Bruk knappen «døråpner» når du går inn til Lucy Smiths lesesal
Et oppslag om dette er satt opp på døren inn til lesesalen.
Dersom man åpner døren manuelt og ikke bruker knappen «døråpner» inn til Lucy Smiths lesesal, vil dørlukkeren (øverst på døren) gå i stykker, og det er kostbart å reparere den.
Bruk av døråpner er også i tråd med UiOs reglement for universell utforming.
Ingvild og Gullik på Energy Climate Law Days i Bergen
Du finner innlegget og bildene her Feed | LinkedIn
Gullik på dagsnytt 18
Gullik var på dagsnytt 18 forrige uke for å svare på juridiske spørsmål i Fosen-saken. Et av poengene var at konsultasjonene om utredningsprogrammet ikke skal avsluttes så lenge de berørte reineierne og departementet antar det er mulig å komme til enighet. Les mer her - LinkedIn.
Catherine på den første plenumssesjonen i European Biomethane Week organisert av European Biogas Association
Catherine Banets presentasjon tirsdag formiddag 24.10. fokuserte på regulatoriske tilnærminger i å flytte «Fra mål til handling» (tema for konferansen). Ved å bygge på funnene og anbefalingene i Centre on Regulation in Europe (CERRE) -rapporten om hydrogen og fornybare gasser, er argumentet å bruke mer dynamisk regulering der viktige markedsdesignelementer settes, men markeds- og teknologiutviklingen støttes av fleksible rammeverk underlagt regulatorisk tilsyn av NRAer. Den spesifikke dynamikken til biometan må tas i betraktning (lokal produksjon, injeksjon m.m.)
Innlegget kan leses her: Feed | LinkedIn
Disputas: Josefin Natalie Engström
Josefin Natalie Engström ved Nordisk institutt for sjørett vil forsvare sin avhandling for graden ph.d: Exploring Judicial Review in Investment Treaty Arbitration.
Review approaches in indirect expropriation and fair and equitable treatment claims.
Informasjon om tid og sted finner du her:
![📯](https://www.facebook.com/images/emoji.php/v9/ta7/1.5/28/1f4ef.png)
Melde inn saker til Fredagsbulletinen?
![📯](https://www.facebook.com/images/emoji.php/v9/ta7/1.5/28/1f4ef.png)
Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen? Ikke nøl med å sende en mail til Hannah (hannah.ruud@jus.uio.no).
Hold deg oppdatert på hva som skjer - medier mm.
Khrono - nyheter om universiteter, høgskoler og forskning
Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)
Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)
Søke reisemidler fra Letterstedska föreningen – frist 15. september/ 15. februar hvert år
Foreningen støtter nordisk samarbeid bla innen vitenskap.
Her kan man søke om å få dekket reisen til/fra nordiske konferanser og seminarer, ekskursjoner, og reise for nordiske gjesteforskere.
Man kan ikke søke om middager, hotellopphold, administrasjon, lønn.
(gå til «anslag»)
Press Reader
Alle ansatte og studenter ved UiO har fri tilgang til en rekke norske og internasjonale aviser og tidsskrifter gjennom bibliotekets tjeneste Press Reader
Arrangementer ved NIFS
Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene
Her ligger interne faglunsjer: Interne faglunsjer
"Alt" du lurer på
Ansatt-info (For nye, etablerte og midlertidige ansatte)
Ansettelsesforhold - For ansatte
Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett
Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet
Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte
Parkering
Parkering for ansatte - alt du trenger å vite
Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no).
Bedriftshelsetjenester
Møterom
Vil du booke kapperommet, kjerka eller møterommet på energiretten? Spør noen i administrasjonen.
Andre møterom kan reserveres i Outlook.
Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.
Innkjøp og faktura? Kontakt alltid Camilla først!
UiO tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Vi kan ikke betale for noe som ikke er bestilt.
et er Riksrevisjonen som krever dette.
1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).
Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/
Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av fakultetets regnskapsavdeling når Camilla har lagt inn bestilling.
Har man delprosjektnummer er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturamottak ut av det hvis man setter på vår stedkode 12150000 og navn på den ansatte.
2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no
Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.
Kurs og konferanser
Innkjøp: kurs-/konferansedeltakelse
Hovedregel: Du melder deg på selv.
Flere og flere arrangører legger nå betalingsløsning direkte i påmeldingsskjemaet, slik at deltakelse må betales direkte ved påmelding. Da må du gjennomfører påmelding selv, betale faktura, og så legge utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.
Du kan be Camilla om hjelp.
1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).
Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/
Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling, eller du kan gjøre det selv her: Bestilling av varer og tjenester for Juridisk fakultet - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no).
Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.
2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no
Reiser
Reiser og opphold for gjester UiO skal betale for
Husk at administrasjonen (Camilla) booker reise og opphold for eksterne.
Dine egne reiser
Informasjon om hva du må gjøre før du bestiller, hvordan du bestiller og hva du gjør under og etter reisen finner du her: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Ting som er viktig å huske på, og som er utdypet på lenken over:
- Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder - du søker selv i DFØ-portalen. Veiledning finner du på linken over.
- Etter godkjenning bestiller du reisen selv.
- Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen.
- Reiseregning skal leveres innen én måned etter reiseslutt.
Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.
Innkjøp - bøker
- Bøker skal primært kjøpes gjennom bestillingssystemet og hos UiOs rammeavtaleleverandører.
- Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.
- Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering). Slik bruker du DFØ-appen - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Innkjøp IT-utstyr
NB: Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.
Utlegg
Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).
https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm
Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ
Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.
Veiledninger:
endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf
Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar
Vi anbefaler på det varmeste alle faste ansatte å ha UiOs kredittkort for utlegg. Gebyrene i kortet dekkes av UiO og utleggene refunderes i god tid før Eurocard sier fra at de skal ha krediteringen.
Om du registrerer kortet (kontonummeret) i person-info-delen i DFØ-portalen kan du hente utleggskvitteringene rett inn i refusjonen. Du trenger altså ikke skanne inn kvitteringene, lagre på fil og og laste opp – DFØ henter dem automagisk fra kortet.
Veldig kjapt og greit – særlig om man benytter DFØ-appen, men det funker fint i selvbetjeningsportalen også.
Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Div. info, veiledninger og frister
-
Cristin - Publikasjonsregister: rapportering, frister og aktuelt
-
Regler for godskriving og uttak av undervisnings- og eksamensbanken
-
Her er søknadsfristen to ganger i året - og NB! man må søke et år i forveien!
Dette fordi fakultetet skal ha tid til å finne erstattere/noen til å undervise.
- Ressursside og admin.støtte ved NFR-søknader