Fredagsbulletin 2. september

Nytt og nyttig - fra Nordisk institutt for sjørett

Formidlingsprisen deles ut i dag i aulaen

UiO har i forbindelse med utdelingen av formidlingsprisen publisert en video med Sofie Høgestøl.

Formidlingsprisen - Universitetet i Oslo (uio.no)

 

 


Meld deg på 130-års feiring av Finn og Inger

Finn og Inger fylte 60 og 70 år tidligere i august. Dette skal feires 19. september kl. 12 i Kjerka!

Vi feirer med bløtkake og noe i glasset.
Frist for påmelding: 7. september
 
Lenke til påmeldingen: https://nettskjema.no/a/280510

Gratulasjoner til Ellen Eftestøl

Ellen Eftestøl, professor ved Helsinki universitet og professor II hos oss, har blitt ansatt som professor på BI.
Vi gratulerer!

Les mer her: https://www.bi.no/om-bi/nyheter/2022/08/bi-henter-anerkjente-jussautoriteter/


Vit.ass-stillingene for våren 2023 er nå ute

Søknadsfrist er 8. september. Det er mange stillinger ute, så om noen kjenner noen som burde søke er det bare å spre ordet.

Ledige studentstillingar ved Nordisk institutt for sjørett - Nordisk institutt for sjørett (uio.no)


Rutiner og retningslinjer for mentorordningen for ansatte stipendiater og postdoktorer

Fakultetet har vedtatt å utvide Mentorordningen for kvinnelige stipendiater som har eksistert siden 2005, til å gjelde alle ansatte stipendiater og postdoktorer uavhengig av kjønn.
Rutiner og retningslinjer for mentorordningen for ansatte stipendiater og postdoktorer - Det juridiske fakultet (uio.no)
Ordningen trer i kraft høstsemesteret 2022.

 


Påmelding til Environmental Law Conference

NIFS bidrar som partner til 2022 Oslo International Environmental Law Conference (3-6 October 2022) i regi av IUCN (International Union for Conservation of Nature) og World Commission on Environmental Law. Temaet for konferansen er "The Transformative Power of Law: Adressing Global Environmental Challenges"

Fra NIFS deltar Catherine Banet, og vår tidligere postdok Froukje Maria Platjouw. Vår gjesteforsker Ekaterina Antsygina (Hamburg University) er også en av foredragsholdere.

Påmeldingsfristen er 26.september. Programmet og påmelding finner du her: ENG | iucnwceloslo2022 (iucnwcel2022.com)

 


Ny gjesteforsker: Albano Gascon

Albano Gascon, stipendiat fra Institute of Transport Law of the Jaume-I University of Castellon og the Alma Mater Studiorum - Bologna University. skal være gjesteforsker hos oss i ca 2 måneder fra 1. september. Kontaktperson er Trond Solvang.
Albano skal sitte i hub'en på energiretten.


Viktig melding fra Eiendomsavdelingen: Det skal ikke kobles til elektroniske apparater i hub'ene eller inne på kontorene.

Det er strengt forbudt å sette inn elektriske apparater (som for eksempel vann- og kaffekoker, mikrobølgeovn) i de store landskapene (hub'ene) og inne på eget kontor - selv om apparatet er koblet til timer. Slike apparater kan bare kobles til på kjøkkener - vi har fått dispensasjon til å også ha det i gangen på energiretten.


Bruk UiO Eurocard på tjenesterelaterte reiser

Det anbefales at Eurocard benyttes i forbindelse med tjenestereiser og for alle typer tjenesterelaterte utlegg. Les om hvorfor og hvordan på linken under:

Fordeler med Eurocard - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

 


Bilder fra Energirettsklubb

Forrige uke ble det arrangert energirettsklubb. Det ble gitt fire innlegg fra forskjellige personer, som tok opp ulike temaer innenfor energirett og hvordan krigen i Ukraina har påvirket disse. Takk til Ola som ledet arrangementet. Og takk til Catherine som sørget for planleggingen.

