Nye vit.asser fra januar:
- Lisa Haug Andersen (forsikringsrett)
- Johanne Archer (CO2-fangst)
- Martin Aasen Jonassen (forsikring)
- Anna Aamo (NCS+)
- Ida Henriette Toftner (EuroRett)
- Jenny Bondevik (ekspropriasjon)
- Håkon Jepsen Vegge (Stortinget)
Karnovkommentarer til Klimaloven av Katrine og Ane
Denne uka ble Karnovkommentarer til Klimaloven publisert i Lovdata. Katrine Broch Hauge og Ane Sydnes Egeland har i samarbeid forfattet kommentarene.
Silke Goldberg er ansatt som førsteamanuensis II
Silke Goldberg kommer til å være involvert i prosjektet Grønn Plattform Havnett, i nært samarbeid med Catherine Banet. Det vil bli publisert en aktueltsak på nettsidene i nærmeste fremtid. Der kan man lese mer om hennes bakgrunn og om tiltredelsen.
Strategiseminar 10. januar på Refsnes (Jeløy, Moss)
Program kommer, men det blir felles buss fra Universitetsplassen 09:00 som er tilbake på Universitetsplassen kl 22.
Av hensyn til bestilling av buss og middag er de viktig at alle svarer innen 15. desember. Svar sendes her: Strategiseminar på Refsnes (Jeløy, Moss) 10. januar 2023 - Nettskjema. Du skal sende et svar også dersom du ikke har anledning til å delta.
Alle ansatte ved NIFS-UiO i stillingsstørrelse 50% eller mer forventes å delta.
Stipendiater og emeriti forventes å delta, men ikke gjesteforskere og vit.ass.'er.
Prøveforelesning 15. desmeber
Advokat Ph.D Sondre Dyrland holder prøveforelesning 15. desember kl. 10.15 - 11.00 i Auditorium 13, Domus Media, for stilling som føresteamanuensis i energi- og klimarett ved Nordisk institutt for sjørett, Avdeling for energi- og ressursrett.
Oppgitt tema for forelesningen: «Kontrakter og kontraktsrett ved utbygging av havvind – relevansen av kontrakter og erfaringer fra petroleumsvirksomheten».
Nytt kurs i universitetspedagogikk for midlertidige ansatte
Prosjektet Kompetansebygging har utviklet et eget 30 timers kurs, i universitetspedagogikk med vekt på juridisk fagdidaktikk, for midlertidige ansatte med undervisningsplikt våren 2023, ved juridisk fakultet. Kurset er godkjent av LINK.
For mer informasjon og påmelding
Kjenner du noen som ønsker å skrive doktorgrad
Fra 2023 skal UiO overta deler av nasjonal oppfølging mot European University Institute i Firenze, deriblant formidling om muligheter til å søke om doktorgradsstipend ved EUI.
Dette er relevant for masterstudenter innen historie, rettsvitenskap, sosiologi, statsvitenskap eller økonomi. European University Institute i Firenze tar årlig opp inntil fire nye doktorgradsstipendiater med treårige doktorgradsstipend finansiert av Forskningsrådet.
Gjerne spre dette til aktuelle kandidater du måtte kjenne. Søknadsfristen 31. januar
Mer informasjon kan finnes på disse sidene:
Vernerunder ved NIFS kommende uke
Ledelsen og verneombud vil gå vernerunder mandag 12.12, tirsdag 13.12 og onsdag 14.12 for å sjekke arbeidsforholdene på arbeidsplassen til hver enkelt.
Befaringen inkluderer regler for brannvern, ventilasjon og temperatur, støy m.m. (se Vernerunder - Det juridiske fakultet (uio.no)
Det ville være fint om du er til stede på kontoret eller plassen din en av disse dagene.
Er du IKKE til stede noen av disse dagene kan du veldig gjerne sende en mail med sjekkliste-2022.docx (live.com) og/eller komme innom med synspunkter til verneombud Stian, vara Camilla eller lederne Finn eller Bente.
Brannvern og sikkerhet
Vi minner om disse reglene:
- Det skal brukes tidsbrytere på ovner, kaffetraktere, vannkokere og andre frittstående apparater.
- Man skal ikke plassere kaffetraktere, vannkokere og lignende inne på kontorer.
- Bruk av vaffeljern og brødrister er forbudt i hele bygget (heller ikke lov å bruke på kjøkken). Mikrobølgeovn skal kun kobles til på kjøkken (i tillegg må tidsbryter være på). Det står en mikrobølgeovn i Aulakjelleren som kan brukes av alle.
