Catherine i EURACTIV
Catherine var paneldeltaker på konferansen "How to ramp up hydrogren production and speed up the steel industry's transition, while navigating an unprecedented energy crisis", arrangert av Euractiv. I etterkant er det publisert en nyhetsartikkel om temaet med sitater fra blant annet Catherine.
Teksten kan leses her: Steelmakers frustrated with slow start of EU green hydrogen production – EURACTIV.com
Stipendiat Charlotte er oppnevnt som medlem av utvalg
Charlotte Hafstad Widerberg ble i forrige uke oppnevnt som medlem av utvalget som skal se på screening av økonomiske aktiviteter (utenfor sikkerhetsloven) som kan true nasjonal sikkerhet.
Se pressemelding: Regjeringen vil utrede behovet for nærmere sikkerhetsvurderinger av utenlandske investeringer - regjeringen.no
Se nyhetsartikkel: Vurderer sikkerhetsgrep rettet mot utenlandske investeringer – E24
Alla med bidrag under Space Law Symposium
Samarbeid mellom regjeringer, regulatorer og industri er avgjørende for fremtidig fredelig og bærekraftig bruk av verdensrommet.
NIFS-professor Alla Pozdnakova bidro til å gi en oversikt over de juridiske aspektene knyttet til bærekraftig bruk av verdensrommet under romlovsymposiet "Adapting Regulations for the Rising Number of Spaceports", ESA - NOSA/ECSL/UIO Space Law Symposium, et samarbeid mellom Norsk Romsenter ECSL og Universitetet i Oslo torsdag 27. oktober. ECSL ser frem til å fortsette å organisere lignende arrangementer i fremtiden.
Forskergruppen for rett, samfunn og historisk endring arrangerer internasjonal workshop: "History and Law in European Integration"
Tid og sted: 10. og 11. november, professorboligen
Workshopen bygger på call for papers og inviterte key-note foredrag. Det sentrale spørsmålet som stilles er hvordan de nasjonale resepsjoner av EU-rett skal forståes i et historisk perspektiv: Vi ser på etableringen av EU-retten fra nasjonale ståsteder og derfra stilles spørsmålene om grenser mellom det nasjonale, det transnasjonale og europeiske.
Se nærmere om tematikk, oppdatert program og abstracts her: https://www.jus.uio.no/forskning/omrader/rettshistorie/arrangementer/konferanser-seminarer/2022/history-and-law-in-european-integration.html
Påmelding: https://nettskjema.no/a/283448#/page/1
Tidligere gjesteforsker inviterer til havrettslig workshop
Vår tidligere gjesteforsker Dr. Ekaterina Antsygina (Hamburg University) inviterer til International Workshop “Dynamics of the Constitution for the Oceans: UNCLOS at 40” 9.-10.desember in Hamburg.
Nærmere beskrivelse: International Workshop “Dynamics of the Constitution for the Oceans: UNCLOS at 40” (unclosdynamics.com)
Flere fond er nå åpne for søknader
Søkandsfrist er 1. desember.
A/S Norsk Varekrigsforsikringsfond - Unifor - Forvalter verdier
-
Fondet gir bidrag til norsk sjørett og sjørettsforskning.
Professor Dr. juris Sjur Brækhus’ Fond - Unifor - Forvalter verdier
- Fondet støtter nordisk forskning og nordiske studier i sjøforsikring og relaterte juridiske emner.
Brann og brannøvelser
Det er en plikt for alle ansatte å gjøre seg kjent med branninstruksen – og å friske på hukommelsen fra tid til annen: Brannvern - Det juridiske fakultet (uio.no)
Husk også at oppsamlingsstedet for Domus Media er på Universitetsplassen, så selv om du har benyttet nærmeste utgang (slik du skal) må du komme deg til fremsiden for å få nødvendig informasjon.
