Nytt og nyttig - fra Nordisk institutt for sjørett
Julius i Aftenposten
Debattinnlegg på trykk i Aftenposten 13. september, skrevet av stipendiat Julius Rumpf sammen med Rolf Golombek (seniorforsker, Frischsenteret), om blant annet eksportrestriksjoner og makspris på strøm.
Les det her: Kan politikerne kutte strømprisen? (aftenposten.no)
Fire nye MarIuser
- Nina Egeland: Regulering av integrerte foretak i kraftsektoren
- Åse Rustad-Riise: Å hevde sin rett
- Karina Kviebakk Mauren: Sameksistens til sjøs
- Louise Billie Grønneberg-Fensbekk: Eiendomsskatten på oppdrettanlegg
Utlysning av faggrupper høst 2022
Fakultetet har årlig søknadsfrist for å opprette faggrupper. Det er nå mulig å søke om opprettelse av faggrupper som skal starte opp 1 januar 2023. Søknadsfristen er fredag 30. september kl. 23.59.
Retningslinjer og søknadsskjema finner du her: https://www-int.uio.no/for-ansatte/enhetssider/jus/forskningsadministrasjon/faggrupper.html
Workshop on Maritime mediation (MediMare project):
19. september skal MediMARE-prosjektet holde en åpen workshop: “MediMARE · Mediation in Maritime Disputes”. Program her: 19set_poster.pdf (medimare.eu)
Hvis du ønsker å delta kan du melde deg på her: https://medimare.eu/application-form/
Mer info om Maritime mediation og MediMare-prosjektet kan du lese her: MediMARE.eu
Arrangement for space law-interesserte
Sammen med Norsk romsenter og European Space Law Center, er NIFS medarrangør av Space law symposium 27.oktober 9.00 – 15.30 (Lysaker). Arrangementet er åpent for alle (også studenter) og gratis men krever påmelding.
Om symposiet: "Three panels of esteemed speakers will give an “introduction to space law” and discuss the topic of “adapting regulations for the rising number of spaceports”. The Symposium should be an interactive event that deeply benefits industry professionals that are interested in the changing space sector and the possibility or need of change in the present regulation mechanisms in place. For more information on the NOSA/ECSL/UIO Symposium click here and please find attached the programme: ESA - NOSA/ECSL/UIO Space Law Symposium"
Påmelding: NOSA/ECSL/UIO Symposium (lyyti.fi)
Melde inn saker til Fredagsbulletinen?
Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen – nøl ikke med å sende en mail til Solveig (solveig.brennsater@jus.uio.no)
NIFS i media m.m.
Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)
Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)
Arrangementer ved NIFS
Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene
"Alt" du lurer på
Ansatt-info UiO
Ansettelsesforhold - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett
Ny som vitenskapelig assistent ved NIFS
Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Parkering
Parkering for ansatte - alt du trenger å vite
Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no).
Bedriftshelsetjenester
Møterom
Møterom kan reserveres i Outlook.
Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.
Innkjøp (reiser, bøker, konferansedeltakelse, IT-utstyr)
Faktura til UiO? Kontakt Camilla først.
Husk: Ingen faktura til UiO uten forutgående bestilling.
UiO kan kun behandle elektroniske fakturaer og tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Det er Riksrevisjonen som krever dette.
1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).
Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/
Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling.
Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.
2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no
Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.
Innkjøp - Konferansedeltakelse
Enten gjennomfører du påmelding selv, mottar og betaler faktura, og så legger du utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.
Eller så ber du Camilla fylle ut påmeldingsskjemaet for deg, og hun legger da inn nødvendig betalingsinfo.
Reiser og opphold for gjester UiO skal betale for
Husk at administrasjonen (Camilla) booker reise og opphold for eksterne.
Dine egne reiser
Informasjon om hva du må gjøre før du bestiller, hvordan du bestiller og hva du gjør under og etter reisen finner du her: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Ting som er viktig å huske på, og som er utdypet på lenken over:
- Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder - du søker selv i DFØ-portalen. Veiledning finner du på linken over.
- Etter godkjenning bestiller du reisen selv.
- Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen.
- Reiseregning skal leveres innen én måned etter reiseslutt.
Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.
Innkjøp - bøker
- Bøker skal primært kjøpes gjennom bestillingssystemet og hos UiOs rammeavtaleleverandører.
- Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.
- Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering). Slik bruker du DFØ-appen - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Innkjøp IT-utstyr
NB: Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.
Utlegg
Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).
https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm
Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ
Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.
Veiledninger:
endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf
-
Ressursside og admin.støtte ved NFR-søknader
-
Cristin - Publikasjonsregister: rapportering, frister og aktuelt
-
Regler for godskriving og uttak av undervisnings- og eksamensbanken
-
Eksamensplikt for vitenskapelig ansatte
-
Søke forskningstermin
Her er søknadsfristen to gang i året - og NB! man må søke et år i forveien!
Dette fordi fakultetet skal ha tid til å finne erstattere/noen til å undervise.