Fredagsbulletin 12. mai

Nytt og nyttig - fra Nordisk institutt for sjørett

Bildet kan inneholde: tegning av figur, holder vektskål og sverd.
 

Midtveisevaluering for Eirik

Tirsdag 19. juni avholdes midtveisevaluering for stipendiat Eirik Wold Sund. Evalueringen består av en åpen seminardel (ca 90 min.) og et lukket møte (ca 30 min.). Dette er et hybrid arrangement, hvilket betyr at du kan delta fysisk eller på zoom.

Finn mer informasjon om midtveisevalueringen her


Renovering av veggene i akter i sommer - oppstart 20. juni

Eiendomsavdelingen skal engasjere et firma som skal reparere den avskallede murveggen inne i akter i sommer. For å kunne gjøre arbeidet skikkelig, vil de bore ned alle veggene i spiserommet når de først gjør arbeidet. Det vil bli en mye boring og veldig mye støy og støv. Spiserommet vil bli ryddet for alle møbler, og man vil ikke kunne oppholde seg der. Alla og Eiriks kontorer er de som blir mest berørt,  og disse to kontorene vil bli plastet/»limt» igjen (for å forhindre at støv kommer inn i kontoret). Det vil ikke være mulig å hente bøker i perioden oppussingen pågår. Vi anbefaler at dere tar ut bøker som dere trenger før oppussingen starter.

Åpningen fra kjøkkenet og ut i korridoren der hvor Thor og flere sitter, vil også bli plastet/ «limt» igjen, for å forhindre støv lenger ut i fløyen, og støv inne på kontorene. Men her kan dere benytte baktrappa for å komme inn på kontorene/hente bøker. Disse kontorene vil ikke bli plastet.

Arbeidet vil starte tirsdag 20. juni og holde på i ca. 2 mnd. Dette er tidsrommet da de fleste har sommerferie, så vi anbefaler hjemmekontor for de som sitter i fløyen.


Artikkel om NIFS i Apollon

Eirik, Ola, Hans Jacob og Finn har bidratt til en artikkel om Nordisk Institutt for Sjørett i Apollon som ble publisert denne uken.

Les artikkelen her


Påmelding til sommerfesten

Meld deg på sommerfesten  15. juni – i år reiser vil til vakre Åsgårdstrand!

Plan for dagen:

12.30 - Avreise Universitetsplassen

14.00 - Lunsj på Kulturhuset, torget i Åsgårdstrand

16.15  - Omvisning i Munchs hus

17.30 - Liten stopp i en hage

18.30 - Avreise Åsgårdstrand. Ankomst Universitetsplassen ca. kl 19.45

Påmelding: innen 20. mai i nettskjema. Du kan melde deg på her.  


Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen? Ikke nøl med å sende en mail til Hannah (hannah.ruud@jus.uio.no).

Hold deg oppdatert på hva som skjer - medier mm.

NIFS i media

Fakultetsnytt

Uniforum

Apollon

Khrono - nyheter om universiteter, høgskoler og forskning

Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)

Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)


Press Reader

Alle ansatte og studenter ved UiO har fri tilgang til en rekke norske og internasjonale aviser og tidsskrifter gjennom bibliotekets tjeneste Press Reader


📌Arrangementer ved NIFS 

Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene

Her ligger interne faglunsjer: Interne faglunsjer


"Alt" du lurer på 

Ansatt-info (For nye, etablerte og midlertidige ansatte)

Ansettelsesforhold - For ansatte

Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett

Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet

Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte

Parkering

Parkering for ansatte - alt du trenger å vite

Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no)

Bedriftshelsetjenester

Møterom

Vil du booke kapperommet, kjerka eller møterommet på energiretten? Spør noen i administrasjonen.

Andre møterom kan reserveres i Outlook.

Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.

Innkjøp (reiser, bøker, konferansedeltakelse, IT-utstyr)

Faktura til UiO? Kontakt Camilla først.

Husk: Ingen faktura til UiO uten forutgående bestilling.

UiO kan kun behandle elektroniske fakturaer og tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Det er Riksrevisjonen som krever dette.

1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).

Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/

Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling.

Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.

2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no

Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.

Innkjøp - Konferansedeltakelse

Hovedregel: Du melder deg på selv.

Flere og flere arrangører legger nå betalingsløsning direkte i påmeldingsskjemaet, slik at deltakelse må betales direkte ved påmelding. Da må du gjennomfører påmelding selv, betale faktura, og så legge utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.

Du kan be Camilla om hjelp. Men Camilla kan bare melde på deltakere på konferanser der de kan fakturere elektronisk. Du må da selv undersøke muligheten for elektronisk faktura (ringe/maile) - når du har fått bekreftet at de kan sende elektronisk faktura, kan du be Camilla legge påmeldingen i bestillingssystemet.

Reiser og opphold for gjester UiO skal betale for

Husk at administrasjonen (Camilla) booker reise og opphold for eksterne. 

Dine egne reiser

Informasjon om hva du må gjøre før du bestiller, hvordan du bestiller og hva du gjør under og etter reisen finner du her: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Ting som er viktig å huske på, og som er utdypet på lenken over:

  • Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder - du søker selv i DFØ-portalen. Veiledning finner du på linken over.
  • Etter godkjenning bestiller du reisen selv.
  •  Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen.
  • Reiseregning skal leveres innen én måned etter reiseslutt.

Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.


    Innkjøp - bøker


    Innkjøp IT-utstyr

    NB: Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.


    Utlegg

    Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).

    https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm

    Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ 

    Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.

    Veiledninger:
    endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
    slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf

    Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar

    Vi anbefaler på det varmeste alle faste ansatte å ha UiOs kredittkort for utlegg. Gebyrene i kortet dekkes av UiO og utleggene refunderes i god tid før Eurocard sier fra at de skal ha krediteringen.

    Om du registrerer kortet (kontonummeret) i person-info-delen i DFØ-portalen kan du hente utleggskvitteringene rett inn i refusjonen. Du trenger altså ikke skanne inn kvitteringene, lagre på fil og og laste opp – DFØ henter dem automagisk fra kortet.
    Veldig kjapt og greit – særlig om man benytter DFØ-appen, men det funker fint i selvbetjeningsportalen også.

    Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)



    Div. info, veiledninger og frister

    Emneord: Fredagsbulletin, Nytt fra NIFS Av Hannah Ruud
    Publisert 12. mai 2023 11:42 - Sist endret 12. mai 2023 11:42