Neste energirettsklubb blir 18. oktober (ikke 27. september som tidligere annonsert)


Søkerseminar 2022 - For deg som ønsker å søke eller bare ønsker å lære om hvordan søke eksterne midler

Forskningsadministrativt nettverk (JUS-FANE) inviterer til «søkerseminar».  Seminaret er for deg som har søkt tidligere, deg som kommer til å søke for første gang eller ønsker søke i framtiden.

Sted: Eckhoffs hjørne - Domus Bibliotheca
 
Tid: 14 oktober 2022 - 10:00-14:30/15:00

Påmelding via nettskjema: https://nettskjema.no/a/soekerseminar

Program:

10:00 - Kaffe/ Te
10:05 - Velkommen ved kontorsjef Øyvind Henden, IOR.
10:20 - Å søke om eksterne midler - rammer og rutiner ved Det juridiske fakultet ved forskningsrådgiver Elisabeth Wenger Hagene, IOR.
11:00 - Erfaringer fra å søke Forskningsrådet ved professor Lee Bygrave, IfP.
12:00 - Lunsj 
12:30 - «Søknadslandskapet i Forskningsrådet» ved Steinar Kristiansen, tidl. ved Norges Forskningsråd. Tema:
.       Hvordan finne fram i porteføljejungelen
.       Hvordan finne rettsvitenskapen i Forskningsrådets porteføljer?
.       Søknaden: Vurderingskriteriene
.       Søknadsarbeid som dialog og til nytte
13:20 - Alternative finansieringskilder
.       Unge Forskertalenter 2.0? NORDFORSK som alternativ finansiør til Forskningsrådet for yngre forskere ved forskningsrådgiver Per Jørgen Ystehede, IKRS.
.       EU og ERC ved forskningsrådgivere Jenny Graver og Randi Rørlien, JURFAK adm.
13:50 - Veien videre
.       Milepæler 22/23



Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen – nøl ikke med å sende en mail til Solveig (solveig.brennsater@jus.uio.no)


NIFS i media m.m.

NIFS i media

Senter for europarett i media 

Fakultetsnytt

Uniforum

Apollon

Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)

Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)


📌Arrangementer ved NIFS 

Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene


 

"Alt" du lurer på 

Ansatt-info UiO

Ansettelsesforhold - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett

Ansatt ved NIFS

Ny som vitenskapelig assistent ved NIFS

Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Parkering

Parkering for ansatte - alt du trenger å vite

Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no)

Bedriftshelsetjenester

Møterom

Møterom kan reserveres i Outlook.

Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.

Innkjøp (reiser, bøker, konferansedeltakelse, IT-utstyr)

Faktura til UiO? Kontakt Camilla først.

Husk: Ingen faktura til UiO uten forutgående bestilling.

UiO kan kun behandle elektroniske fakturaer og tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Det er Riksrevisjonen som krever dette.

1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).

Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/

Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling.

Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.

2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no

Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.

Innkjøp - Konferansedeltakelse

Enten gjennomfører du påmelding selv, mottar og betaler faktura, og så legger du utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.

Eller så ber du Camilla fylle ut påmeldingsskjemaet for deg, og hun legger da inn nødvendig betalingsinfo.

Reiser og opphold for gjester UiO skal betale for

Husk at administrasjonen (Camilla) booker reise og opphold for eksterne. 

Dine egne reiser

Informasjon om hva du må gjøre før du bestiller, hvordan du bestiller og hva du gjør under og etter reisen finner du her: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Ting som er viktig å huske på, og som er utdypet på lenken over:

  • Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder - du søker selv i DFØ-portalen. Veiledning finner du på linken over.
  • Etter godkjenning bestiller du reisen selv.
  •  Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen.
  • Reiseregning skal leveres innen én måned etter reiseslutt.

Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.


    Innkjøp - bøker


    Innkjøp IT-utstyr

    NB: Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.


    Utlegg

    Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).

    https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm


    Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ 

    Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.

    Veiledninger:
    endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
    slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf


    Emneord: Fredagsbulletin, Nytt fra NIFS Av Solveig Brennsæter
    Publisert 2. sep. 2022 11:32 - Sist endret 29. mai 2024 11:44