Seminar: Foreldelse og internasjonal rett
Bli med på et spennende seminar, initiert av Marte Kjørven.
Ifm. at høyesterett mars i år behandlet en sak som omhandler spørsmål om foreldelsesfristens utgangspunkt for krav om erstatning som følge av ugyldig forvaltningsvedtak, settes det opp et seminar, som kan by på:
Et innlegg om EMK og nasjonale regler om foreldelse, ved adjunkt Ph.d. Mathias Mikkelsen, Aarhus Universitet.
Marte Eidsand Kjørven og Geir Woxholth tar opp EØS-retten og den norske foreldelsesloven.
Det vil være gjennomgang av dommen fra Høyesterett, og kåring av vinner i skrivekonkurransen arrangert for studenter på JUS3112.
Seminaret avsluttes med panelsamtale om «Trenger vi en ny foreldelseslov?» etterfulgt av bevertning.
Dato: 12.mai, sted: Domus Biblioteka
Du kan melde deg på arrangementet her.
NIFS på radio
Annichen Sæteren snakket om fisk og andre dyr i Ekko og Kompass på NRK p2 denne uken.
Du kan høre episoden fra Ekko her, og episoden fra Kompass her.
Trygve er nominert til undervisningsprisen
Trygve Harlem Losnedahl er nominert til Undervisningsprisen, som kåres av JSU hvert år. Gratulerer med vel fortjent nominasjon, Trygve!
Påmelding til sommerfesten
Meld deg på sommerfesten 15. juni – i år reiser vil til vakre Åsgårdstrand!
Plan for dagen:
12.30 - Avreise Universitetsplassen
14.00 - Lunsj på Kulturhuset, torget i Åsgårdstrand
16.15 - Omvisning i Munchs hus
17.30 - Liten stopp i en hage
18.30 - Avreise Åsgårdstrand. Ankomst Universitetsplassen ca. kl 19.45
Påmelding: innen 20. mai i nettskjema. Du kan melde deg på her.
IT-ansatte tilgjengelig på bygget
De IT-ansatte som oppholder seg på Domus Juridica har en rotasjonsordning, slik at det sitter noen fra IT-personanlet på Domus Media hver dag. Dersom du har behov for IT-hjelp er det altså bare å banke på døren rett overfor inngangen til auditorium 13, rom 132.
Siri Venemyr og Josefin Engstrøm har levert sine PhD-avhandlinger
Stipendiater Siri Venemyr og Josefin Engstrøm har begge levert inn sine Ph.D-avhandlinger til bedømmelse. Vi gratulerer!
PhD & Postdoc Breakfast Club
27. april arrangeres en Breakfast club for PhD-studenter og Postdocer. Professor Hugo de Boer skal holde foredrag om Imposter Syndrome på dette eventet, som er arrangert av UiODoc og UiO Biblioteket. Påmeldingsfrist er tirsdag 25. april. Meld deg på arrangementet her!
Melde inn saker til Fredagsbulletinen?
Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen? Ikke nøl med å sende en mail til Hannah (hannah.ruud@jus.uio.no).
Hold deg oppdatert på hva som skjer - medier mm.
Khrono - nyheter om universiteter, høgskoler og forskning
Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)
Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)
Press Reader
Alle ansatte og studenter ved UiO har fri tilgang til en rekke norske og internasjonale aviser og tidsskrifter gjennom bibliotekets tjeneste Press Reader
Arrangementer ved NIFS
Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene
Her ligger interne faglunsjer: Interne faglunsjer
"Alt" du lurer på
Ansatt-info (For nye, etablerte og midlertidige ansatte)
Ansettelsesforhold - For ansatte
Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett
Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet
Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte
Parkering
Parkering for ansatte - alt du trenger å vite
Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no).
Bedriftshelsetjenester
Møterom
Vil du booke kapperommet, kjerka eller møterommet på energiretten? Spør noen i administrasjonen.
Andre møterom kan reserveres i Outlook.
Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.
Innkjøp (reiser, bøker, konferansedeltakelse, IT-utstyr)
Faktura til UiO? Kontakt Camilla først.
Husk: Ingen faktura til UiO uten forutgående bestilling.
UiO kan kun behandle elektroniske fakturaer og tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Det er Riksrevisjonen som krever dette.
1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).
Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/
Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling.
Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.
2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no
Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.
Innkjøp - Konferansedeltakelse
Hovedregel: Du melder deg på selv.
Flere og flere arrangører legger nå betalingsløsning direkte i påmeldingsskjemaet, slik at deltakelse må betales direkte ved påmelding. Da må du gjennomfører påmelding selv, betale faktura, og så legge utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.
Du kan be Camilla om hjelp. Men Camilla kan bare melde på deltakere på konferanser der de kan fakturere elektronisk. Du må da selv undersøke muligheten for elektronisk faktura (ringe/maile) - når du har fått bekreftet at de kan sende elektronisk faktura, kan du be Camilla legge påmeldingen i bestillingssystemet.
Reiser og opphold for gjester UiO skal betale for
Husk at administrasjonen (Camilla) booker reise og opphold for eksterne.
Dine egne reiser
Informasjon om hva du må gjøre før du bestiller, hvordan du bestiller og hva du gjør under og etter reisen finner du her: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Ting som er viktig å huske på, og som er utdypet på lenken over:
- Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder - du søker selv i DFØ-portalen. Veiledning finner du på linken over.
- Etter godkjenning bestiller du reisen selv.
- Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen.
- Reiseregning skal leveres innen én måned etter reiseslutt.
Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.
Innkjøp - bøker
- Bøker skal primært kjøpes gjennom bestillingssystemet og hos UiOs rammeavtaleleverandører.
- Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.
- Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering). Slik bruker du DFØ-appen - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Innkjøp IT-utstyr
NB: Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.
Utlegg
Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).
https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm
Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ
Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.
Veiledninger:
endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf
Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar
Vi anbefaler på det varmeste alle faste ansatte å ha UiOs kredittkort for utlegg. Gebyrene i kortet dekkes av UiO og utleggene refunderes i god tid før Eurocard sier fra at de skal ha krediteringen.
Om du registrerer kortet (kontonummeret) i person-info-delen i DFØ-portalen kan du hente utleggskvitteringene rett inn i refusjonen. Du trenger altså ikke skanne inn kvitteringene, lagre på fil og og laste opp – DFØ henter dem automagisk fra kortet.
Veldig kjapt og greit – særlig om man benytter DFØ-appen, men det funker fint i selvbetjeningsportalen også.
Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Div. info, veiledninger og frister
-
Cristin - Publikasjonsregister: rapportering, frister og aktuelt
-
Regler for godskriving og uttak av undervisnings- og eksamensbanken
-
Her er søknadsfristen to ganger i året - og NB! man må søke et år i forveien!
Dette fordi fakultetet skal ha tid til å finne erstattere/noen til å undervise.
- Ressursside og admin.støtte ved NFR-søknader