I tillegg er det regler for disse forholdene:
- Det er ikke lov å bore hull i tak, gulv eller vegger (for å henge opp bilder, osv). Kontakt kontorsjef, som vil kontakte Eiendomsavdelingen.
- I disse julebordstider minner vi om at det ikke er tillatt å drikke alkohol på kontorene eller i UiOs lokaler uten at det foreligger skjenkebevilling. Se Skjenking av alkohol - Universitetet i Oslo (uio.no)
Påminnelse om at Domus Media er stengt søndag 11. desember
Søndag 11. desember vil Nobel Forum arrangeres i Aulaen, med besøk av blant andre FNs høykommissær for flyktninger. Alle bygningene rundt Universitetsplassen stenges av, og de ansatte vil ikke ha tilgang til byggene denne søndagen.
Melde inn saker til Fredagsbulletinen?
Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen – nøl ikke med å sende en mail til Solveig (solveig.brennsater@jus.uio.no)
NIFS i media m.m.
Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)
Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)
Arrangementer ved NIFS
Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene
"Alt" du lurer på
Ansatt-info (For nye, etablerte og midlertidige ansatte)
Ansettelsesforhold - For ansatte
Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett
Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet
Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte
Parkering
Parkering for ansatte - alt du trenger å vite
Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no).
Bedriftshelsetjenester
Møterom
Vil du booke kapperommet, kjerka eller møterommet på energiretten? Spør noen i administrasjonen.
Andre møterom kan reserveres i Outlook.
Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.
Innkjøp (reiser, bøker, konferansedeltakelse, IT-utstyr)
Faktura til UiO? Kontakt Camilla først.
Husk: Ingen faktura til UiO uten forutgående bestilling.
UiO kan kun behandle elektroniske fakturaer og tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Det er Riksrevisjonen som krever dette.
1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).
Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/
Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling.
Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.
2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no
Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.
Innkjøp - Konferansedeltakelse
Hovedregel: Du melder deg på selv.
Flere og flere arrangører legger nå betalingsløsning direkte i påmeldingsskjemaet, slik at deltakelse må betales direkte ved påmelding. Da må du gjennomfører påmelding selv, betale faktura, og så legge utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.
Du kan be Camilla om hjelp. Men Camilla kan bare melde på deltakere på konferanser der de kan fakturere elektronisk. Du må da selv undersøke muligheten for elektronisk faktura (ringe/maile) - når du har fått bekreftet at de kan sende elektronisk faktura, kan du be Camilla legge påmeldingen i bestillingssystemet.
Reiser og opphold for gjester UiO skal betale for
Husk at administrasjonen (Camilla) booker reise og opphold for eksterne.
Dine egne reiser
Informasjon om hva du må gjøre før du bestiller, hvordan du bestiller og hva du gjør under og etter reisen finner du her: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Ting som er viktig å huske på, og som er utdypet på lenken over:
- Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder - du søker selv i DFØ-portalen. Veiledning finner du på linken over.
- Etter godkjenning bestiller du reisen selv.
- Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen.
- Reiseregning skal leveres innen én måned etter reiseslutt.
Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.
Innkjøp - bøker
- Bøker skal primært kjøpes gjennom bestillingssystemet og hos UiOs rammeavtaleleverandører.
- Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.
- Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering). Slik bruker du DFØ-appen - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Innkjøp IT-utstyr
NB: Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.
Utlegg
Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).
https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm
Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ
Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.
Veiledninger:
endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf
Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar
Vi anbefaler på det varmeste alle faste ansatte å ha UiOs kredittkort for utlegg. Gebyrene i kortet dekkes av UiO og utleggene refunderes i god tid før Eurocard sier fra at de skal ha krediteringen.
Om du registrerer kortet (kontonummeret) i person-info-delen i DFØ-portalen kan du hente utleggskvitteringene rett inn i refusjonen. Du trenger altså ikke skanne inn kvitteringene, lagre på fil og og laste opp – DFØ henter dem automagisk fra kortet.
Veldig kjapt og greit – særlig om man benytter DFØ-appen, men det funker fint i selvbetjeningsportalen også.
Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Div. info, veiledninger og frister
-
Cristin - Publikasjonsregister: rapportering, frister og aktuelt
-
Regler for godskriving og uttak av undervisnings- og eksamensbanken
-
Her er søknadsfristen to ganger i året - og NB! man må søke et år i forveien!
Dette fordi fakultetet skal ha tid til å finne erstattere/noen til å undervise.
- Ressursside og admin.støtte ved NFR-søknader