Husk å si din mening om IT på UiO
Alle skal ha fått tilsendt en mail med invitasjon til å svare på en brukerundersøkelse om IT-tilbudet på UiO. Svarene fra undersøkelsen vil bli brukt for å utvikle og forbedre IT-tilbudet ved universitetet.
Lenke til brukerundersøkelsen: https://nettskjema.no/a/it-undersokelse
Melde inn saker til Fredagsbulletinen?
Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen – nøl ikke med å sende en mail til Solveig (solveig.brennsater@jus.uio.no)
NIFS i media m.m.
Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)
Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)
Arrangementer ved NIFS
Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene
"Alt" du lurer på
Ansatt-info (For nye, etablerte og midlertidige ansatte)
Ansettelsesforhold - For ansatte
Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett
Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet
Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte
Parkering
Parkering for ansatte - alt du trenger å vite
Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no).
Bedriftshelsetjenester
Møterom
Vil du booke kapperommet, kjerka eller møterommet på energiretten? Spør noen i administrasjonen.
Andre møterom kan reserveres i Outlook.
Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.
Innkjøp (reiser, bøker, konferansedeltakelse, IT-utstyr)
Faktura til UiO? Kontakt Camilla først.
Husk: Ingen faktura til UiO uten forutgående bestilling.
UiO kan kun behandle elektroniske fakturaer og tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Det er Riksrevisjonen som krever dette.
1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).
Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/
Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling.
Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.
2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no
Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.
Innkjøp - Konferansedeltakelse
Hovedregel: Du melder deg på selv.
Flere og flere arrangører legger nå betalingsløsning direkte i påmeldingsskjemaet, slik at deltakelse må betales direkte ved påmelding. Da må du gjennomfører påmelding selv, betale faktura, og så legge utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.
Du kan be Camilla om hjelp. Men Camilla kan bare melde på deltakere på konferanser der de kan fakturere elektronisk. Du må da selv undersøke muligheten for elektronisk faktura (ringe/maile) - når du har fått bekreftet at de kan sende elektronisk faktura, kan du be Camilla legge påmeldingen i bestillingssystemet.
Reiser og opphold for gjester UiO skal betale for
Husk at administrasjonen (Camilla) booker reise og opphold for eksterne.
Dine egne reiser
Informasjon om hva du må gjøre før du bestiller, hvordan du bestiller og hva du gjør under og etter reisen finner du her: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Ting som er viktig å huske på, og som er utdypet på lenken over:
- Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder - du søker selv i DFØ-portalen. Veiledning finner du på linken over.
- Etter godkjenning bestiller du reisen selv.
- Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen.
- Reiseregning skal leveres innen én måned etter reiseslutt.
Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.
Innkjøp - bøker
- Bøker skal primært kjøpes gjennom bestillingssystemet og hos UiOs rammeavtaleleverandører.
- Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.
- Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering). Slik bruker du DFØ-appen - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Innkjøp IT-utstyr
NB: Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.
Utlegg
Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).
https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm
Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ
Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.
Veiledninger:
endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf
Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar
Vi anbefaler på det varmeste alle faste ansatte å ha UiOs kredittkort for utlegg. Gebyrene i kortet dekkes av UiO og utleggene refunderes i god tid før Eurocard sier fra at de skal ha krediteringen.
Om du registrerer kortet (kontonummeret) i person-info-delen i DFØ-portalen kan du hente utleggskvitteringene rett inn i refusjonen. Du trenger altså ikke skanne inn kvitteringene, lagre på fil og og laste opp – DFØ henter dem automagisk fra kortet.
Veldig kjapt og greit – særlig om man benytter DFØ-appen, men det funker fint i selvbetjeningsportalen også.
Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Div. info, veiledninger og frister
-
Cristin - Publikasjonsregister: rapportering, frister og aktuelt
-
Regler for godskriving og uttak av undervisnings- og eksamensbanken
-
Her er søknadsfristen to ganger i året - og NB! man må søke et år i forveien!
Dette fordi fakultetet skal ha tid til å finne erstattere/noen til å undervise.
- Ressursside og admin.støtte ved NFR-søknader