selv følge med på om reisesøknaden er godkjent. Reiseregning skal leveres innen én måned etter reiseslutt.

Det tar ca. to uker fra reisegodkjenningen er sendt til du kan begynne å lage reiseregning. Om du lurer på når utbetalinger skjer finner du det her: Kjøreplan for utbetaling av lønn og refusjoner.

Reiser og opphold for gjester UiO skal betale for

Husk at administrasjonen (Camilla) booker og reise- og opphold for eksterne, reglene for refusjoner er byråkratiske og stivbente.

Dine egne reiser

Dine egne reiser skal du bestille selv i reiseportalen: Sånn gjør du det!

Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no) Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen

lnformasjon om tjenestereiser.

Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.


    Innkjøp - bøker

    Bøker skal primært kjøpes gjennom bestillingssystemet og hos UiOs rammeavtaleleverandører.

    Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.

    Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering).

    Vi her på NIFS "bor" jo rett ved et utall bokhandlere, rett over gaten. Raskest og enklest er derfor dette: Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.

    Også raskt og enkelt:

    Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering). Da bruker du DFØ-portalen og laster opp bilde av kvitteringen rett fra telefonen, under Utleggsrefusjon https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm


    Innkjøp IT-utstyr

    NB: Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.


    Utlegg

    Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).

    https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm


    Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ 

    Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.

    Veiledninger:
    endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
    slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf


    Emneord: Fredagsbulletin, Nytt fra NIFS Av Camilla Arnøy
    Publisert 23. juni 2022 11:53 - Sist endret 16. aug. 2022 11:13