Catherine presenterte de første resultatene fra NCS C+ -prosjektet
Professor Catherine Banet presenterte de første resultatene fra NCS C+ -prosjektet «The Norwegian Continental Shelf: A Driver for Climate-Positive Norway» i et teknisk møte forrige uke – innlegget er publisert på LinkedIn; Catherine skriver:
“I had the opportunity to present our first research results on the regulation of carbon dioxide removal #CDR techniques under Norwegian law as a first milestone. More UiO research, publication and dissemination activities to come. Stay tuned!”
(Foto: SINTEF) Teknisk møte i NCS C+ -prosjektet
Vi ønsker Jenny velkommen til instituttet
Jenny Bondevik er ansatt som ny vit.ass. Jenny skriver innen tema ekspropriasjon, og har Endre Stavang som veileder. Hun sitter i den lille hub’en.
Velkommen til oss, Jenny!
To nye MarIus'er 565 og 566
Bla-eksemplar av begge hefter står i resepsjonen i østfløyen, på "disken" i baugen og på skjenken akter.
Nr. 565 er 2021-utgaven av SIMPLY (Scandinavian Institute of Maritime Law Yearbook). Bidragsytere til denne er Thor Falkanger, Trine-Lise Wilhelmsen, Erling Selvig, Trond Solvang, Kristina Siig og Ayoub Tailoussane.
Nr. 566 er av Andreas Runde, og har tittelen Prinsippet om EØS-konform tolkning og implikasjoner for norsk rettskildelære.
Påmelding til julemottakelse
Torsdag 15. desember 2022 i Kjerka
Dette er en årlig stående mottakelse med bobler og fingermat, der vi mingler julen inn med venner av instituttet.
Antrekk: litt penkledd
Påmeldingsfrist 5. desember. Meld deg på her: https://nettskjema.no/a/299030
Påmelding til nyttårsreassumering
Mandag 16. januar kl. 15-21 i Kjerka
Det blir mat og taler, vit.ass.’ene underholder. Det blir servert velkomstdrink. For øvrig tar hver og en med drikke selv.
Antrekk: pyntet
Påmeldingsskjemaet er åpent. Meld deg på her: https://nettskjema.no/a/299038
Sofie Høgestøl er nominert til Årets navn i akademia 2022
Førsteamanuensis ved instituttet Sofie Høgestøl er blitt nominert til årets navn i akademia. Nominasjonen lyder slik: «En tydelig stemme som tar formidling på alvor, blant annet som USA-ekspert og med egen podkast, og som også har fortalt åpent om hvordan hun håndterer dysleksi. Høgestøl satt også i Kierulf-utvalget om akademisk frihet».
Les om de nominerte og prisen her: Her er de nominerte til Årets navn i akademia 2022 (khrono.no)
Midtveisevaluering for Anne-Beth Meidell Engan
Tid: fredag 20. januar 2023, kl. 11.00
Sted: Lødrups kjeller, DMV
Stipendiat Anne-Beth Meidell Engan vil presentere sitt doktorgradsprosjekt: "Erstatning ved opphør av arbeidsforhold".
Se fullstendig kunngjøring: Midtveisevaluering - Erstatning ved opphør av arbeidsforhold - Institutt for privatrett (uio.no)
Melde inn saker til Fredagsbulletinen?
Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen – nøl ikke med å sende en mail til Solveig (solveig.brennsater@jus.uio.no)
NIFS i media m.m.
Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)
Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)
Arrangementer ved NIFS
Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene
"Alt" du lurer på
Ansatt-info (For nye, etablerte og midlertidige ansatte)
Ansettelsesforhold - For ansatte
Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett
Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet
Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte
Parkering
Parkering for ansatte - alt du trenger å vite
Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no).
Bedriftshelsetjenester
Møterom
Vil du booke kapperommet, kjerka eller møterommet på energiretten? Spør noen i administrasjonen.
Andre møterom kan reserveres i Outlook.
Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.
Innkjøp (reiser, bøker, konferansedeltakelse, IT-utstyr)
Faktura til UiO? Kontakt Camilla først.
Husk: Ingen faktura til UiO uten forutgående bestilling.
UiO kan kun behandle elektroniske fakturaer og tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Det er Riksrevisjonen som krever dette.
1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).
Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/
Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling.
Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.
2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no
Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.
Innkjøp - Konferansedeltakelse
Hovedregel: Du melder deg på selv.
Flere og flere arrangører legger nå betalingsløsning direkte i påmeldingsskjemaet, slik at deltakelse må betales direkte ved påmelding. Da må du gjennomfører påmelding selv, betale faktura, og så legge utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.
Du kan be Camilla om hjelp. Men Camilla kan bare melde på deltakere på konferanser der de kan fakturere elektronisk. Du må da selv undersøke muligheten for elektronisk faktura (ringe/maile) - når du har fått bekreftet at de kan sende elektronisk faktura, kan du be Camilla legge påmeldingen i bestillingssystemet.
Reiser og opphold for gjester UiO skal betale for
Husk at administrasjonen (Camilla) booker reise og opphold for eksterne.
Dine egne reiser
Informasjon om hva du må gjøre før du bestiller, hvordan du bestiller og hva du gjør under og etter reisen finner du her: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Ting som er viktig å huske på, og som er utdypet på lenken over:
- Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder - du søker selv i DFØ-portalen. Veiledning finner du på linken over.
- Etter godkjenning bestiller du reisen selv.
- Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen.
- Reiseregning skal leveres innen én måned etter reiseslutt.
Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.
Innkjøp - bøker
- Bøker skal primært kjøpes gjennom bestillingssystemet og hos UiOs rammeavtaleleverandører.
- Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.
- Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering). Slik bruker du DFØ-appen - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Innkjøp IT-utstyr
NB: Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.
Utlegg
Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).
https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm
Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ
Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.
Veiledninger:
endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf
Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar
Vi anbefaler på det varmeste alle faste ansatte å ha UiOs kredittkort for utlegg. Gebyrene i kortet dekkes av UiO og utleggene refunderes i god tid før Eurocard sier fra at de skal ha krediteringen.
Om du registrerer kortet (kontonummeret) i person-info-delen i DFØ-portalen kan du hente utleggskvitteringene rett inn i refusjonen. Du trenger altså ikke skanne inn kvitteringene, lagre på fil og og laste opp – DFØ henter dem automagisk fra kortet.
Veldig kjapt og greit – særlig om man benytter DFØ-appen, men det funker fint i selvbetjeningsportalen også.
Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Div. info, veiledninger og frister
-
Cristin - Publikasjonsregister: rapportering, frister og aktuelt
-
Regler for godskriving og uttak av undervisnings- og eksamensbanken
-
Her er søknadsfristen to ganger i året - og NB! man må søke et år i forveien!
Dette fordi fakultetet skal ha tid til å finne erstattere/noen til å undervise.
- Ressursside og admin.støtte ved NFR-søknader