Kurs for ansatte ved UiO
Det er fortsatt ledige plasser på disse kursene:
5. og 6. juni: Presentasjonsteknikk – 2 dagers kurs
Lær hvordan du forbedrer kommunikasjonen din slik at du har noen konkrete verktøy neste gang du skal holde en presentasjon.
Det blir en kombinasjon av foredrag, individuelle oppgaver, diskusjon, øvelser og å holde en kort presentasjon.
Kurset passer for alle ansatte ved UiO.
19. oktober og 28. november: Seniorkurs - pensjon og valgmuligheter
Målet med kurset er å gi deltakerne grunnlag for vurdering av muligheter knyttet til fremtidig arbeidssituasjon ved å:
*informere om UiOs seniorpolitikk og klargjøre rammer for tiltak som kan benyttes ved tilrettelegging av den enkelte medarbeiders arbeidssituasjon
*redegjøre for pensjonsordninger og regelverk som har betydning for beregning av pensjon, og hvilke valgmuligheter som finnes
*gi tilbud om individuell pensjonsberegning og pensjonssamtale
Kursets målgruppe er ansatte ved UiO som er over eller rundt 60 år.
17. mai-frokost for internasjonale ansatte i Universitetshagen
Kultur- og velferdsutvalget har gleden av å invitere våre internasjonale ansatte til en tradisjonell 17. mai-frokost. Frokosten finner sted fra kl. 10.00 til 11.00 i Professorboligen som ligger i hagen bak Universitetet på Karl Johan, i et rom kalt Stallen.
Arrangementet koster 165 kroner og inkluderer et utvalg tradisjonell norsk mat og alkoholfri drikke. På grunn av plassbegrensinger har vi kun rom for 80 deltagere og deltagere må melde seg på innen tirsdag 16. mai.
Du finner mer informasjon og lenke til Epay for påmelding og betaling av deltakeravgift på denne nettsiden.
Husk å ta med kvitteringen.
Fra 11:00 – 14:00 er alle universitetsansatte, deres familie og venner velkomne til universitetshagen, en rolig oase nær Karl Johans gate, rett ved barnetoget.
Husk å ta med UiO-ID-kort for å slippe inn da hagen ikke er åpen for publikum i denne perioden.
Mottagelse i Domus Academica på 17. mai
Det juridiske fakultet inviterer sine ansatte til mottagelse i Domus Academica på Nasjonaldagen.
Tid og sted: 17. mai 2023 10:30 - 13:00, Kollegieværelset, 1. etg. Domus Academica (Urbygningen)
Fakultetets tilsatte med familie ønskes velkommen til å feire dagen i Kollegieværelset med god utsikt til barnetoget på Karl Johans gate. Det blir enkel servering.
Vi gjør oppmerksom på at invitasjon eller ansattkort må medbringes og forevises ved inngangen.
Invitasjon (PDF) finner du her.
Alle må melde inn ferieønsker før sommeren
Alle ansatte (også de vitenskapelig ansatte) plikter å registrere ferieønsker for sommeren (og ellers i året):
- Du registrerer dine ferieønsker i selvbetjeningsportalen, se veiledning (dfo.no).
- Vi anbefaler at alle legger inn ferieønsker for sommerferien så fort som mulig.
- Vit.asser: Hvis du som vit.ass ikke skal avvikle ferie trenger du ikke gjøre noe i HR-portalen. Men hvis du skal ha fravær/ferie må du legge dette inn i HR-portalen, men da får du ikke lønn i ferien.
Du kan lese mer om feriesøknad her.
Innspill til UiOs tiltaksplan for klima-og mijøarbeid
UiOs tiltaksplan for klima-og mijøarbeid revideres årlig, og vi har mottatt den nåværende tiltaksplanen på høring (se vedlegg).
Klima og miljø - tiltaksplan, justering.
Klima og miljø - tiltaksplan, justering, høringsnotat.
Innspill kan meldes til Bente innen 9. mai kl. 12.00.
Tilbud om lønnssamtale
I hovedtariffavtalene med virkning fra 1. mai 2022 er det fastsatt at arbeidsgiver årlig skal tilby alle ansatte en lønnssamtale. Hvis du planlegger å sende inn krav til høstens lønnsforhandling, bør du ha en lønnssamtale med din nærmeste leder helst før kravfristen, men i hvert fall før forhandlingene starter i oktober. Om du ikke skal sende inn lønnskrav til denne forhandlingen, kan du fint ha lønnssamtalen senere.
Ta kontakt med Finn (vitenskapelig ansatte) eller Bente (admin.) om du ønsker en slik samtale, så finner vi en tid (15-30 minutter) som passer.
Les mer om lønnsforhandlinger ved UiO her: Lønnsforhandlinger - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Restlager av bøker
I forbindelse med overgang til digital publisering av MarIus har vi et restlager med gamle bøker:
- Den nye reguleringen av oppstrøms gassrørledningsnett
- Norsk gassavsetning
- Sikkerhetsregulering i petroleumsvirksomheten
- EC shipping policy
Gi beskjed til Bente hvis du er interessert i noen av bøkene ovenfor så snart som mulig.
