De nye vit.assene starter på mandag.
Dette er de nye vit.assene:
- Åshild Eliassen (Eurorett)
- Melissa Jacobsen Tveit (Eurorett)
- Maria Koch Haugane (Energi- og ressursforvaltning)
- Jon-Christian Rynning (Høyesterett)
- Mina Walen Simensen (Voldgift/sjøforsikring)
- Sander Stokke (Stortinget)
- Gard Lid Aabakken (energi/konsesjon)
Ny populærvitenskapelig publikasjon om negative utslipp fra carbon dioxide removal (CDR) i havet, med bidrag fra Catherine Banet:
"Negative emissions and carbon dioxide removal (CDR) including ocean scenarios: Drivers, uncertainties, and deployment potential.", Sørensen, A (ed) et al., NETI Policy, Brief 01/2022, NTNU.
Abstract: Negative emissions and Carbon Dioxide Removal (CDR) at scale is required to offset hard to reduce emission streams and remove historic emissions from the atmosphere. CDR relies on and intervenes with the basics of earth systems such as the ocean, land, soil, and the atmosphere. This implies that CDR will need to be developed on terms that are acceptable to the natural systems
which our human systems rely on. This report offers an introduction to three CDR solutions: seaweed farming, BECCS and direct air capture (DAC)
Hele publikasjonen kan leses her: https://www.ntnu.edu/documents/1276062818/1283878281/NTNU_RAPPORT_NegativeEmmisions_Web.pdf/85f9e489-33ec-27c9-fe56-95ed48e309f2?t=1655988639531
Catherine i Europower
Catherine er sitert i saken "Regjeringen varsler eksport-restriksjoner: Slik kan det gjøres.", Europower, 10. august 2022. Hele artikkelen kan leses her: Eksportrestriksjoner - Europower.pdf
Ny og forenklet lunsjorganisering
Tirsdager: energiretten - faglunsj (obligatorisk!). Tirsdag er fruktkurv-dagen!
Onsdager: europaretten
Torsdager: sjøretten (kjøkkenet i baugen)
Tidspunkt for lunsjene er fremdeles 12.00.
Nye NFR-utlysninger med frist 21. september, utvalg av de som kan være aktuelle for oss:
- Innovasjonsprosjekt i offentlig sektor
- Førkommersiell anskaffelse
- Pilot-E: Fleksibilitet i kraftsystemet og fossilfri høytemperatur varme i industrien
- Forskningssenter for skatteøkonomisk forsking
- Forskningssenter for kunnskaps- og kompetanseutvikling om EØS-rettens betydning for norsk rett
- AURORA – forskerutveksling for nytt samarbeid mellom Norge og Frankrike
Aktuelle utlysninger - søk om midler fra Forskningsrådet (forskningsradet.no)
Donere bøker til HumAks bokmarked
HumAk er i gang med forberedelsene til høstens bokmarked, og ønsker donasjoner av bøker. I år går midlene som samles inn til det «Rettssikkerhet for barn i Uganda».
Man kan donere bøker i kassen som står i resepsjonen.
Forskningskommunikasjonsdagene
I år arrangeres forskningskommunikasjonsdagene 9.-10. november. Dette er relevant for både forskere og administrative som er opptatt av forskningsformidling. Les mer om arrangementet og meld deg på her: Forskningskommunikasjonsdagene 2022
Mandag 8. august hadde vi besøk fra University of Aberdeen med et mini-seminar.
Katrine B. Hauge arrangerte det og flere fra instituttet bidro med innlegg.
Påminnelser:
-
Sjørettsseminaret på Island 5.-7. september:
- Husk at du selv må bestille flybilletter (eller be Camilla om å gjøre det) og NB! Ekstra overnatting til søndag 4. september bestiller du selv direkte til hotellet).
Lenke til detaljert informasjon finner du her: https://www.jus.uio.no/nifs/forskning/arrangementer/andre/2022/nordisk-sjorettsseminar%202022
- Husk at du selv må bestille flybilletter (eller be Camilla om å gjøre det) og NB! Ekstra overnatting til søndag 4. september bestiller du selv direkte til hotellet).
-
Hagefest 25. august, med påmeldingsfrist 15. august:
- Mer info og påmelding her: Hagefest for Det juridiske fakultet 25. august - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
-
Husk å søke fakultetet om ditt valgemne skal opprettholdes!
-
Alle faglærere for valgemner må selv sende inn en søknad til fakultetet om at valgemnet skal opprettholdes. Dersom man ikke søker om dette, opprettholdes ikke emnet. Fristen for dette er i begynnelsen av september, så send inn en søknad allerede nå.
Det har blitt sendt ut diverse e-poster fra fakultetsledelsen til de vitenskapelige om dette, men det har kommet inn få søknader.
