Nytt og nyttig - fra Nordisk institutt for sjørett
Meld deg på 130-årsfeiring i dag - vi trenger å vite hvor mange vi skal bestille kake til
Finn og Inger fylte 60 og 70 år tidligere i august. Dette skal feires 19. september kl. 12 i Kjerka! Vi feirer med bløtkake og noe i glasset.
Frist for påmelding: med en gang (fristen var egentlig 7. sept)
Lenke til påmelding: Påmelding: feiring av Inger Hamre 70 år og Finn Arnesen 60 år - 19. september kl 12-13, Kjerka - Nettskjema
Workshop UiO:Demokrati
UiO har initiert en UiO:Demokrati-workshop/speed-dating, hvor det tilrettelegges for at forskere fra ulike fag og fakulteter kan treffes, diskutere, og potensielt møte en tverrfaglig samarbeidspartner.
Arrangementet gjennomføres den 13. september 09:00-12:00, i 12. etasje på Niels Treschows hus. Lenke til arrangementet finnes her: Workshop UiO:Demokrati - UiO:Demokrati
Cecilia Baillet leter etter folk som kan tenke seg å veilede masterstudenter:
"The Masters students in Public International Law and The International Law of Peace have to write research term papers (6000 words with footnotes) on a research question they come up with themselves (subject to approval by me), make an outline, and research on Westlaw (World Journals, Google Scholar, HeinOnline, Journal of Peace Research, Carnegie Endowment for Peace, etc). Since they are the Covid generation, they need skills support. We invite research fellows and post docs to lead small groups in which the students can present their research questions and outlines for feedback and advice as to how to write a good term paper. You will receive teaching credit. Please contact me if you are interested." Cecilia Baillet
Kunngjøring om midtveisevaluering for Kristina Stenvik
Tid: Mandag 24. oktober 2022, kl. 10.00.
Sted: Lødrups kjeller, DMV
Stipendiat Kristina Stenvik vil presentere sitt doktorgradsprosjekt: «Establishing a European model for Copyright Infringement».
Se fullstendig kunngjøring: Midway assessment - "Establishing a European model for Copyright Infringement" - Department of Private Law (uio.no)
Legge inn feriedager i DFØ-portalen
UiO er pliktig til å påse at alle ansatte tar ut ferie i løpet av året. Siden mange nå har fått beskjed fra HR sentralt om å legge inn ferie i DFØ-portalen, så viser vi til veiledningen som er utarbeidet for å søke om ferie:
Det er mye enklere enn man tror...
Ferske aviser og magasiner fra UBO (Universitetsbiblioteket i Oslo) via PressReader
Man får tilgang til en lang rekke nasjonale og utenlandske aviser og magasiner på PressReader.com | Catalog.
For enkelte tidsskrifter må man ha egen tilgang:
UiO/UBO har ikke direkte elektronisk abonnement på f.eks. Dagens Næringsliv. Vitenskapelig ansatte får tilgang via Atekst – fyll ut nettskjemaet og du har full tilgang to dager senere. Atekst til forskning og studier - Universitetsbiblioteket (uio.no)
Melde inn saker til Fredagsbulletinen?
Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen – nøl ikke med å sende en mail til Solveig (solveig.brennsater@jus.uio.no)
NIFS i media m.m.
Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)
Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)
Arrangementer ved NIFS
Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene
"Alt" du lurer på
Ansatt-info UiO
Ansettelsesforhold - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett
Ny som vitenskapelig assistent ved NIFS
Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Parkering
Parkering for ansatte - alt du trenger å vite
Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no).
Bedriftshelsetjenester
Møterom
Møterom kan reserveres i Outlook.
Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.
Innkjøp (reiser, bøker, konferansedeltakelse, IT-utstyr)
Faktura til UiO? Kontakt Camilla først.
Husk: Ingen faktura til UiO uten forutgående bestilling.
UiO kan kun behandle elektroniske fakturaer og tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Det er Riksrevisjonen som krever dette.
1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).
Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/
Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling.
Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.
2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no
Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.
Innkjøp - Konferansedeltakelse
Enten gjennomfører du påmelding selv, mottar og betaler faktura, og så legger du utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.
Eller så ber du Camilla fylle ut påmeldingsskjemaet for deg, og hun legger da inn nødvendig betalingsinfo.
Reiser og opphold for gjester UiO skal betale for
Husk at administrasjonen (Camilla) booker reise og opphold for eksterne.
Dine egne reiser
Informasjon om hva du må gjøre før du bestiller, hvordan du bestiller og hva du gjør under og etter reisen finner du her: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Ting som er viktig å huske på, og som er utdypet på lenken over:
- Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder - du søker selv i DFØ-portalen. Veiledning finner du på linken over.
- Etter godkjenning bestiller du reisen selv.
- Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen.
- Reiseregning skal leveres innen én måned etter reiseslutt.
Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.
Innkjøp - bøker
- Bøker skal primært kjøpes gjennom bestillingssystemet og hos UiOs rammeavtaleleverandører.
- Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.
- Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering). Slik bruker du DFØ-appen - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Innkjøp IT-utstyr
NB: Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.
Utlegg
Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).
https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm
Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ
Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.
Veiledninger:
endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf
-
Ressursside og admin.støtte ved NFR-søknader
-
Cristin - Publikasjonsregister: rapportering, frister og aktuelt
-
Regler for godskriving og uttak av undervisnings- og eksamensbanken
-
Eksamensplikt for vitenskapelig ansatte
-
Søke forskningstermin
Her er søknadsfristen to gang i året - og NB! man må søke et år i forveien!
Dette fordi fakultetet skal ha tid til å finne erstattere/noen til å undervise.