Påmelding til sommerfesten
Meld deg på sommerfesten 15. juni – i år reiser vil til vakre Åsgårdstrand!
Plan for dagen:
12.30 - Avreise Universitetsplassen
14.00 - Lunsj på Kulturhuset, torget i Åsgårdstrand
16.15 - Omvisning i Munchs hus
17.30 - Liten stopp i en hage
18.30 - Avreise Åsgårdstrand. Ankomst Universitetsplassen ca. kl 19.45
Påmelding: innen 20. mai i nettskjema. Du kan melde deg på her.
Om sidegjøremål, eierinteresser og registrering av dette
Vi minner om at sidegjøremål og eierinteresser må meldes inn i Sidegjøremålsregisteret ved UiO.
Reglementet gjelder i utgangspunktet for alle ansatte.
Les mer om sidegjøremål ved UiO her: Sidegjøremål og eierinteresser til ansatte ved UiO - Universitetet i Oslo
Melde inn saker til Fredagsbulletinen?
Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen? Ikke nøl med å sende en mail til Hannah (hannah.ruud@jus.uio.no).
Hold deg oppdatert på hva som skjer - medier mm.
Khrono - nyheter om universiteter, høgskoler og forskning
Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)
Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)
Press Reader
Alle ansatte og studenter ved UiO har fri tilgang til en rekke norske og internasjonale aviser og tidsskrifter gjennom bibliotekets tjeneste Press Reader
Arrangementer ved NIFS
Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene
Her ligger interne faglunsjer: Interne faglunsjer
"Alt" du lurer på
Ansatt-info (For nye, etablerte og midlertidige ansatte)
Ansettelsesforhold - For ansatte
Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett
Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet
Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte
Parkering
Parkering for ansatte - alt du trenger å vite
Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no).
Bedriftshelsetjenester
Møterom
Vil du booke kapperommet, kjerka eller møterommet på energiretten? Spør noen i administrasjonen.
Andre møterom kan reserveres i Outlook.
Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.
Innkjøp (reiser, bøker, konferansedeltakelse, IT-utstyr)
Faktura til UiO? Kontakt Camilla først.
Husk: Ingen faktura til UiO uten forutgående bestilling.
UiO kan kun behandle elektroniske fakturaer og tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Det er Riksrevisjonen som krever dette.
1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).
Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/
Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling.
Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.
2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no
Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.
Innkjøp - Konferansedeltakelse
Hovedregel: Du melder deg på selv.
Flere og flere arrangører legger nå betalingsløsning direkte i påmeldingsskjemaet, slik at deltakelse må betales direkte ved påmelding. Da må du gjennomfører påmelding selv, betale faktura, og så legge utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.
Du kan be Camilla om hjelp. Men Camilla kan bare melde på deltakere på konferanser der de kan fakturere elektronisk. Du må da selv undersøke muligheten for elektronisk faktura (ringe/maile) - når du har fått bekreftet at de kan sende elektronisk faktura, kan du be Camilla legge påmeldingen i bestillingssystemet.
Reiser og opphold for gjester UiO skal betale for
Husk at administrasjonen (Camilla) booker reise og opphold for eksterne.
Dine egne reiser
Informasjon om hva du må gjøre før du bestiller, hvordan du bestiller og hva du gjør under og etter reisen finner du her: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Ting som er viktig å huske på, og som er utdypet på lenken over:
- Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder - du søker selv i DFØ-portalen. Veiledning finner du på linken over.
- Etter godkjenning bestiller du reisen selv.
- Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen.
- Reiseregning skal leveres innen én måned etter reiseslutt.
Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.
Innkjøp - bøker
- Bøker skal primært kjøpes gjennom bestillingssystemet og hos UiOs rammeavtaleleverandører.
- Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.
- Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering). Slik bruker du DFØ-appen - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Innkjøp IT-utstyr
NB: Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.
Utlegg
Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).
https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm
Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ
Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.
Veiledninger:
endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf
Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar
Vi anbefaler på det varmeste alle faste ansatte å ha UiOs kredittkort for utlegg. Gebyrene i kortet dekkes av UiO og utleggene refunderes i god tid før Eurocard sier fra at de skal ha krediteringen.
Om du registrerer kortet (kontonummeret) i person-info-delen i DFØ-portalen kan du hente utleggskvitteringene rett inn i refusjonen. Du trenger altså ikke skanne inn kvitteringene, lagre på fil og og laste opp – DFØ henter dem automagisk fra kortet.
Veldig kjapt og greit – særlig om man benytter DFØ-appen, men det funker fint i selvbetjeningsportalen også.
Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Div. info, veiledninger og frister
-
Cristin - Publikasjonsregister: rapportering, frister og aktuelt
-
Regler for godskriving og uttak av undervisnings- og eksamensbanken
-
Her er søknadsfristen to ganger i året - og NB! man må søke et år i forveien!
Dette fordi fakultetet skal ha tid til å finne erstattere/noen til å undervise.
- Ressursside og admin.støtte ved NFR-søknader