MediMare - prosjekt om maritime meditation
Det er mulig å delta på online kurs, uten å ta eksamen. Dette kurset har allerede startet, men det er fortsatt greit å hoppe på.
19.-30. juni vil det holdes et intensivkurs i Portugal. Påmeldingsfristen er 30. april.
Deltakelse for studenter inkluderer et stipend på ca 1800 euro per student, som skal dekke reise og opphold. Det er imidlertid ikke helt sikkert hvordan dette utbetales, så man må beregne å betale litt for reiseutgifter selv. Vi tror det kan komme til å gi 2 ECTS.
Kristine Vedal Størkesen, SINTEF, ber om et superkort motivasjonsbrev og CV innen 11. april. Send henne mail på kristine.storkersen@sintef.no.
MediMare spør vitenskapelige ansatte om interesse for å dra ned og undervise på intensivkurset i slutten av juni. Prosjektet kan dekke reise og opphold for to dager, og kanskje et symbolsk stipend. Om det er interesse for dette oppdraget, ta gjerne kontakt med Alla P. eller Kristine Vedal Størkesen direkte (se over).
COSTS Info Day
European Cooperation in Science and Technology (COST Association) finansiører nettverksaktiviteter innen forskning og innovasjon i Europa. En såkalt COST Action kan være en plattform for å utarbeide felles forskingsprosjekter og søknader til Horizon Europe.
24. mai 2023 kl. 10-11.30 organiserer COST en online info 'dag'. For registering, se her: Online COST Info Day - COST.
Studenter og ansatte ved UiO har fri tilgang til Press Reader
Minner om at alle studenter og ansatte ved UiO har fri tilgang til 7400 norske og internasjonale aviser og magasiner gjennom pressreader.com.
Blant de norske avisene finner vi Aftenposten, Dagsavisen og en rekke regionaviser. Internasjonale aviser inkluderer titler som Washington Post, Guardian, El Pais og China Daily. Magasinene dekker ulike tema fra økonomi til kunst, utvalget er stor.
Avisene og magasinene/tidsskriftene kan leses i sin helhet, og det er også fritekstsøkemuligheter i artiklene. Gjennom PressReader kan en lese den nyeste utgaven av aviser og tidsskrifter. Eldre utgaver er tilgjengelige mellom 60 og 90 dager. Det er også mulig å laste ned artikler.
Makulering
Søppeldunken til materiale som skal makuleres er flyttet til "bøttekottet" ved resepsjonen.
Åpningstider i Domus Media
Domus Media er åpent fra kl. 05.00 til kl. 24.00 for ansatte. Det er derfor ikke anledning til å oppholde seg i bygget etter midnatt. Dersom du ønsker utvidet adgangstid, kan du søke om dette. Ved behov for utvidet adgangstid, ta kontakt med kontorsjef Bente Kraabøl.
Kurs i forskningsintegritet for vitenskapelige ansatte
UiO har gjennom flere år utviklet tiltak for å heve bevisstheten og kompetansen rundt forskningsetiske problemstillinger. I oktober 2021 vedtok universitetsstyret Standard for forskningsintegritet, som nå følges opp av et opplæringstilbud for vitenskapelige ansatte.
I den anledning skal det avholdes to kurspiloter, en på engelsk og en på norsk. Kursene vil holdes henholdsvis 6. juni og 14. juni.
Ved interesse, meld fra til kontorsjef Bente Kraabøl.
Melde inn saker til Fredagsbulletinen?
Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen? Ikke nøl med å sende en mail til Hannah (hannah.ruud@jus.uio.no).
Hold deg oppdatert på hva som skjer - medier mm.
Khrono - nyheter om universiteter, høgskoler og forskning
Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)
Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)
Press Reader
Alle ansatte og studenter ved UiO har fri tilgang til en rekke norske og internasjonale aviser og tidsskrifter gjennom bibliotekets tjeneste Press Reader
Arrangementer ved NIFS
Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene
Her ligger interne faglunsjer: Interne faglunsjer
"Alt" du lurer på
Ansatt-info (For nye, etablerte og midlertidige ansatte)
Ansettelsesforhold - For ansatte
Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett
Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet
Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte
Parkering
Parkering for ansatte - alt du trenger å vite
Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no).
Bedriftshelsetjenester
Møterom
Vil du booke kapperommet, kjerka eller møterommet på energiretten? Spør noen i administrasjonen.
Andre møterom kan reserveres i Outlook.
Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.
Innkjøp (reiser, bøker, konferansedeltakelse, IT-utstyr)
Faktura til UiO? Kontakt Camilla først.
Husk: Ingen faktura til UiO uten forutgående bestilling.
UiO kan kun behandle elektroniske fakturaer og tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Det er Riksrevisjonen som krever dette.
1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).
Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/
Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling.
Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.
2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no
Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.
Innkjøp - Konferansedeltakelse
Hovedregel: Du melder deg på selv.
Flere og flere arrangører legger nå betalingsløsning direkte i påmeldingsskjemaet, slik at deltakelse må betales direkte ved påmelding. Da må du gjennomfører påmelding selv, betale faktura, og så legge utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.
Du kan be Camilla om hjelp. Men Camilla kan bare melde på deltakere på konferanser der de kan fakturere elektronisk. Du må da selv undersøke muligheten for elektronisk faktura (ringe/maile) - når du har fått bekreftet at de kan sende elektronisk faktura, kan du be Camilla legge påmeldingen i bestillingssystemet.
Reiser og opphold for gjester UiO skal betale for
Husk at administrasjonen (Camilla) booker reise og opphold for eksterne.
Dine egne reiser
Informasjon om hva du må gjøre før du bestiller, hvordan du bestiller og hva du gjør under og etter reisen finner du her: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Ting som er viktig å huske på, og som er utdypet på lenken over:
- Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder - du søker selv i DFØ-portalen. Veiledning finner du på linken over.
- Etter godkjenning bestiller du reisen selv.
- Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen.
- Reiseregning skal leveres innen én måned etter reiseslutt.
Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.
Innkjøp - bøker
- Bøker skal primært kjøpes gjennom bestillingssystemet og hos UiOs rammeavtaleleverandører.
- Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.
- Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering). Slik bruker du DFØ-appen - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Innkjøp IT-utstyr
NB: Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.
Utlegg
Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).
https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm
Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ
Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.
Veiledninger:
endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf
Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar
Vi anbefaler på det varmeste alle faste ansatte å ha UiOs kredittkort for utlegg. Gebyrene i kortet dekkes av UiO og utleggene refunderes i god tid før Eurocard sier fra at de skal ha krediteringen.
Om du registrerer kortet (kontonummeret) i person-info-delen i DFØ-portalen kan du hente utleggskvitteringene rett inn i refusjonen. Du trenger altså ikke skanne inn kvitteringene, lagre på fil og og laste opp – DFØ henter dem automagisk fra kortet.
Veldig kjapt og greit – særlig om man benytter DFØ-appen, men det funker fint i selvbetjeningsportalen også.
Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Div. info, veiledninger og frister
-
Cristin - Publikasjonsregister: rapportering, frister og aktuelt
-
Regler for godskriving og uttak av undervisnings- og eksamensbanken
-
Her er søknadsfristen to ganger i året - og NB! man må søke et år i forveien!
Dette fordi fakultetet skal ha tid til å finne erstattere/noen til å undervise.
- Ressursside og admin.støtte ved NFR-søknader