-
-
Formell utdeling av formidlingsprisen til Sofie Høgestøl 2. sep. 2022 18:00–19:30, Universitetets aula
-
Fredag 2. september er det UiOs årsfest og bursdag, og da får vår egen Sofie formidlingsprisen for sin fantastiske formidlingsevne. Det vil være årsfestseremoni i Aulaen med kreering av æresdoktorer, utdeling av priser og H.M. Kongens gullmedalje, taler ved rektor, æresdoktor og leder av Studentparlamentet og musikkinnslag. Vi håper at så mange som mulig møter opp for å hylle Sofie!
Les mer og få detaljer om arrangementet her: https://www.uio.no/om/aktuelt/arrangementer/arsfest/arsfest-2022.html
-
-
Justisråd Johnny Herre (Högsta domstolen, Sverige) utnevnes til æresdoktor ved UiO
-
Justisråd Johnny Herre (Högsta domstolen, Sverige) utnevnes til æresdoktor ved UiO under årsfesten 2. september, og holder i den anledning en æresdoktorforelesning 1. september kl 14.15-16, Professorboligen.
Vi håper at så mange som mulig møter opp på dette arrangementet for å ære Johnny.
For mer info og tittel på foredraget:
https://www.jus.uio.no/om/aktuelt/arrangementer/2022/eresdoktorforelesninger-ved-det-juridiske-fakultet.html
-
-
Lønnssamtale med din leder
-
De nye hovedtariffavtalene fastsetter at arbeidsgiver skal tilby alle ansatte en årlig lønnssamtale. Fristen for å melde inn lønnskrav er i år torsdag 18. august, så dersom du ønsker en samtale bør den gjennomføres før denne fristen. Ta kontakt med din leder dersom du ønsker en lønnssamtale.
Du kan lese mer om lønnsforhandlinger og lønnskrav her:
https://www.uio.no/for-ansatte/ansettelsesforhold/utbetalinger/lonnsforhandling/lonnsforhandlinger.html
-
-
Frist for å søke forskningstermin: 1. september
-
Les mer om ordningen her: https://www.uio.no/for-ansatte/ansettelsesforhold/arbeidstid-og-fraver/permisjon/forskingstermin/jus/
Merk at man må søke ett år i forveien før man kan ta ut terminen; dette fordi fakultetet skal ha tid til å finne erstattere/noen til å undervise.
-
Melde inn saker til Fredagsbulletinen?
Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen – nøl ikke med å sende en mail til Solveig (solveig.brennsater@jus.uio.no)
NIFS i media m.m.
Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)
Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)
Arrangementer ved NIFS
Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene
"Alt" du lurer på
Ansatt-info UiO
Ansettelsesforhold - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett
Ny som vitenskapelig assistent ved NIFS
Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Parkering
Parkering for ansatte - alt du trenger å vite
Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no).
Bedriftshelsetjenester
Møterom
Møterom kan reserveres i Outlook.
Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.
Innkjøp (reiser, bøker, konferansedeltakelse, IT-utstyr)
Faktura til UiO? Kontakt Camilla først.
Husk: Ingen faktura til UiO uten forutgående bestilling.
UiO kan kun behandle elektroniske fakturaer og tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Det er Riksrevisjonen som krever dette.
1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).
Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/
Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling.
Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.
2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no
Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.
Innkjøp - Konferansedeltakelse
Enten gjennomfører du påmelding selv, mottar og betaler faktura, og så legger du utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.
Eller så ber du Camilla fylle ut påmeldingsskjemaet for deg, og hun legger da inn nødvendig betalingsinfo.
Reiser og opphold for gjester UiO skal betale for
Husk at administrasjonen (Camilla) booker reise og opphold for eksterne.
Dine egne reiser
Informasjon om hva du må gjøre før du bestiller, hvordan du bestiller og hva du gjør under og etter reisen finner du her: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Ting som er viktig å huske på, og som er utdypet på lenken over:
- Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder - du søker selv i DFØ-portalen. Veiledning finner du på linken over.
- Etter godkjenning bestiller du reisen selv.
- Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen.
- Reiseregning skal leveres innen én måned etter reiseslutt.
Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.
Innkjøp - bøker
- Bøker skal primært kjøpes gjennom bestillingssystemet og hos UiOs rammeavtaleleverandører.
- Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.
- Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering). Slik bruker du DFØ-appen - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Innkjøp IT-utstyr
NB: Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.
Utlegg
Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).
https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm
Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ
Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.
Veiledninger:
endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf
-
Ressursside og admin.støtte ved NFR-søknader
-
Cristin - Publikasjonsregister: rapportering, frister og aktuelt
-
Regler for godskriving og uttak av undervisnings- og eksamensbanken
-
Eksamensplikt for vitenskapelig ansatte
-
Søke forskningstermin
Her er søknadsfristen to gang i året - og NB! man må søke et år i forveien!
Dette fordi fakultetet skal ha tid til å finne erstattere/noen til å undervise.